Skip to Content
Universitat Aut騨oma de Barcelona

Temes generals

TEMES GENERALS

1966
Recomen莽a el corrent d鈥檃portaci贸 i intercanvi d鈥檈xperi猫ncies i opinions sobre realitzacions concretes: la globalitzaci贸, l鈥檋abituaci贸, l鈥檈xpressi贸, l鈥檃prenentatge de la lectura i l鈥檃portaci贸 montessoriana. No es contempla encara un tema general.

1967
Continua la l铆nea de l鈥檃ny anterior i l鈥檃videsa per tots els aspectes de l鈥橢scola Activa. Es tracta el tema 鈥淓ducaci贸 c铆vica com a formaci贸 social鈥, que ja agafa el cam铆 del que m茅s endavant va ser el Tema General.

1968
L鈥檈scola
Es d贸na una primera definici贸 interna d鈥檈scola en el Tema General, que 茅s treballat en grups, per 1.000 mestres.

1969
Problem脿tica del mestre
Es consideren tres aspectes sobre el tema: La personalitat, actituds i formaci贸 del mestre. Els ponents foren Marta Mata, Maria Ant貌nia Canals i Ramon Fuster Rab茅s.

1970
Influ猫ncia de la societat el l鈥檈scola
Aquest any hi ha un Tema General com煤, molt preparat amb dossiers i q眉estionaris per貌 sense pon猫ncies.

1971
Relacions entre escola i societat
El tema General est脿 molt diversificat en subtemes: 鈥淧aper de la fam铆lia en l鈥檈ducaci贸鈥...

1972
(no consta que s鈥檕rganitzi Tema General)

1973
(no consta que s鈥檕rganitzi Tema General)

1974
(no consta que s鈥檕rganitzi Tema General)

1975
Alternativa  democr脿tica al sistema escolar actual
En deu grups de treball s鈥檃nalitzen i es discuteixen diversos aspectes de la problem脿tica de l鈥檈nsenyament i es redacta una declaraci贸, referendada pels 1.500 assistents a una assemblea general: Per una nova escola p煤blica

1976
Per una nova escola p煤blica: refer l鈥檈scola
Debat sobre la nova escola p煤blica presentada en document de treball

1977
(no consta que s鈥檕rganitzi Tema General)

1978
L鈥檈scola catalana
Amb cinc temes de debat i aprofundiment: la calalanitzaci贸 de l鈥檈scola, l鈥檈scola catalana segons la tipologia escolar a Catalunya, cultura i immigraci贸, la gesti贸 als centres escolars i escola i comarca. Escola i barri.

1979
Catalunya a l鈥檈scola
Dos grans grups de treball que es dividiran en altres grups.
Tractament de llengua a l鈥檈scola, programaci贸 de llengua, constituci贸 ling眉铆stica de la comarca, coneixement ling眉铆stic dels mestres de la localitat o comarca, els continguts catalans a l鈥檈scola, Manifestacions art铆stiques i culturals catalanes com a fruit de les formes de vida tamb茅 catalanes, les formes de govern pr貌pies de Catalunya, La Catalunya d鈥檃vui...

1980
L鈥檈scola a Catalunya: relaci贸 amb l鈥檈ntorn social, educatiu i cultural
El debat es centra en q眉estions concretes de l鈥檈scola, des de l鈥檈scola bressol fins a l鈥檈nsenyament secundari: sortides, estades a l鈥檃ire lliure, psic貌leg i prevenci贸 i assist猫ncia m猫dica, relaci贸 de l鈥檈scola amb el seu medi, menjadors i transports.

1981
La renovaci贸 pedag貌gica de l鈥檈scola a Catalunya a trav茅s dels programes i la metodologia
El tema afectaa tots els cursos de did脿ctica de les seccions (0-14 anys), que reben documentaci贸 cr铆tica sobres els programes oficials actuals i alternatives per a fer un debat.

