SoĢn milers els nens i nenes, joves i grans
que han descobert la dansa graĢcies a ell.
Infantesa
Joan Serra i Vilamitjana va neĢixer el 7 de marcĢ§ de 1947 a la vila de RubiĢ, al ValleĢs Occidental. Els seus pares, Climent Serra Requesens i Neus Vilamitjana Vilalta, treballaven el camp en una casa de pageĢs que es deia Cal Xatut, i regentaven un petit negoci familiar. Venien dāuna posicioĢ benestant peroĢ la guerra i la postguerra els havien endurit la situacioĢ. En Climent i la Neus ja tenien tres filles quan ell va arribar: la NuĢria, la Montserrat i la Maria Josep, i a finals dels anys cinquanta, quan lāavi va morir, el pare va tancar la botiga i va entrar a treballar en una faĢbrica. Era el moment del gran creixement industrial i de lāarribada massiva dāimmigrants a Catalunya, que per RubiĢ va representar la construccioĢ de barris sencers i la creacioĢ de noves induĢstries. La famiĢlia Serra Vilamitjana (com moltes famiĢlies del paiĢs en aquell temps) era creient i practicant, i participava de les activitats de la parroĢquia, que no eren nomeĢs religioses, com la missa o la catequesi, sinoĢ tambeĢ culturals i dāesbarjo, com ara el teatre o lāesbart dansaire.
Lāesbart
Lāany 1951, en Joan va entrar a ballar a lāEsbart Infantil de lāEsbart Dansaire de RubiĢ (on hi ballava la seva germana petita) que assajava tres cops per setmana. Els altres dies anava al grup de mitjans acompanyant la Montserrat. Com que molt sovint hi havia ball el dissabte i el diumenge i tambeĢ hi solien anar, ben mirat, tenia esbart gairebeĢ cada dia. Per aixoĢ es pot dir que en Joan va aprendre a ballar al mateix temps i amb la mateixa naturalitat amb queĢ aprengueĢ a caminar o a parlar. A lāEsbart, en Joan de seguida va despuntar. Ho aprenia tot amb una facilitat rotunda i era capacĢ§ de ballar qualsevol dansa i des de qualsevol paper.
Estudis
Lāany 1954 entraĢ al ColĀ·legi Ribas per fer lāensenyament primari, i el 1964 acabaĢ el batxillerat a lāInstitut MeneĢndez y Pelayo. Durant dos anys, dels quinze als disset, en Joan va treballar de ābotonesā al Banco Comercial TransatlaĢntico on un bon amic del seu pare nāera el director. AixiĢ ajudava lāeconomia familiar i de passada, quan acabeĢs el batxillerat ja hi tindria un peu a dins. Aquesta, almenys, era la ilĀ·lusioĢ del seu pare. PeroĢ en Joan ja havia decidit estudiar magisteri, com la seva germana Maria Josep. Lāany 1965 comencĢ§aĢ els estudis de magisteri a lāEscola Normal de Barcelona, al mateix temps que entraĢ a treballar a la Escuela Nacional Graduada Mixta de RubiĢ. Lāany seguĢent va marxar de casa els pares per anar a viure a Barcelona on estudiava i treballava en alguna escola per guanyar-se la vida.
Entorn artĆstic
Durant aquests anys, en Joan havia seguit ballant a lāEsbart de RubiĢ que, dirigit pel coreoĢgraf Albert Sans, actuava amb gran eĢxit per tot el paiĢs. Lāany 1965 va coneĢixer Salvador Melo, director de lāEsbart Verdaguer, que en aquell moment dirigia lāespectacle āTossa 1914ā amb el RubiĢ (estrenat al Teatre Romea de Barcelona lāany 1966), i des dāaleshores en Joan colĀ·laboraĢ assiĢduament tambeĢ amb el Verdaguer. AixiĢ doncs, entre els esbarts i la universitat, en Joan es movia en un ambient artiĢstic, cultural i intelĀ·lectual que no nomeĢs contrastava amb la realitat fosca i repressora imposada pel reĢgim franquista, sinoĢ que sāhi oposava frontalment.
