BENEJAM, P. (1993)
"La Didàctica de la Geografia des de la perspectiva
constructivista". en Documents d'Anàlisi Geogràfica. nº
21. Departament de Geografia. Universitat Autònoma de Barcelona. pp.35
-52.
BENEJAM, P. (1993) "Quality
in research in Geography Education" Section: Forum for the critique
of research studies and the discussion of relevant research issues in
Geographical and Environmental Education. en J. NAISH ( ed) International
Research in Geographical and Environmental Education. Queensland
University of Technology. Brisbane, Australia vol. 2, nº 1. pp. 81-85.
BENEJAM, P. (1993)
"Los contenidos de la Didáctica de las Ciencias Sociales en la
formación del profesorado". en MONTERO, L. y VEZ, J.M. (ed.) Las
Didácticas Específicas en la Formación del Profesorado. T.II
Universidad de Santiago de Compostela. Tórculo Ediciones. pp 341-347.
BENEJAM , P. (1994)
" Tendències dominants a Europa en el camp de la formació dels
ensenyants". en Inter Aula
BENEJAM, P. (1994)
"La Didàctica de les Ciències Socials: Estat de la qüestió"
en Perspectiva Escolar nº182. Associació de Mestres Rosa
Sensat. pp 2-9.
BENEJAM, P. (1994) "Poser
les concepts de base dès l'ècole primaire, ou bien considèrer qu'à
chaque niveau d'enseignement correspond un vocabulaire particulier
?" en Trema nº 5 monogr. Enseigner de la Geographie. IUFM
de Montpellier. pp. 77 - 80.
BENEJAM, P.; COMES, P.
(1994) "¿ Nuevas coordenadas para la enseñanza de la Geografía ?
Las implicaciones del constructivismo en la enseñanza-aprendizaje de
las habilidades cartográficas." en Iber. nº I, pp.
106-116.
BENEJAM, P.(1994)
Entrevista, "Pilar Benejam. Primero el profesorado" en Cuadernos
de Pedagogia nº 228. pp 84 - 89.
BALANZA, M.; BENEJAM, P.;
LLORENS, M.; ORTEGA, R.; ROIG, J.(1994). Ibérica. Quinta edición.
Barcelona. Vicens Vives.
BENEJAM, P.(1994).
"Estudi del medi a l'Escola" en I Jornades de Didàctica de
les Ciències Naturals i Socials al Baix Llobregat. Barcelona.
Publicacions de l'Abadia de Montserrat. pp 11-22.
BENEJAM, P.; FERNANDEZ,
A. y OTROS. (1995). Horizonte. Historia y Geografía. I ,
Barcelona. Santiago de Chile. Vicens Vives - Andrés Bello.
BENEJAM, P.(1995).
"Els valors en l'ensenyament de les Ciències Socials". en Vela
Major Monogràfic: Els valors avui. Revista de l'Editorial Barcanova.
nº 2. pp. 49-55.
BENEJAM, P.; FERNANDEZ,
A. Y OTROS (1996). Horizonte. Historia y Geografía II Barcelona,
Santiago de Chile. VicensVives - Andrés Bello.
BENEJAM, P. (1996).
" L'ensenyament de la Geografia : una revisió" en Escola
Catalana. Monográfico : Geografia i ensenyament. Any XXXI nº 329,
pp 6-8. Publicacions Omnium Cultural.
BENEJAM, P. (1996).
" Els objectius de les sortides " .en Perspectiva Escolar
nº 204, pp 2-8. Publicacions Rosa Sensat.
BENEJAM, P.(1996) "
La Didáctica de la Geografía en el contexto del pensamiento de finales
del siglo XX" . en Iber nº 9, pp. 7-14.
BENEJAM, P. ; QUINQUE,
D.(1996). " Las Ciencias Sociales en el aula : Secuencias Didácticas
para atender a la diversidad" . en E. REPETTO y G. MARRERO Estrategias
de intervención en el aula desde la Logse Canarias. Instituto
Canario de Estudios y Promoción Social y Sanitaria.
Años 1997 – 2003
Libros y artículos
ALEGRE, P. y Benejam, P.
( coord.) ( 1997): Projecte cartogràfic per les escoles de Menorca. Fundació
Aula
BENEJAM, P. y PAGES, J. (
coord.) (1997): Enseñar y aprender Ciencias Sociales , Geografís e
Historia en la Educación Secundaria.. Barcelona. Edit. Horsori –
ICE de la Univ. de Barcelona.
BENEJAM, P. (1997):
"Els valors democràtics a l’aula de Ciències Socials. Una
experiència" en J.Mª Puig ; J. Trilla Bernet y X. Martín. Cròniques
per a una escola democràtica. Barcelona. Fundació Bosch Gimpera.
Edit. Eumo.
BENEJAM, P. (coord.)
(1997): La Didàctica de les Ciències Socials. Materiales para
un curso de tres créditos de la Universitat Oberta de Catalunya.
Barcelona.Universitat Oberta.Versión castellana: edit. Santillana, ( en
prensa, 2000) .
BENEJAM, P. y PAGÉS, J.
( coord.) ( 1997):Ciencias Sociales. Materiales para el profesorado. Edit.
Praxis
BENEJAM, P. ( 1997):
" La población y sus problemas " en Ciencias Sociales.
