Presentació

Els dies 13 i 14 d’abril tindrà lloc a la nostra Facultat de Ciències de la Comunicació el I Congrés Publiradio: El poder creatiu de la paraula. No resulta inesperat parlar de la paraula i de la creativitat en una Facultat de Comunicació, si tenim en compte que el major miracle del llenguatge i la seva relació amb el pensament es fonamenta en el fet que allò que emergeix i es manifesta és la paraula. Així és el món -per ara- en el qual la realitat sonora de les paraules resta unida indissolublement a la comunicació de sentit -fins ara-.   

Un congrés sobre el poder de la paraula, després dels anys que el món porta parlant, sembla si més no reiteratiu. Tanmateix, aquest congrés intenta aportar una diferència significativa: la creativitat de i en la paraula. Es pretén que paraula i congrés serveixin per alguna cosa més que per entendre’ns. Perquè dins la paraula s’oculta una habilitat superior: un coneixement que ens guia i un saber que ens fa forts. En tot això, alguna cosa té a veure la creativitat, aquella capacitat humana que tracta de fer sorprenent allò que és evident.   

La intenció del I Congrés Publiradio: El poder creatiu de la paraula és posar en relleu la relació paraula-idea en el seu trajecte de doble sentit i debatre si el sentit de la paraula és el veritable misteri de la paraula, atès que ella és la veritable productora de descobriments a qualsevol vida humana. En tot cas, les paraules són fragments de sentit, però també d’aparença i, per tant, d’imatge. Això és la paraula, descobrir allò possible, anunciar allò que ha de venir. 

Però no es tracta d’enfrontar la paraula amb la imatge, es tracta de situar la paraula enfront de la imatge, mirar-se ambdues front a front, en distintes posicions, des de visions diferents, però no oposades ni, molt menys, antagòniques. Es tracta que en totes dues -paraula i imatge- es produeixi el mateix fenomen: la producció de sentit.

La paraula, en la comunicació, és coneixement, és font, és experiència, és identitat i és diversitat, per això les diferents sessions plenàries giren al voltant de temes com: La mirada en la paraula, La seducció de la paraula, La creativitat de la paraula, La força en la paraula... Formes i perspectives presentades cadascuna d’elles per dos ponents rellevants que amb el seu propi discurs dialogat ens descobriran aquell equilibri de la paraula -a vegades inestable i arbitrari- entre persuasiu i creatiu, entre estratègia i seducció.  

El Congrés està especialment pensat per a aquells que pensen en clau de comunicació. Per a aquelles i aquells que se sentin interessats per la paraula, per la comunicació de la paraula. Perquè la comunicació, que no fa una altra cosa que contar-nos la seva pròpia història, viu en la paraula.

José Mª Ricarte Bescós
Director del Congrés

Llistat de documents que conformen l'exposició presencial instalada al vestíbul de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General.

La importancia de saber leer

Fragment de la conferència de Constantino Romero el 21 de maig de 2008 a la clausura del Fòrum Publiradio.

Font: Publiradio.
Vídeo en format Quicktime.

 

BCHG - Abril de 2010