Entorn polĆtic
En Joan sāhavia iniciat en lāactivitat poliĢtica als disset o divuit anys, participant en grups de lluita a lāEscola Normal (segurament una ComissioĢ de Mestres) i dāallaĢ passaĢ a les Joventuts Comunistes RevolucionaĢries (JCR) que era la branca juvenil del PCR. Eren gent molt diversa, amb ganes de canviar el moĢn, que ho donava tot, literalment, per la causa. Ell mateix, que havia anat a viure a Barcelona per estudiar magisteri i treballar a lāescola Costa i Llobera, va haver de tornar-seān a casa els pares, entre dāaltres coses, perqueĢ bona part del sou anava al partit. Lāactivitat era clandestina, subversiva i perillosa. El periĢode de militaĢncia poliĢtica dāen Joan Serra es pot situar entre els anys 1967 i 1971. Lāany 1969 va haver dāanar a fer el servei militar obligatori (la mili) a Saragossa, dāon va tornar al cap de ben poc amb un certificat psiquiaĢtric i la declaracioĢ dāinuĢtil total.
Aquesta etapa de lluita i de compromiĢs poliĢtic, curta peroĢ molt intensa, havia de marcar fortament la personalitat dāen Joan, que sempre va mantenir una actitud de servei i solidaritat i va defensar el caraĢcter obrer de la seva tasca, com a mestre, com a ballariĢ i com a coreoĢgraf.
Taller dāexpressioĢ El Sac
Cap a lāany 1970, en Joan formava part dāun grup que es feien dir āEls Llorers Floritsā. Una colla dāamics que reunia joves provinents de diferents branques artiĢstiques com ara la muĢsica, la dansa, lāexpressioĢ oral i lāexpressioĢ corporal, i es dedicava a fer cursets i tallers per a mestres i monitors. Normalment es trobaven en un centre dāexpressioĢ de Barcelona i quan calia anaven allaĢ on seāls requeria (Mallorca, Menorca, PaiĢs Basc...). AllaĢ va comencĢ§ar a donar classes de dansa i dāexpressioĢ corporal juntament amb la NuĢria Quadrada. El nucli baĢsic era format per la NuĢria Quadrada i en Joan Serra (expressioĢ corporal), la NuĢria Sagarra (expressioĢ oral), Jaume Arnella i Jordi Pujol (expressioĢ musical), i feien les seves classes al siĢ dāuna escola de teatre peroĢ, a causa dāun conflicte laboral amb el propietari, van haver de canviar de local i, a finals del 1973, varen obrir un espai propi amb el nom de Taller dāExpressioĢ El Sac. Fins els anys vuitanta, i paralĀ·lelament a aquesta activitat de cursets i animacioĢ, en Joan seguia donant classes a diferents escoles i centres educatius. Els meĢs destacables (a parer meu) soĢn lāEscola Costa i Llobera de Barcelona (1967-1970); Escola de lāAteneu de Sant Just Desvern (1971-1974); Escola dāEstiu de Rosa Sensat (1975-1996).