Materiales para el profesorado. Barcelona . Edit. Praxis. Pp.
41-113.
BENEJAM, P. (Coord.) (
1998): Guia didáctica per treballar els mapes de Menorca. Fundació
Aula.
BENEJAM, P. (1998):
"El paper de Rosa Sensat en el context de la formació permanent
del professorat". En 32 anys de formació permanent. Edit.
Rosa Sensat – Forcem. Pp. 81-89.
BENEJAM, P.; QUINQUER, D.
(1998): "La construcció del coneixement social i les habilitats
cognitivolingüístiques" en J. Jorba, I. Gómez i A. Prats (eds.) Parlar
i escriure per aprendre. Institut de Ciències de l’Educació de
la Universitat Autònoma de Barcelona. Pp. 234-240.
BENEJAM, P.; BRETON, F.
(1998): "Sociedad y Medio Ambiente" en P. Benejam y J. Pagès
(edit.) Ciencias Sociales. Materiales para el profesorado.
Praxis. Pp. 162/1 – 162/77
BENEJAM, P. (1998):
"La transposición didáctica: la integración del trabajo lingüístico
en los procesos de enseñanza y aprendizaje" en I Jornada
Estatales de Experiencias Educativas. Pp. 38-43. Ed. Praxis.
BENEJAM,
P.(1998):"La urgència d’una nova pedagogia en Revista de
Menorca Institut Menorquí d’Estudis. Any 1998. Pp.221-229
BENEJAM, P. ( 1999):
" El conocimiento científico y la Didáctica de las Ciencias
Sociales" en Actas del X Simposium de profesores universitarios de
Didáctica de las Ciencias sociales : Un currículum para el siglo
XXI. Edit. Diada- Univ. De la Rioja. Pp. 15-25.
BENEJAM, P. (1999):
" La formación psicopedagógica del profesorado de Didáctica de
las Ciencias Sociales" en Revista Interuniversitaria de Formación
del Profesorado. nº 34. Pp. 219-229
MATA, M.; BENEJAM, P.
(1999). " Presentació de Marta Mata per Pilar Benejam i Arguimbau"
en Marta Mata , Doctora Honoris Causa. Discurs llegit a la cerimònia
d’investidura celebrada a la sala d’actes del Rectorat el dia 5 de
maig de l’any 1999. Publicacions de la Universitat Autònoma de
Barcelona.
BENEJAM, P. ( 1999):
" La oportunidad de identificar conceptos clave que guíen la
propuesta curricular de las Ciencias Sociales " en Ïber nº
21. Pp. 5-12
ALBET, A. y BENEJAM, P.
(1999): Xarxes: Geografia humana y econòmica del món i de
Catalunya. 2º de Batchillerato. Barcelona. Edit. Vicens Vives.
BENEJAM, P. (1999) :
" El coneixement científic y el coneixement escolar" en Perspectiva
Escolar. Nº 240. Monográfico: Ciència y Educació. Dic. 99. Pp.33
– 41.
BENEJAM, P. y PALLARÉS,
M. (1999): " La industria a finales del siglo XX" en Ciencias
Sociales, materiales para el profesorado. Barcelona. Edit.Praxis.
Pp.162/79 – 162 /133.
BENEJAM, P. (1999):
Presentación del libro de A. Ballester: La Didàctica de la
Geografia de les Illes Balears: aprenentatge significatiu i recursos didàctics.
Palma de Mallorca. Documenta Balear. Edit.Govern Balear.
BENEJAM , P y OTROS (
1999): " Formación alternativa para el profesorado" en Cuadernos
de Pedagogía. Monográfico: 25 opiniones sobre la educación entre
dos siglos. Dic., nº 286. Pp. 65-86
ZAMUDIO, J. I. ; BENEJAM,
P. y PAGÉS, J.(1999) El proyecto curricular en el contexto del
proyecto educativo institucional . Universidad Santiago de Calí.
BENEJAM, P. y QUINQUER,
D. (2000): "La construcción del conocimiento social y las
habilidades cognitivolingüísticas" en J. Jorba; I. Gómez y A.
Prat Hablar y escribir para aprender. Madrid. Edit. Síntesis.
– ICE Univ. Autònoma de Barcelona. Pp. 201-218.
BENEJAM, P. (2000):
" El professorat d’Educació Primària" en Consell Escolar
de Catalunya L’Educació Primària. Barcelona. Generalitat de
Catalunya. Consell Escolar de Catalunya.
BENEJAM, P.(2000): "
Una proposta de pla d’estudis de Graduat Superior en Magisteri"
en Perspectiva Escolar. nº 246. Junio 2000. Pp. 30-38.
BENEJAM, P. (coord.) ;
ASCON, R. ; COMAS, P. y ESTALELLA, H. (2000): Redes. Geografía
de 2º curso de Batxillerato. Barcelona . Edit. Vicens Vives.
BENEJAM, P. y MIRALLES,
M. (2000): " Movilidad cotidiana y transporte, elementos para una
relectura del territorio" en Ciencias Sociales, materiales para
el profesorado. Colección. Pp.162/135 – 162/189.
ALBET, A. y (con la
colaboración de) BENEJAM, P. (2000): Una Geografía Humana renovada:
lugares y regiones en un mundo global. ICE Univ. Autònoma de
Barcelona – Edit. Vicens Vives.
