Skip to Content
Universitat Autņnoma de Barcelona

Biografia

SoĢn milers els nens i nenes, joves i grans
que han descobert la dansa graĢ€cies a ell.

Infantesa

Joan Serra i Vilamitjana va neĢixer el 7 de marcĢ§ de 1947 a la vila de RubiĢ, al ValleĢ€s Occidental. Els seus pares, Climent Serra Requesens i Neus Vilamitjana Vilalta, treballaven el camp en una casa de pageĢ€s que es deia Cal Xatut, i regentaven un petit negoci familiar. Venien dā€™una posicioĢ benestant peroĢ€ la guerra i la postguerra els havien endurit la situacioĢ. En Climent i la Neus ja tenien tres filles quan ell va arribar: la NuĢria, la Montserrat i la Maria Josep, i a finals dels anys cinquanta, quan lā€™avi va morir, el pare va tancar la botiga i va entrar a treballar en una faĢ€brica. Era el moment del gran creixement industrial i de lā€™arribada massiva dā€™immigrants a Catalunya, que per RubiĢ va representar la construccioĢ de barris sencers i la creacioĢ de noves induĢstries. La famiĢlia Serra Vilamitjana (com moltes famiĢlies del paiĢs en aquell temps) era creient i practicant, i participava de les activitats de la parroĢ€quia, que no eren nomeĢs religioses, com la missa o la catequesi, sinoĢ tambeĢ culturals i dā€™esbarjo, com ara el teatre o lā€™esbart dansaire.


Lā€™esbart

Lā€™any 1951, en Joan va entrar a ballar a lā€™Esbart Infantil de lā€™Esbart Dansaire de RubiĢ (on hi ballava la seva germana petita) que assajava tres cops per setmana. Els altres dies anava al grup de mitjans acompanyant la Montserrat. Com que molt sovint hi havia ball el dissabte i el diumenge i tambeĢ hi solien anar, ben mirat, tenia esbart gairebeĢ cada dia. Per aixoĢ€ es pot dir que en Joan va aprendre a ballar al mateix temps i amb la mateixa naturalitat amb queĢ€ aprengueĢ a caminar o a parlar. A lā€™Esbart, en Joan de seguida va despuntar. Ho aprenia tot amb una facilitat rotunda i era capacĢ§ de ballar qualsevol dansa i des de qualsevol paper. 

 

Estudis

Lā€™any 1954 entraĢ€ al ColĀ·legi Ribas per fer lā€™ensenyament primari, i el 1964 acabaĢ€ el batxillerat a lā€™Institut MeneĢndez y Pelayo. Durant dos anys, dels quinze als disset, en Joan va treballar de ā€œbotonesā€ al Banco Comercial TransatlaĢntico on un bon amic del seu pare nā€™era el director. AixiĢ ajudava lā€™economia familiar i de passada, quan acabeĢs el batxillerat ja hi tindria un peu a dins. Aquesta, almenys, era la ilĀ·lusioĢ del seu pare. PeroĢ€ en Joan ja havia decidit estudiar magisteri, com la seva germana Maria Josep. Lā€™any 1965 comencĢ§aĢ€ els estudis de magisteri a lā€™Escola Normal de Barcelona, al mateix temps que entraĢ€ a treballar a la Escuela Nacional Graduada Mixta de RubiĢ. Lā€™any seguĢˆent va marxar de casa els pares per anar a viure a Barcelona on estudiava i treballava en alguna escola per guanyar-se la vida.


Entorn artĆ­stic

Durant aquests anys, en Joan havia seguit ballant a lā€™Esbart de RubiĢ que, dirigit pel coreoĢ€graf Albert Sans, actuava amb gran eĢ€xit per tot el paiĢs. Lā€™any 1965 va coneĢ€ixer Salvador Melo, director de lā€™Esbart Verdaguer, que en aquell moment dirigia lā€™espectacle ā€œTossa 1914ā€ amb el RubiĢ (estrenat al Teatre Romea de Barcelona lā€™any 1966), i des dā€™aleshores en Joan colĀ·laboraĢ€ assiĢduament tambeĢ amb el Verdaguer. AixiĢ doncs, entre els esbarts i la universitat, en Joan es movia en un ambient artiĢstic, cultural i intelĀ·lectual que no nomeĢs contrastava amb la realitat fosca i repressora imposada pel reĢ€gim franquista, sinoĢ que sā€™hi oposava frontalment.