Espai de Dansa
Lāany 1976, juntament amb el ballariĢ i coreoĢgraf Cesc Gelabert i cinc persones meĢs creaĢ la companyia Espai de Dansa, un taller experimental dāinvestigacioĢ obert a tots aquells que sentissin intereĢs per la dansa, ja fossin ballarins, pintors, muĢsics... Aquesta companyia va crear un uĢnic espectacle de dansa basat en les quatre estacions que es va estrenar al SaloĢ Diana de Barcelona el 26 de novembre del 1977, i sāinclogueĢ dintre de la Primera Mostra de Dansa Independent, organitzada per lāInstitut del Teatre. Lāany seguĢent es dissolgueĢ. PeroĢ aquest contacte amb un llenguatge obert i meĢs abstracte de la dansa va suposar per en Joan un veritable punt dāinflexioĢ en el seu itinerari personal; una experieĢncia que, com veurem meĢs endavant, el va marcar per sempre. Aquell entorn, a meĢs, el va dur a interessar-se pels nous corrents artiĢstics que florien en dāaltres paiĢsos dāEuropa, com ara Anglaterra, FrancĢ§a o Alemanya, i aixiĢ va ser com va descobrir, entre dāaltres, la coreoĢgrafa Pina Bausch, de qui fou, per sempre meĢs, un gran admirador.
Enagus Meus!!!
Lāany 1983 creaĢ la companyia lāAll, dansa-teatre amb nou actors-dansaires, sis muĢsics i un equip teĢcnic format per tres persones (so, llum i vestuari) amb la qual realitzaĢ lāespectacle de dansa āEnagos Meus!!!ā, basat en la dansa catalana peroĢ plantejat en forma dāespectacle teatral. Lāespai esceĢnic, el guioĢ i la direccioĢ eren de Quim Lecina, els arranjaments i direccioĢ musical de Joan Figueres i la presentacioĢ a caĢrrec del grup lāAll, assumint Joan Serra les coreografies i la seleccioĢ de les danses. El mateix any, amb alguns dels membres de lāAll i la participacioĢ de lāactor i clown Claret Papiol formaĢ el grup dāanimacioĢ per a nens i adults La Solipanta.
LāEsbart Sant Cugat
El 1988 li proposaren fer-se caĢrrec de lāescola de dansa de lāEsbart Sant Cugat.
El gener de 1989, se li demanaĢ dāassumir tambeĢ la direccioĢ del cos de dansa. AixiĢ, des dāaquell mateix any i fins el 2004, lāEsbart Sant Cugat va estrenar una dotzena de coreografies signades per ell, moltes dāelles representades i premiades dins i fora del paiĢs. Amb la seva direccioĢ lāesbart va experimentar una renovacioĢ, tant des del punt de vista teĢcnic com esteĢtic i artiĢstic.
DansaĢneu
Lāany 1992 rebeĢ lāencaĢrrec del Departament de Cultura de la Generalitat de dirigir un curs dāestiu de dansa tradicional al poble dāEsterri dāAĢneu, al Pallars SobiraĢ. El curs prendria el nom de llibre āDansaĢneu, els balls populars del Pallarsā de lāantropoĢloga Rosa Mas, publicat el mateix any per edicions El MeĢdol. Plantejat inicialment com un festival de danses tradicionals, en Joan va saber donar-li la consisteĢncia i la personalitat que durant meĢs de vint anys van fer del DansaĢneu (aixiĢ es va dir) un curs de refereĢncia. En va ser director i professor fins al 2012. MeĢs enllaĢ de les hores de classe, sempre a caĢrrec dels millors especialistes i sempre amb muĢsica viva, la vida del DansaĢneu omplia tota la jornada. Es ballava, es parlava, es cantava, es reia i es plorava tot el dia i tota la nit. I, a DansĆ neu, partint de la dansa tradicional, en Joan va saber donar una oferta educativa absolutament diversa i totalment plural. En paraules del mateix Joan:
Aprendre i/o aprofundir danses, coneĢixer el context que les envolta, improvisar amb elles, amb els seus elements, treballar la seva teĢcnica, coneĢixer i practicar els procediments que fem servir per ensenyar-les i gaudir-les, amb el gest i el moviment dāavui.
La dansa eĢs un art, eĢs una teĢcnica, peroĢ sobretot eĢs el āllenguatgeā meĢs primari de la persona. Tot moviment eĢs un canvi i implica llenguatge.