BENEJAM, P.(2000): "
la selección de conceptos clave disciplinares en la enseñanza de las
Ciencias Sociales" Presentación e introducción de R. Batllori y
M. Casas El conflicto y la diferenciación . Edit. Milenium,
Estudios. Pp. 13-29
BENEJAM, P; CASES, M.;
LLOBET,C.; OLLER, M. (2001): " La justificación y la argumentación
en la enseñanza de las Ciéncias Sociales" en IBER. Monográfico.
La construcción del conocimiento social y el lenguaje: el discurso
social en el aula. nº 28, pp. 57 – 68
BENEJAM, P. (2001). El
mestre Joan Benejam y Vives. Carpeta de recursos didàctics . Ajuntament
de Ciutadella, Regidoria d’Educació, i Govern de les Illes Balears,
Conselleria d’Educació i Cultura.
BENEJAM, P ( 2001).
" La professionalització docent" en J.Mallart ; M. Teixidó ;
C. Vilanou: Repensar la Pedagogia , avui. Societat Catalana de
Pedagogia, Institut d’Estudis Catalans. Eumo Editorial , pp. 237- 243.
BENEJAM, P. (2001).
"Los contenidos de la Didáctica de las Ciencias Sociales en la
Formación del Profesorado" en C. Arrondo y S.Bembo ( Compiladoras)
La formación docente en el profesorado de historia Rosario –
Santa Fe. Argentina. Edit. Homo Sapiens pp.61 – 70
BENEJAM, P. ; ALBET, A.;
GARCÍA, M.; GATELL, C. ; ROIG, J. (2002). LIMES. Ciencias Sociales ,
Geografía e Historia: Primer Ciclo, Primer Curso de ESO. Barcelona.
Editorial Vicens Vives.
BENEJAM, P.(2002). "
La Didáctica de las ciencias sociales y la formación inicial y
permenente del professorado" en Enseñanza de las Ciencias
sociales . Revista de Investigación. nº1. Marzo 2002
BENEJAM, p. (2002).
"Reforma o Contrareforma educativa" en Iber nº 33, pp
22-28. Julio-Agosto-Septiembre 2002. Reproducido en Guías Praxis
para el profesorado de ESO. Ciencias Sociales. Contenidos, actividades y
recursos. Barcelona octubre 2000. Pp.40/65 – 40/71
BENEJAM, P. ( 2002):
" La oportunidad de identificar conceptos clave que guíen la
propuesta curricular de ciencias sociales " publicado en Revista
Iber, nº 21 , 1999 pp. 5-10 incluido en Las ciencias sociales :
concepciones y procedimientos . 25 aniversario de la Editorial Graó
1977-2002 . Edit Graó
BENEJAM, P. (2002).:
" Didáctica i construcción del conocimiento social en la escuela"
en Revista Pensamiento Educativo de la Pontificia Universidad Católica
de Chile. Vol.30 pp 61-74 . Santiago de Chile.
BENEJAM, P; ALBET , A. ;
CASAS, M. ; COMAS, P.; OLLER, M. ( 2002) : LIMES. Ciencias Sociales,
Geografia Educación Secundaria . segundo Ciclo, 3er curso.
Barcelona .Edit. Vicens Vives
BENEJAM, P.(2002): "
El sistema político español" en Guías Praxis para el
profesorado de ESO. Ciencias Sociales. Contenidos , actividades y
recursos. Edit. Praxis pp.162/255 – 162/284
BENEJAM, P. (2002):
"Importància i funció social del professorat" en Educació
i nous reptes socials. Aportacions a la Conferència Nacional
d’Educació. Generalitat de Catalunya. Consell Escolar de
Catalunya.
BENEJAM, P.(2002):
"Joan Benejam i l’estudi del medi" en El prisma educatiu
. Un debat a la premsa de Menorca 1999-2001 Moviment de Renovació
Pedagògica de Menorca. pp.261-264.
BENEJAM, P.(2003) :
" Los objetivos de las salidas" en Íber nº36 pp.7 –
12 . Reproducción del artículo del mismo título publicado Perspectiva
Escolar nº 204 , abril 1996. ISSN:1133-9810
BENEJAM, P. (2003):
"Aportacions fetes pels Moviments de Renovació Pedagògica a la
Didàctica 1960-1970" en L’escola catalana en el context de la
renovació educativa. Edit. Fundació d’Estudis Socials i
Nacionals Josep Recasens i Mercadé. Reus. Facultat de ciències de
l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili,
Tarragona. Pp. 79-84 ISBN: 84-932563-3-1
Ponencias y
conferencias por invitación
Repensar la Pedagogía.
Ciclo de conferencias organizadas por l'Ateneu de Maó. Conferencia : La
urgència d'una nova pedagogia. Maó, 18 Abril, 1997. Otros
conferenciantes: P. Alzina, J. Oliver, A. Colom, C.Coll, A. Pérez, E.
Nasarre.
Jornada de reflexió i
debat sobre la docència universitària. Organitza : Departament de
Sociologia i Metodologia de les Ciències Socials . Mesa redonda:
L'aprenentatge i l'avaluació dels alumnes universitaris. Moderador:
S. Carrasco. Participantes: P.Benejam, J.R. Capella, G. Cortés y P. Solà.
Escola Universitaria d'Estudis Empresarials. Barcelona. 7 de Mayo, 1997.