1982
L鈥檃lternativa de l鈥檈scola a l frac脿s
Document de treball elaborat per la Comissi贸 de Psicopedagogia de Rosa Sensat a partir de les conclusions dels grups de treball de la XVII Escola d鈥橢stiu de Barcelona. Anar a l鈥檈scola, per a qu猫?, objectius fonamentals de l鈥檈ducaci贸, reeixir a fracassar, de qu猫 dep猫n?, els programes, l鈥檃lumne, el sistema, la societat.

1983
El treball pedag貌gic i la seva avaluaci贸
S鈥檈structura en seccions on hi ha un seminari que treballa en profunditat el tema de l鈥檌ntercanvi d鈥檈xperi猫ncies i tots els cursos de 鈥渇er de mestre鈥 van lligats estretament al tema general.

1984
La qualitat de l鈥檈scola p煤blica i el paper dels moviments de mestres
Arran d鈥檋aver celebrat durant aquest curs dos esdeveniments significatius: Les Primeres Jornades de moviments de Renovaci贸 Pedag貌gica de Catalunya i el I Congr茅s de Moviments de Renovaci贸 pedag貌gica de l鈥橢stat espanyol , l鈥橢scola d鈥橢stiu tria aquest tema per treballar temes com: 鈥淭ronc com煤. L鈥橢ducaci贸 b脿sica 12-16 anys鈥, paper dels Moviments de Renovaci贸 Pedag貌gica i la situaci贸 del catal脿 a l鈥檈scola

1985
Per una nova escola p煤blica catalana
Es compleixen deu anys de la declaraci贸 Per una nova escola p煤blica.
Es presenta un document sobre l鈥檈scola p煤blica: La funci贸 social de l鈥檈scola, continguts i organitzaci贸 de l鈥檈scola, fer de mestre, i administraci贸 i institucions educatives

1986
Repensar l鈥檈scola p煤blica i la seva qualitat
El tema General es tracta en cinc tardes de debat amb especialistes qualificats del m贸n de l鈥檈ducaci贸

1987
El tractament integrador de la diversitat
Diversitat cultural, context social en qu猫 es produeix la integraci贸 a la diversitat, marc social de la integraci贸 a Europa, alternatives pedag貌giques a la diversitat psicol貌gica a l鈥檈scola, de la integraci贸 a l鈥檈scola no marginadora s贸n els debats principals d鈥檃quest tema general

1988
Reforma i curr铆culum
Qu猫 茅s el curr铆culum per a qu猫 serveix, qui l鈥檈labora, compet猫ncies de l鈥檃dministraci贸, Reforma i curr铆culum. S鈥檌nclouen dues confer猫ncies obertes a tothom: 鈥淢odel de societat, model d鈥檈scola, una reflexi贸 cr铆tica鈥 i 鈥淎spectes pol铆tics i aspectes t猫cnics en la Reforma educativa鈥

1989
No s鈥檕rganitza Tema General. L鈥檈scola d鈥橢stiu facilita uns espais i un temps de trobades i proporciona elements per pensar i debatre

1990
La Reforma del sistema educatiu
Eixos de la Reforma, desplegament curricular, formaci贸 inicial i permanent del professorat de cara a la Reforma, el model de centre, la relaci贸 escola- demandes socials

1991
La Reforma: fer de mestres una nova professi贸?
Societat, cultura i educaci贸, Reforma, innovaci贸 i canvi, la professionalitat del mestre, model d鈥檈scola, l鈥檈ducaci贸 en la diversitat, educaci贸 no discriminat貌ria entre nens i nenes i avaluaci贸 formativa

1992
Qu猫 茅s educar? A qui correspon? El paper dels diferents agents educatius
Educar avui, formaci贸 global, el paper de les unitats familiars en l鈥檈ducaci贸 actual, import脿ncia creixent delsmass media, l鈥檈ducaci贸 a Europa, l鈥檈ducaci贸 en la seva dimensi贸 del lleure, projecte d鈥檈scola i tecnologia, paper de les noies i escola i interculturalisme.