Entorn polĆ­tic

En Joan sā€™havia iniciat en lā€™activitat poliĢtica als disset o divuit anys, participant en grups de lluita a lā€™Escola Normal (segurament una ComissioĢ de Mestres) i dā€™allaĢ€ passaĢ€ a les Joventuts Comunistes RevolucionaĢ€ries (JCR) que era la branca juvenil del PCR. Eren gent molt diversa, amb ganes de canviar el moĢn, que ho donava tot, literalment, per la causa. Ell mateix, que havia anat a viure a Barcelona per estudiar magisteri i treballar a lā€™escola Costa i Llobera, va haver de tornar-seā€™n a casa els pares, entre dā€™altres coses, perqueĢ€ bona part del sou anava al partit. Lā€™activitat era clandestina, subversiva i perillosa. El periĢode de militaĢ€ncia poliĢtica dā€™en Joan Serra es pot situar entre els anys 1967 i 1971. Lā€™any 1969 va haver dā€™anar a fer el servei militar obligatori (la mili) a Saragossa, dā€™on va tornar al cap de ben poc amb un certificat psiquiaĢ€tric i la declaracioĢ dā€™inuĢtil total.

Aquesta etapa de lluita i de compromiĢs poliĢtic, curta peroĢ€ molt intensa, havia de marcar fortament la personalitat dā€™en Joan, que sempre va mantenir una actitud de servei i solidaritat i va defensar el caraĢ€cter obrer de la seva tasca, com a mestre, com a ballariĢ i com a coreoĢ€graf.


Taller dā€™expressioĢ El Sac

Cap a lā€™any 1970, en Joan formava part dā€™un grup que es feien dir ā€œEls Llorers Floritsā€. Una colla dā€™amics que reunia joves provinents de diferents branques artiĢstiques com ara la muĢsica, la dansa, lā€™expressioĢ oral i lā€™expressioĢ corporal, i es dedicava a fer cursets i tallers per a mestres i monitors. Normalment es trobaven en un centre dā€™expressioĢ de Barcelona i quan calia anaven allaĢ€ on seā€™ls requeria (Mallorca, Menorca, PaiĢs Basc...). AllaĢ€ va comencĢ§ar a donar classes de dansa i dā€™expressioĢ corporal juntament amb la NuĢria Quadrada. El nucli baĢ€sic era format per la NuĢria Quadrada i en Joan Serra (expressioĢ corporal), la NuĢria Sagarra (expressioĢ oral), Jaume Arnella i Jordi Pujol (expressioĢ musical), i feien les seves classes al siĢ dā€™una escola de teatre peroĢ€, a causa dā€™un conflicte laboral amb el propietari, van haver de canviar de local i, a finals del 1973, varen obrir un espai propi amb el nom de Taller dā€™ExpressioĢ El Sac. Fins els anys vuitanta, i paralĀ·lelament a aquesta activitat de cursets i animacioĢ, en Joan seguia donant classes a diferents escoles i centres educatius. Els meĢs destacables (a parer meu) soĢn lā€™Escola Costa i Llobera de Barcelona (1967-1970); Escola de lā€™Ateneu de Sant Just Desvern (1971-1974); Escola dā€™Estiu de Rosa Sensat (1975-1996).


Espai de Dansa

Lā€™any 1976, juntament amb el ballariĢ i coreoĢ€graf Cesc Gelabert i cinc persones meĢs creaĢ€ la companyia Espai de Dansa, un taller experimental dā€™investigacioĢ obert a tots aquells que sentissin intereĢ€s per la dansa, ja fossin ballarins, pintors, muĢsics... Aquesta companyia va crear un uĢnic espectacle de dansa basat en les quatre estacions que es va estrenar al SaloĢ Diana de Barcelona el 26 de novembre del 1977, i sā€™inclogueĢ dintre de la Primera Mostra de Dansa Independent, organitzada per lā€™Institut del Teatre. Lā€™any seguĢˆent es dissolgueĢ. PeroĢ€ aquest contacte amb un llenguatge obert i meĢs abstracte de la dansa va suposar per en Joan un veritable punt dā€™inflexioĢ en el seu itinerari personal; una experieĢ€ncia que, com veurem meĢs endavant, el va marcar per sempre. Aquell entorn, a meĢs, el va dur a interessar-se pels nous corrents artiĢstics que florien en dā€™altres paiĢˆsos dā€™Europa, com ara Anglaterra, FrancĢ§a o Alemanya, i aixiĢ va ser com va descobrir, entre dā€™altres, la coreoĢ€grafa Pina Bausch, de qui fou, per sempre meĢs, un gran admirador.