Conferencia. Organiza:
Moviments de Renovació Pedagògica de Mallorca.Título: La Didàctica
de les Ciències Socials avui. Palma de Mallorca 10 de Mayo, 1997.
III Concurs d'Experiències
Educatives. Escola Pia de Sabadell. Conferencia : La concepció de la
ciència i els canvis que representa en el discurs didàctic .
Sabadell. 20 Mayo, 1997.
Jornada: Sant Celoni,
municipi educador. Organiza: Municipio de Sant Celoni y Diputació de
Barcelona. Conferencia: La configuració del teixit social: un perfil
de comunitat" Sant Celoni. 25 Octubre , 1997.
I Jornadas Educativas.
Organiza: Grupos asesores de Ciencias Sociales de Galicia. Conselleria
de Educación de Galicia. Conferencia: Principios didácticos básicos
en la construcción de las Ciencias Sociales .Pontevedra. 27 de
Septiembre, 1997
Conferencia inaugural del
curso escolar 1997-98. Organiza: Departament d’Ensenyament (Vallès
Occidental) Título: Medi i diversitat. Granollers, 20 de Octubre
de 1997
Premio Leandre Colomer.
Organiza: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma
de Barcelona y la Fundació Leandre Colomer. Conferencia: La Didàctica
de les Ciències Socials. Barcelona. 10 de Noviembre 1997.
20è Aniversari del
Moviment de Renovació Pedagògica de l’Alt Camp. Conferencia: Els
moviments de Renovació Pedagògica a Catalunya. Tarragona, 21 de
Enero 1998.
Formación del
profesorado chileno en visita a Barcelona. Conferencia: Catalunya y
España Universitat Autònoma de Barcelona. 2 de Febrero 1998
Programa de Formació
Continuada per a responsables d’àrees d’educació. Organiza:
Diputació de Barcelona. Conferencia: El estudio del medio local.
18 de Febrero 1998
Ateneu Igualadí.
Conferencia: L’evolució de l’educació i perspectives de futur
Igualada. 24 de Marzo de 1998
Congreso Nacional de
Estudiantes de Geografía. Conferencia. Conferencia: ¿Por qué
estudiar Didáctica en la carrera de Geografía? Departamento de
Geografía. Universitat Autònoma de Barcelona. 14 de Abril 1998
Sesión de formación del
profesorado. Organiza: Delegación Educativa del Baix Llobregat.
Conferencia: Estudio del medio. Esplugues de Llobregat. 6 de Mayo
1998
2ª Setmana de
l’Ensenyament. La formació del pensament creatiu. Organitza:
Ajuntament de Terrassa y Associació de mestres Alexandrre Galí.
Conferencia: La formació del pensament crític-creatiu i la resolució
de problemes socials: un nou concepte de ciència. Terrassa. 14 de
Mayo de 1998.
Ajuntament de Sant Sadurní
d’Anoia. Conferencia dirigida a los enseñantes: Estudi global o
estudi regional ; el coneixement del medi. Sant Sadurní d’Anoia.
18 de Mayo de 1998
Curso experimental de
formación del profesorado de Secundaria. Organiza: Universitat de
Girona. Conferencia de fin de curso: La teoria i la práctica en la
formació del professorat de secundària. Girona. 19 de Junio 1998
VII Symposium de Didáctica
de las Ciencias Sociales: Presente y futuro de la Didáctica de las
Ciencias Sociales. Organiza: Universidad de Salamanca. Ponencia: La
comunicación en el aula. Salamanca. 19 de Marzo 1997
I Jornadas Estatales de
Experiencias Educativas. Organiza: Facultat de Ciències de l’Educació.
Universitat Autònoma de Barcelona. Ponencia: La Transposición Didàctica:
La integración del trabajo lingüístico en los procesos de enseñanza
y aprendizaje. Bellaterra. 8 de Septiembre, 1998
Conferencia inaugural del
curso. Organiza: Centre de Recursos Pedagògics de Sant Martí. Título:
Com estudiar la ciutat. Barcelona. 3 de Septiembre de 1998.
Conferencia. Organiza:
Escola d’Estiu de Mallorca. Título: La parla i el raonament a
l’aprenentatge de les Ciències Socials. Inca. 26 Agosto 1998.
Conferencia inaugural del
curso. Organiza: Centre de Recursos Pedagògics de Martorell y ICE de la
Universitat Politècnica de Barcelona. Título: Les capacitats
cognitivolingüístiques en l’ensenyament i en l’aprenentatge.
Martorell. 4 de Septiembre de 1998
X Jornadas Estatales del
Forum Europeo de Administradores de la Educación. Conferencia
inaugural: Enseñar y aprender. Cáceres. 20 Noviembre 1998.
Conferencia. Organiza:
Centre de Recursos Pedagògics de l’Alt Penedès. Título: Revisió
crítica de l’estudi del medi. Vilafranca del Penedès. 26
Noviembre 1998.