1993
Educar la igualtat en la diversitat
El concepte de cultura en una societat canviant, els valors de ls difer猫ncia, l鈥檈scola transmissora de cultura, la cultura i les subcultures que la componen, les migracions a Europa, la visi贸 de cultura des dels mitjans de comunicaci贸, les diferents cultures a l鈥檈scola: un repte educatiu

1994
L鈥檃valuaci贸 inici d鈥檜n proc茅s de millora, un proc茅s de comunicaci贸 per el canvi educatiu
Aprendre mitjan莽ant l鈥檃valuaci贸, l鈥檃valuaci贸 de centres: projecte educatiu de centre, projecte curricular de centre, avaluaci贸 social del professorat,avaluaci贸 del sistema educatiu, els valors i l鈥櫭╰ica en l鈥檃valuaci贸

1995
Educar per viure en el planeta Terra
Les causes humanes del canvi global en el medi ambient. Situaci贸 del planeta i l鈥檈ducaci贸 del futur. Oci i salut. L鈥檈scola, les ci猫ncies naturals i socials i el medi ambient

1996
Aprendre a llegir i a escriure l鈥檃ny 2000
Llegir i escriure: encara un repte. 脷s social de l鈥檈scriptura. De lletra per lletra a la inform脿tica. Llegir i escriure en democr脿cia. Impacte de la societat de la informaci贸 a l鈥檈scola. Llegir imatges, il路lustraci贸 est脿tica.

1997
Conviure i comunicar-se, una utopia m茅s necess脿ria que mai
El valor d鈥檈ducar. Els valors del di脿leg, el di脿leg com a eina. Autoestima, empatia i educaci贸. Est猫tica, una l貌gica del cos. Mitjans de comunicaci贸 i escola. Comunicaci贸, escola i fam铆lia, comunicaci贸 i equip de mestres

1998
Cinquanta anys dels Drets Humans: una conquesta pendent
El dret a exercir una ciutadania verament democr脿tica. El dret a preservar la difer猫ncia, el dret a ser feli莽, el dret a escollir i a decidir, el dret a saber i a con猫ixer, el dret a una afectivitat sana i plaent. El dret a una entesa

1999
Dues mil propostes per a l鈥檈ducaci贸 del segle XXI
Repensar la societat. El concepte de fam铆lia en el segle XXI. Televisi贸 i educaci贸, un amor impossible?. El paper educatiu de l鈥檈spai urb脿. Els nous reptes professionals i el replantejament de l鈥檈ducaci贸. Canvi de segle, canvi de vida?

2000
L鈥檈ducaci贸, servei p煤blic
El comprom铆s dels mestres amb l鈥檈ducaci贸 p煤blica. El mestre: defensor dels drets dels infants. El lloc actual de l鈥檈scola. Qu猫 volem dir quan parlem de qualitat. Escola democr脿tica: la participaci贸. La diversitat un valor positiu. L鈥檈ducaci贸 p煤blica en l鈥橢stat del benestar. Fer de mestre: un repte.

2001
Educaci贸 de la llibertat
L鈥檈ducaci贸 de la llibertat en el treball diari. El paper de les emocions i l鈥檃fectivitat en l鈥櫭簊 que les persones fan de la seva llibertat. L鈥檃cc茅s al coneixement: eines, vies i aprenentatges. L鈥檈sfor莽,el treball i la motivaci贸. La creativitat i la imaginaci贸.
L鈥檈scola comprensiva. Di脿leg, democr脿cia i participaci贸.

2002
L鈥檈scola oberta al m贸n
El m贸n avui: La societat en un m贸n global. Cultura, mitjans de comunicaci贸 i escola. Els aven莽os cient铆fics i l鈥檈scola. Aprendre a aprendre en la societat de la informaci贸, Repensat el paper del professorat en moments de desconcert en societats de crisi. L鈥檈ducaci贸 p煤blica i les trampes de la qualitat, Els recursos per a l鈥檈ducaci贸:no tot s贸n diners.

2003
Creuant fronteres
L鈥檈voluci贸 humana, una eina per la socialitzaci贸 de l鈥檈ducaci贸 i de la ci猫ncia. Una reflexi贸 de la Terra a partir de la geografia. Neuroplasticitat i aprenentatge. L鈥檈merg猫ncia de les formes a la natura Quines fronteres tenen les c猫l路lules mare?. Diversitat humana i ciutadania, els efectes imprevistos de la societat moderna. El raonament econ貌mic: una eina per a comprendre la realitat. Refer猫ncies per a un m贸n sense refer猫ncies.