Enagus Meus!!!

Lā€™any 1983 creaĢ€ la companyia lā€™All, dansa-teatre amb nou actors-dansaires, sis muĢsics i un equip teĢ€cnic format per tres persones (so, llum i vestuari) amb la qual realitzaĢ€ lā€™espectacle de dansa ā€œEnagos Meus!!!ā€, basat en la dansa catalana peroĢ€ plantejat en forma dā€™espectacle teatral. Lā€™espai esceĢ€nic, el guioĢ i la direccioĢ eren de Quim Lecina, els arranjaments i direccioĢ musical de Joan Figueres i la presentacioĢ a caĢ€rrec del grup lā€™All, assumint Joan Serra les coreografies i la seleccioĢ de les danses. El mateix any, amb alguns dels membres de lā€™All i la participacioĢ de lā€™actor i clown Claret Papiol formaĢ€ el grup dā€™animacioĢ per a nens i adults La Solipanta.

 

Lā€™Esbart Sant Cugat

El 1988 li proposaren fer-se caĢ€rrec de lā€™escola de dansa de lā€™Esbart Sant Cugat.

El gener de 1989, se li demanaĢ€ dā€™assumir tambeĢ la direccioĢ del cos de dansa. AixiĢ, des dā€™aquell mateix any i fins el 2004, lā€™Esbart Sant Cugat va estrenar una dotzena de coreografies signades per ell, moltes dā€™elles representades i premiades dins i fora del paiĢs. Amb la seva direccioĢ lā€™esbart va experimentar una renovacioĢ, tant des del punt de vista teĢ€cnic com esteĢ€tic i artiĢstic.

 

DansaĢ€neu

Lā€™any 1992 rebeĢ lā€™encaĢ€rrec del Departament de Cultura de la Generalitat de dirigir un curs dā€™estiu de dansa tradicional al poble dā€™Esterri dā€™AĢ€neu, al Pallars SobiraĢ€. El curs prendria el nom de llibre ā€œDansaĢ€neu, els balls populars del Pallarsā€ de lā€™antropoĢ€loga Rosa Mas, publicat el mateix any per edicions El MeĢ€dol. Plantejat inicialment com un festival de danses tradicionals, en Joan va saber donar-li la consisteĢ€ncia i la personalitat que durant meĢs de vint anys van fer del DansaĢ€neu (aixiĢ es va dir) un curs de refereĢ€ncia. En va ser director i professor fins al 2012. MeĢs enllaĢ€ de les hores de classe, sempre a caĢ€rrec dels millors especialistes i sempre amb muĢsica viva, la vida del DansaĢ€neu omplia tota la jornada. Es ballava, es parlava, es cantava, es reia i es plorava tot el dia i tota la nit. I, a DansĆ neu, partint de la dansa tradicional, en Joan va saber donar una oferta educativa absolutament diversa i totalment plural. En paraules del mateix Joan:

Aprendre i/o aprofundir danses, coneĢ€ixer el context que les envolta, improvisar amb elles, amb els seus elements, treballar la seva teĢ€cnica, coneĢ€ixer i practicar els procediments que fem servir per ensenyar-les i gaudir-les, amb el gest i el moviment dā€™avui.

La dansa eĢs un art, eĢs una teĢ€cnica, peroĢ€ sobretot eĢs el ā€œllenguatgeā€ meĢs primari de la persona. Tot moviment eĢs un canvi i implica llenguatge.

Ballem a la panxa de la mare, als bracĢ§os del pare, caminant amb un amic, a la festa del poble...... i ballant expliquem els nostres pensaments i sobretot les nostres emocions i les nostres sensacions.

 

Factoria MascaroĢ

Lā€™any 1998 fundaĢ€ la companyia de dansa Factoria MascaroĢ. A partir de MascaroĢ de proa, una coreografia estrenada el mateix any per lā€™Esbart Sant Cugat (amb textos de Joan Soler AmigoĢ i muĢsica de Joan Figueres) Joan Serra va crear una companyia estable de dansa, amb ballarins del mateix esbart, dirigida conjuntament amb el coreoĢ€graf i ballariĢ Quim Serra. Aquesta companyia assumia diversos reptes, tant a nivell de creacioĢ com de divulgacioĢ. Ha realitzat i/o estrenat meĢs dā€™una trentena dā€™espectacles, ha realitzat innombrables representacions per tot el paiĢs i tambeĢ per lā€™estranger, i ha rebut diversos premis.