X Simposium de Didáctica
de las Ciencias Sociales. Organiza: Asociación Universitaria de
profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales y Departamento de
Ciencias Humanas y Sociales de la Univ. de la Rioja. Ponencia inaugural:
El cambio en el concepto de ciencia y sus implicaciones en la Didáctica
de las Ciencias Sociales. Logroño. 23 Marzo, 1999
IX Congreso de Formación
del Profesorado. Organiza: Univ. de Extremadura y Asociación
Universitaria de Formación del Profesorado. Ponencia: la formación
del profesorado universitario de Ciencias Sociales. Cáceres. 4 de
Junio , 1999.
Conferencia dirigida a
los Inspectores de Enseñanza del Baix Llobregat : Què ha canviat a
les nostres aules al tombant del segle. Sant Feliu de Llobregat. 22
de Junio, 1999.
Conferencia inaugural del
curso del CAP. Organiza: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona. Título:
La formació del professorat de Secundària. Barcelona. Octubre,
1999.
Primeras Jornadas 3-13.
Organiza: Moviments de Renovació Pedagògica . Conferencia cloenda: L’Educació
Primària. Bellaterra, 6 de Noviembre, 1999.
Mesa redonda ( coord.).
Organiza: Institutos de educación Secundaria de Ciutadella ( Menorca).
Título: La Reforma de l’Ensenyament Secundari. Ciutadella. 21
Enero , 2000.
Jornades Didàctiques
d’Expodidàctica. Organiza: 9º Saló professional de l’educació i
la formació. Fira de Barcelona. Ponencia: Els conceptes claus en la
Didàctica de les Ciències Socials. 24 Marzo, 2000.
Conferencia. Organiza:
Escuela Prat de la Riba de Reus. Título: Nou concepte de ciència i
nou discurs pedagògic. Reus. 21 de Mayo, 2000.
Seminario de investigación.
Organiza: Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica
y Corporal UAB. Conferencia: Sistemas y métodos de investigación en
didácticas específicas. Bellaterra.5 Junio 2000
Iº Congreso
Internacional : Docencia universitaria y innovación. Organiza: ICE de
la Univ. de Barcelona; ICE de la Univ. Autònoma de Barcelona y ICE de
la Univ. Politècnica de Barcelona. Presentación de la ponencia de Joan
Rué: Aprendizaje activo. Alternativas a la lección magistral.
Barcelona. 27 Junio.2000.
3ª Escola d’Estiu del
Bages. Organiza: Col-lectiu de Docents del Bages y Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Conferencia inaugural: Nou
concepte de ciència. Nou discurs pedagògic. Igualada. 3 Julio,
2000.
X Escola d’Estiu del
Priorat. Organiza: Federació de MRP de Catalunya – Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Conferència: El
canvi en el concepte de ciència comporta una revisió didàctica.
Falset. 6 de Septiembre , 2000
Curso de formación del
profesorado de Primària y Secundaria. Organiza : Ministerio de Educación
de Argentina. Dos conferencias : Los conceptos clave en la enseñanza
de las Ciéncias Sociales y Una propuesta didàctica . Tanti
( Córdoba). 1- 2 Noviembre 2000.
Jornada de reflexió
sobre l’Educació Primària. Organiza: Consell Escolar de Catalunya.
Ponencia: El professorat d’educació Primària. Terrassa. 18
Noviembre, 2000.
Jornada de debat i
reflexió sobre Didàctiques Específiques. Organiza: Los Departamentos
de Didáctica específica de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Ponenci: Funció de les didàctiques específiques en la formació
inicial i en la formació permanent . La relació teoria-pràctica. Bellaterra.
1 Diciembre 2000
Jornades Internacionals
d’Investigación en Didàctica de les Ciències Socials. Organiza :
Unitat de Didàctica de les Ciències Socials- ICE Universitat Autònoma
de Barcelona. Ponencia : La investigación en Didàctica de la
Geografía. 1 Marzo, 2001.
1res Jornades de Didàctica
del Coneixement del Medi. Conferència inaugural : El paper del medi
al currículum. Reptes actuals. Universitat de Vic, 23 Marzo 2001
Sessió de debat.
Organiza: Consell Escolar de Catalunya. Ponencia : Importància i
funció social del professorat. Juntament amb el Dr. José M.
Esteve. 16 de Mayo 2001.
Jornada sobre "
Innovació en la docència" . Organiza: Facultat de Ciències de
l’Educaciò . Mesa redonda: Innovar: facilitats i resistències.
Participantes : J.Mª Asensio; P. Benejam; C. Calmell; J.Tejada y M. Tomàs.
Moderador: J.C. Mèlich. 12 de Junio 2001.
Conferencia final de
curso del CQP, Curso de Cualificación Pedagógica. Organiza: ICE i
Facultat de Ciències de l’Educació, Universitat Autònoma de
Barcelona. El coneixement pràctic i la formació del professorat.
20 de Junio 2001.
Conferencia inauguración
Escola D’Estiu del Penedès. L’estudi del Penedès a l’escola
del segle XXI. Saifores 9 de Julio 2001.
Conferencia. Organiza :Fundación
Universidad de verano de Castilla y León.: La formación práctica
del profesorado de Secundaria. Segovia . 11 de Septiembre 2001
Mesa redonda. Organiza :
Fundación Universidad de verano de castilla y León : El interior
del aula y la formación pedagógica de los licenciados universitarios.
Segovia.11 Septiembre 2001
Conferencia. Organiza:
Fundación Juan Uña. Hablar, leer y escribir para aprender. Mérida.