2004
Educar avui: noves necessitats, noves respostes
Els desafiaments de l隆鈥檈ducaci贸 en el segle XXI. Identitats culturals i estils de vida dels infants i joves.  Com compaginar les necessitats familiars i els drets de l鈥檌nfant?. Espais per viure i per aprendre. Una pol铆tica per el temps no lectiu. L鈥檈scola i el lleure dels infants. El temps de vida i els horaris escolars. Temps de lleure i serveis extraescolars, L鈥檃ltre temps educatiu i el territori

2005
Per una nova educaci贸 p煤blica
Quaranta anys de l鈥橢scola d鈥橢stiu. Un document fruit de les diferents contribucions i aportacions de moviments de mestres a Catalunya Espanya i Europa. Educaci贸 p煤blica entesa en el sentit m茅s ampli  i una escola que s鈥檕bri a noves cultures i lleng眉es .

2006
Drets i responsabilitat d鈥檌nfants i joves
Presentaci贸, debat i an脿lisi dels aspectes que fan refer猫ncia als drets a les responsabilitats dels  nens. L鈥檈scola com un lloc per donar la paraula a aquells que s贸n m茅s febles: infants i joves

2007
L鈥檈ducaci贸 de la llibertat
Una tem脿tica recurrent. La llibertat un tema estrictament vinculat a la conquesta continuada de la humanitat i en conseq眉猫ncia de l鈥檈ducaci贸

2008
Fer de mestre a l鈥檈scola democr脿tica

2009
Caos i diversitat, educar en una societat complexa
Aprendre a pensar. Crisi financera, crisi econ貌mica, crisi educativa?. El temps lliure de la necessitat al dret. Els reptes de la formaci贸 d鈥檈ducadors. Espai o els espais interiors i exteriors. Eduquen?. La humanitzaci贸 de l鈥檋ome.

2010
Treball cooperatiu, utopia o realitat?
Obrim un proc茅s de reflexi贸  i debat sobre el treball cooperatiu: entre les infants i joves, entre els mestres, entre les escoles i en la societat. La cooperaci贸 com una realitat molt m茅s potent que una simple opci贸 metodol貌gica o pedag貌gica  sin贸 com una manera de treballar entre persones i entendre el m贸n.

2011
Aprendre a ensenyar a aprendre
Inventar permanentment el di脿leg i l鈥檃ctivitat que permetr脿 a tots els infants i joves  a apropiar-se dels sabers i les destreses. Metodologies que respectin la dignitat  i la llibertat dels infants. El repte d鈥檃prendre a ensenyar a aprendre.

2012
Autoritat sense  autoritarisme
El nostre patrimoni d鈥檃utoritat. Models i crisi dels models d鈥檃utoritat. Autoritat i vida democr脿tica. Autoritat a l鈥檈scola, autoritat del mestre. La tensi贸 i l鈥檈quilibri dif铆cil entre la necessitat de les normes  i el dret a la participaci贸 de tots. Acompanyar els infants i joves perqu猫 esdevinguin persones aut貌nomes i lliures

2013
L鈥檈quitat per garantir la igualtat
Cal un canvi en profunditat en educaci贸 amb una pol铆tica educativa que, per tal de garantir la igualtat, treballi per l鈥檈quitat, per donar a cadasc煤 el que necessita des del naixement i al llarg de la vida.

2014
La societat canvia. I l鈥檈scola ?
Qu猫 pot o ha de fer l鈥檈scola, en aquesta societat d鈥檃vui. Qu猫 hauria de prioritzar. En quins referents s鈥檋auria de sustentar davant del canvi de la societat?

2015
Sense l铆mits
脡s una invitaci贸 a escoltar, pensar , debatre i construir entre tots una declaraci贸 comuna sobre tres grans temes en els quals com a educadors considerem que ens cal prendre posici贸: ecologies, desigualtats i cultures. La possibilitat de marcar-nos un horitz贸 el m茅s ampli possible, amb mod猫stia i ambici贸 alhora.