 

Universitat AutĆ²noma de Barcelona

A partir del 1992 comencĢ§aĢ€ una important activitat docent a la Universitat AutoĢ€noma de Barcelona que va durar fins a la seva jubilacioĢ el 2012. Era professor associat del Departament de DidaĢ€ctica de lā€™ExpressioĢ Musical, PlaĢ€stica i Corporal i donava classes la Facultat de CieĢ€ncies de lā€™EducacioĢ. Des dā€™allaĢ€ va impulsar diversos projectes relacionats amb la dansa i tambĆ© fou lā€™Ć nima del Postgrau de Dansa i del Graduat en Dansa de la UAB, un tĆ­tol propi totalment innovador en el panorama educatiu.

 

Sant Esteve de Palautordera

A finals dels anys setanta (1979) es traslladaĢ€ a viure a Sant Esteve de Palautordera (ValleĢ€s Oriental). Va entrar a formar part del grup de teatre Marduix i sā€™hi va estar des del 1980 al 1982; va participar en els espectacles RomancĢ§os de lluna plena i Interludi per a un laberiĢntic amor. A Sant Esteve comencĢ§aĢ€ a treballar amb lā€™esbart dansaire local, juntament amb en Jordi Pujol ā€“un dels fundadors de Marduixā€“ que feia de muĢsic. I al mateix moment va iniciar la tasca de recuperacioĢ del Ball de Gitanes. Un ball que (com queda reflectit en el text de comiat que li dedicaren quan va morir) ā€œ...vaĢ€rem comencĢ§ar uns pocs fent cercavila pels carrers; quatre passes i unes ballades senzilles, i mica en mica ha anat creixent fins que la placĢ§a seā€™ns ha quedat petitaā€.

Des de llavors, en Joan va viure a Sant Esteve fins els darrers dies i sempre va estar implicat en la vida del poble. Des de lā€™AssociacioĢ Cultural, creada arran de la recuperacioĢ del Ball de Gitanes; des de lā€™Esbart de Sant Esteve, assessorant i dirigint; des de lā€™escola, o des dā€™allaĢ€ on fos, participava en tot el que calgueĢs. Avui, la PlacĢ§a Major del poble porta el nom de PlacĢ§a Joan Serra.

 

ā€œDifiĢcilment deia que no!ā€

Va rebre encaĢ€rrecs per a la realitzacioĢ dā€™espectacles didaĢ€ctics del Palau de la MuĢsica Catalana i de lā€™Auditori de Barcelona. Va colĀ·laborar amb nombrosos ajuntaments en la creacioĢ de projectes pedagoĢ€gics a lā€™entorn de la dansa, com ara lā€™ajuntament de Barcelona, MataroĢ, Sant Celoni, o Palma de Mallorca entre dā€™altres. Va dirigir iniciatives dels departaments dā€™Ensenyament i de Cultura de la Generalitat. Va realitzar projectes per a nombroses escoles, conservatoris, escoles de muĢsica, i entitats culturals. Va dirigir programes i iniciatives de caraĢ€cter nacional i internacional. Va formar part del Consell Assessor de lā€™Esmuc i del Consell de Cultura Popular del Departament de Cultura, i va ser distingit amb premis, com el MeĢ€rit a la Dansa Tradicional Catalana de lā€™Obra del Ballet Popular. ColĀ·laborava amb tothom, acceptava, sempre de bon grat, participar en projectes joves i era receptiu als nous llenguatges i les noves tecnologies. Va participar en programes televisius, clips de video-dansa, sessions dā€™improvisacioĢ en dansa i en muĢsica. La seva implicacioĢ personal i la seva exigeĢ€ncia professional eren les mateixes, tant si es tractava dā€™una coreografia de nova creacioĢ amb muĢsica original i muĢsics en directe, com si es tractava dā€™ensenyar a ballar El Tio Fresco en una escola dā€™un barri de RubiĢ.

Treballava sense parar. Tothom el reclamava, fos per una coreografia o per un curs, per unes classes, per un projecte pedagoĢ€gic... i ell, difiĢcilment deia que no.


Textos extrets del llibre La dansa a lā€™escola. El mestratge de Joan Serra, de Joan Figueres, editorial Rosa Sensat