10 de Noviembre 2001-11-12
Conferencia. Organiza CRP
de l’Alt Penedès, CRP del Baix Penedès y CRP del Garraf. Ensenyar
o educar?, una resposta. Auditori del Museu de Vilafranca. 20
Noviembre, 2001
II Jornades
Internacionals d’investigació en Didàctica de les Ciències Socials.
Conferencia.. Organiza : Departament de Didáctica de la Llengua , la
Literatura i les Ciències Socials U.A.B.La Didàctica de les Ciències
Socials versus educació Cívica i política. UAB, 25 febrer 2002
Conferencia en las
jornadas : L’Escola Catalana en el context de la Renovació Educativa.
Organiza: Universitat Rovira i Virgili . Les aportacions en el camp
de la Didàctica dels Moviments de Renovació Pedagògica. Tarragona,
11 Abril 2002
Conferencia . Organiza :
Forum Tercer Mileni. La reforma i la contrareforma educatives.
Alaior ( Menorca) 12 abril 2002.
Presentació de llibre.
Organiza: Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona. La Torre
dels Escipions. Tarragona. Departament de Cultura. 16 abril,
2002-06-12
Conferencia – Debate
con Jorge Wagensberg, Director del Museu de la Ciència de Barcelona..
Projecte : recerca 0-18. Organiza: Departament d’Ensenyament del
Generalitat de Catalunya, Institut d’Educació de l’Ajuntament de
Barcelona y Centres de Recursos Pedagògics de la Ciutat de Barcelona ,
Museu de La Ciència de Barcelona y Fundació La Caixa. . La recerca
de 0-18, per què?. Caixa Forum . 24 abril 2002
Relatora sesión de
posters y miembro del Comité Científico 2º Congreso Internacional :
Docéncia universitaria e innovación. Organizan : ICEs Universitat de
Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.- Politécnica de Cataluña.
Rovira i Virgili de Tarragona. Tarragona 1,2y 3 de Julio 2002
Presentación de libro :
Organiza. Institut Menorquí d’ Estudis ( IME) . Joan Rosell i Carme
Llopart. El Naixement d’una Illa. Menorca. Ateneu de Maó 5
Agosto 2002 y Centre Cultural Palau Saura 12 Agosto 2002-09-11
Conferencia Inaugural del
Curso. Organiza: Centre de recursos pedagògics de Nou Barris - ICE
Universitat de Barcelona. Fer de mestre al segle XXI. Barcelona. Centre
Cívic Les Bases. 9 Septiembre 2002
Conferencia Inaugural del
Curso . Organiza : Centre de Recursos Pedagògics de Gràcia – ICE
Universitat Autònoma de Barcelona. El coneixement del medi..
Barcelona, Ajuntament de Gràcia.10 Septiembre 2002
Conferencia. Organiza :
La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis
Catalans. El professorat en una escola de qualitat. Institut
d’Estudis Catalans. 26 Noviembre 2002.
Introducción y
coordinación de una mesa redonda . Organiza: l’Associació d’amics
de la Universitat Autònoma de Barcelona. Tema : Com trobar feina en
el món educatiu. 26 febrero 2003. Universitat Autònoma de
Barcelona.
Conferencia.. Organiza:
Departament de Didàctica de les Ciències Socials UAB. En III jornades
internacionals d’investigació en Didàctica de les Ciències Socials.
Una nova perspectiva per a la geografia escolar: la geografia
cultural. Bellaterra, 13 marzo 2003
Conferencia. Organiza:
ICE de la UAB - Premi memorial Estrella Casas. Repensar els
coneixements que ensenyem. Barcelona, 16 de Mayo 2003
Conferencia. Organiza:
Gobierno de las Islas Baleares, Conselleria d’Educació i Cultura.
Centre de Professorat i Recursos de Menorca . L’ensenyament que
volem. Alaior, 2 de junio de 2003
Conferencia inaugural.
Organiza : Escola d’Estiu del vallès Occidental. ICE Universitat de
Barcelona. Educació i ciutadania. Un projecte amb futur. Universitat
Autònoma de Barcelona 30 de junio 2003
Conferencia de inauguración
del curso del Centre de Recursos Pedagògics de l’ Eixample ( CRP),
ICE Universitat de Barcelona El futur de l’educació.
Barcelona. Casa Elizalde 5 setembre 2003
Conferencia 10è
aniversari del CRP Sant Andreu. Organiza Generalitat de Catalunya ( DE)
, Ajuntament de Barcelona ( IME) i Centre de Recursos Pedagògics de
Sant Andreu. L’educació del futur. 9 setembre 2003
Conferencia de inauguración
del curso del Centre de Recursos Pedagògics de Mollet del Vallès, ICE
Universitat de Barcelona. L’educació del futur en un món en
canvi. Mollet 10 setembre 2003
Participante y
coordinadora de la Mesa redonda en el XVIII Congreso de la Asociación
de Geógrafos Españoles ( AGE). Los retos de la geografía en la
enseñanza: de la ley de calidad a Bologna 2000. Barcelona 27
septiembre 2003
Conferencia. Organiza:
seminario internacional de clausura del proyecto Leonardo Da
Vinci-Trilce 2001-2003. Una educación emancipadora para una sociedad
globalizada. Madrid.6 noviembre 2003.
Conferencia de clausura.
Organiza el VI Congreso Nacional de Didáctica de la Geografía."
La enseñanza de la Geografía ante las nuevas demandas sociales".
Grupo de Didáctica de la Geografía ( AGE) . Universidad de
Castilla la Mancha, Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo . La
enseñanza de la geografía en la sociedad actual. Problemas y
propuestas. Toledo. 22 noviembre 2003
Programas de
docencia y innovación educativa
Taller de formación del
profesorado Universitario. Organiza: ICE Universitat Autónoma de
Barcelona. Curso: " Com a prenen els alumnes " 8h. Bellaterra,
29 y 30Enero 1997 y 1998
Curso de postgrado:
Especialització en l’ensenyament Secundari Obligatori. Organiza:
Departamento de Pedagogía Aplicada. Universidad de Barcelona. Curso:
" Didáctica de las Ciencias Sociales" 1 crédito. Barcelona.
Febrero 1997.
Curso de doctorado.
Organiza: Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales de la
Universidad Complutense de Madrid. Curso : " Influencias del
postmodernismo en la Didáctica de las Ciencias Sociales". 1 crédito.
Madrid. Abril 1997.
Plan de Formación del
Profesorado Universitario. Oeganiza: ICE de la Universidad de
Extremadura. Taller: " ¿ Cómo aprenden los alumnos?".8h.
Badajoz . 12 y 13 Mayo 1997.
Talleres de Formación
Pedagógica y de Apoyo a la Innovación Educativa. Organiza: ICE de la
Universidad de Valencia. Taller: " ¿ Cómo aprenden los alumnos
universitarios?". 8h. Universidad de Valencia. 9 y 10 Junio 1997.
Curso de doctorado.
Organiza: Unitat de Didàctica de les Ciències Socials, Universitat Autònoma
de Barcelona. Curso: " Les ciències Socials i la pràctica en el
aula". 4 créditos. Bellaterra. Mayo-junio 1997 y 1998.
Universitat d’estiu de
la Universitat Autònoma de Barcelona. Curso: " Tècniques
d’estudi i de treball intel-lectual. En colaboración . Julio 1998.
Formación del
profesorado. Organiza: Escola d’Estiu de Menorca. Curso: "
Aprendre a escriure, aprendre a pensar : Les capacitats psicolingüístiques".
Alaior. 24 a 28 Agosto 1998.
Curso de doctorado.
Organiza : departamento de Didáctica de la Universidad de Almería.
Curso: " El concepto de ciencia y los cambios que implica en la Didáctica
de las Ciencias Sociales". 1 crédito. Almería. 9 a 12 Septiembre
1998
Curso de doctorado.
Organiza : Departamento de Didáctica de la Universidad de Badajoz.
Curso: " El desarrollo de las capacidades psicolingüísticas en la
enseñanza de las Ciencias Sociales". 1 crédito. Badajoz. 17 a 19
Septiembre 1998.
Asesoramiento del trabajo
" La cultura del vi". Organiza: Centre de Recursos de l’Alt
Penedès. Encargo aprobado y financiado por el Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Febrero. 1999.
Formación del
Profesorado. Organiza: La Junta de Extremadura. Curso: "Didáctica
y recursos didácticos". Mérida 31 Mayo a 3 Junio 1999
Curso de Formación del
profesorado de Secundaria. Organiza: ICE de la Universitat Autònoma de
Barcelona. Curso: " La Geografía i la seva Didàctica".
Octubre- Enero 1999-2000
Formación del
Profesorado Universitario. Organiza : ICE de la Universitat Autònoma de
Barcelona. Taller: " Com aprenen els alumnes?. 8 h. 31 Enero y 1
Febrero 2000.
Curso de doctorado.
Organiza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales de la U.
Complutense de Madrid. Curso: " Las capacidades psicolingüísticas
en la enseñanza de la Ciencias sociales". 1 cred. Madrid.
Mayo.2000.
Curso de preparación
para la docencia universitaria. Organiza. Vicerectorado de Ordenación
Académica y de Calidad Universitaria – ICE. Coord. Curso y profesora
. Junio-Julio 2000.
Curso de preparación
para la docencia universitaria ( F. Económicas). Organiza: ICE
Universitat Autònoma de Barcelona.Curso: " Com ensenyar per tal
que els alumnes aprenguin". Bellaterra. 18-28 de Sept. 2000.
Formación del
Profesorado Universitario.Organiza : ICE de la Universitat Autònoma de
Barcelona. Taller: " Com aprenen els alumnes?". 29 y 31 de
Enero 2001.
Curso de verano de San
Sebastián. Organiza: Universidad del País Vasco: " Sociedad y
Educación" : Las Ciéncias Sociales en el siglo XXI" coord.
A. Caño. Tres conferencias y una mesa redonda. San sebastián.28,29 y
30 de Junio 2001.
Escola D’Estiu Rosa
Sensat. Curso: " Actualització científica en geografia". En
colaboración con Elena Estalella i Rosa Ascón Del 2-13 de julio, 2001
. Cuatro clases.
Curs de formació del
professorat en pràctiques. Organiza : Departament d’Ensenyament
Generalitat de Catalunya.. Barcelona 9 febrero 2002. Una sesión ( 5
hores)
Seminario. Organiza:
Escola d’Estiu del Moviment de Renovació Pedagògica de Menorca.
" El coneixement polític a l’escola". Alaior. 26 – 29
Agosto 2002
Curs de formació del
professorat en pràctiques. Organiza : Departament d’Ensenyament .
Generalitat de Catalunya. Barcelona 5 Septiembre 2002. Una sesión .
Curs de formació del
professorat en pràctiques . Organiza: Departament d’Ensenyament .
Generalitat de Catalunya. Barcelona 9 Noviembre 2002. Una sesión .
Seminario de investigación
: El conocimiento escolar del sistema político. Organiza. XXVI Escola
d’Estiu per a Ensenyants, Moviment de Renovació Pedagògica de
Menorca.. IES Cap de Llevant , Maó . 25-29 agosto2003
Curs de formació per a
funcionaris en pràctiques. Organiza. Departament d’Ensenyament de la
generalitat de catalunya. "El coneixement teòric i pràctic
". Barcelona 5 – septiembre -2003
Entrevistas o semblanzas
publicadas:
Entrevista Diario de Menorca ¿ Fecha?
Cap de Ponent ¿ data?
Cuadernos de Pedagogía. nº 286. Barcelona.
Diciembre 1999. " Pilar Benejam Arguimbau. Formación alternativa
para el profesorado" pp.67
BIEC, Butlletí Informatiu de
l’Ensenyament a Catalunya. " Pilar Benejam" pp.8-9
Comunicación Educativa . nº 14 Tarragona. Abril
2001. " ...Amb Pilar Benejam". pp.10- 14
Perspectiva Escolar nº 268. Barcelona. Octubre
2002 " La Pilar Benejam" pp.76-77. Y "Elogi de la Pilar
Benejam p.78.
El Campus de l’Autònoma nº19, decembre 2002
"Pilar Benejam: la llibertat sempre té un risc, l’autoritat
no" pp.15-18
Quaderns d’Educació nº49, gener de 2003.
" Entrevista a Pilar Benejam" pp 8-9
Centre de recursos pedagògics del Baix
Llobregat. Entrevista a l’adressa electrònica : crp-baixllobregat6@ense.gencat.es.
Julio 2003
Homenajes y premios
Medalla de bronce de la Universitat Autònoma de
Barcelona. Concedida a los firmantes del
" Manifest de Bellaterra"
Filla distingida de Ciutadella de Menorca. Programa
: "Ciutadellencs Enllà ". Organiza : Ajuntament de Ciutadella
als fills i filles nascuts en aquesta ciutat, que s’han distingit per
la seva trajectòria professional fora d’ella. Ajuntament de
Ciutadella . 17 Agosto 2002.
Distinción "Jaume Vicens Vives
a la qualitat de la docència universitària" otorgado por las
Universidades Catalanas y concedido por la Generalitat de Catalunya.
Entregado por el Honorable Jordi Pujol , el 25 Septiembre 2002
Premi Ramón llull en
reconeixement a una vida dedicada a la docència i a la formació del
professorat. Concedido por el El Consell de Govern de les Illes Balears.
Entregado por el President de les Illes Balears Sr. Francesc Antich i
Oliver en la Llotja de Palma de Mallorca el 28 de febrero 2003
Premi "Josep Salord
i Farnes" a la cultura. Concedido
por votación popular organizada por el periódico " IRIS" .
Entregado el 9 de Mayo 2003 en Ciudadela de Menorca.
Tramos de
investigación - 3
La Comisión Nacional evaluadora de la actividad
investigadora el 15 de mayo de 1992 dio valoración positiva a 2 tramos
de investigación
La Comisión Nacional Evaluadora de la actividad
Investigadora . 11 de julio 2001 evaluó período 1993-2000 – tramos .
1
Otros varios
Miembro del Patronato de la Fundación Artur
Martorell
Miembro del Seminari
Permanent de Docència de la UAB
Membre del Comité Científic
de L’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les
Illes Balears. Conselleria d’Educació i Cultura de les Illes Balears.
2002
Evaluadora del programa
" Evaluación de las Actividades Científicas y Tecnológicas"
de la Universidad de Buenos Aires, Argentina, por petición de dicha
Universidad. 2002
Expert-col-laborador en
les activitats desenvolupades per la Secció VII de la Conferència
Nacional d’Educació 2000 –2002 en la proposta de gradació de les
competències bàsiques per a l’educació obligatòria a Catalunya.
Col.laborador de
l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari a Catalunya en
el informe sobre el document : " Marc general de l’avaluació
dels aprenentatges dels estudiants". Informe enviat el juliol 2002
Membre del Consell Escolar de les Illes Balears. Nomenada
per l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de dia 21 de març
de 2003 ( BOIB de 4 abril). Finalizó por cambio de gobierno en verano
2003. Cese no notificado
Revistas
Miembro del Equipo Directivo de la revista Iber,
edit. Graó.
Miembro del Equipo Directivo de la revista Enseñanza
de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación. Editada por los
ICEs de la Universitat Autònoma de Barcelona y la Universitat de
Barcelona
Miembro del comité científico de la revista Contextos
educativos. Investigación y desarrollo de la universidad de la
Rioja
Miembro del comité científico de la revista Educación
Siglo XXI de la facultad de educación de la Universidad de Murcia