Ballem a la panxa de la mare, als bracĢ§os del pare, caminant amb un amic, a la festa del poble...... i ballant expliquem els nostres pensaments i sobretot les nostres emocions i les nostres sensacions.
Factoria MascaroĢ
Lāany 1998 fundaĢ la companyia de dansa Factoria MascaroĢ. A partir de MascaroĢ de proa, una coreografia estrenada el mateix any per lāEsbart Sant Cugat (amb textos de Joan Soler AmigoĢ i muĢsica de Joan Figueres) Joan Serra va crear una companyia estable de dansa, amb ballarins del mateix esbart, dirigida conjuntament amb el coreoĢgraf i ballariĢ Quim Serra. Aquesta companyia assumia diversos reptes, tant a nivell de creacioĢ com de divulgacioĢ. Ha realitzat i/o estrenat meĢs dāuna trentena dāespectacles, ha realitzat innombrables representacions per tot el paiĢs i tambeĢ per lāestranger, i ha rebut diversos premis.
Universitat AutĆ²noma de Barcelona
A partir del 1992 comencĢ§aĢ una important activitat docent a la Universitat AutoĢnoma de Barcelona que va durar fins a la seva jubilacioĢ el 2012. Era professor associat del Departament de DidaĢctica de lāExpressioĢ Musical, PlaĢstica i Corporal i donava classes la Facultat de CieĢncies de lāEducacioĢ. Des dāallaĢ va impulsar diversos projectes relacionats amb la dansa i tambĆ© fou lāĆ nima del Postgrau de Dansa i del Graduat en Dansa de la UAB, un tĆtol propi totalment innovador en el panorama educatiu.
Sant Esteve de Palautordera
A finals dels anys setanta (1979) es traslladaĢ a viure a Sant Esteve de Palautordera (ValleĢs Oriental). Va entrar a formar part del grup de teatre Marduix i sāhi va estar des del 1980 al 1982; va participar en els espectacles RomancĢ§os de lluna plena i Interludi per a un laberiĢntic amor. A Sant Esteve comencĢ§aĢ a treballar amb lāesbart dansaire local, juntament amb en Jordi Pujol āun dels fundadors de Marduixā que feia de muĢsic. I al mateix moment va iniciar la tasca de recuperacioĢ del Ball de Gitanes. Un ball que (com queda reflectit en el text de comiat que li dedicaren quan va morir) ā...vaĢrem comencĢ§ar uns pocs fent cercavila pels carrers; quatre passes i unes ballades senzilles, i mica en mica ha anat creixent fins que la placĢ§a seāns ha quedat petitaā.
Des de llavors, en Joan va viure a Sant Esteve fins els darrers dies i sempre va estar implicat en la vida del poble. Des de lāAssociacioĢ Cultural, creada arran de la recuperacioĢ del Ball de Gitanes; des de lāEsbart de Sant Esteve, assessorant i dirigint; des de lāescola, o des dāallaĢ on fos, participava en tot el que calgueĢs. Avui, la PlacĢ§a Major del poble porta el nom de PlacĢ§a Joan Serra.
āDifiĢcilment deia que no!ā
Va rebre encaĢrrecs per a la realitzacioĢ dāespectacles didaĢctics del Palau de la MuĢsica Catalana i de lāAuditori de Barcelona. Va colĀ·laborar amb nombrosos ajuntaments en la creacioĢ de projectes pedagoĢgics a lāentorn de la dansa, com ara lāajuntament de Barcelona, MataroĢ, Sant Celoni, o Palma de Mallorca entre dāaltres. Va dirigir iniciatives dels departaments dāEnsenyament i de Cultura de la Generalitat. Va realitzar projectes per a nombroses escoles, conservatoris, escoles de muĢsica, i entitats culturals. Va dirigir programes i iniciatives de caraĢcter nacional i internacional. Va formar part del Consell Assessor de lāEsmuc i del Consell de Cultura Popular del Departament de Cultura, i va ser distingit amb premis, com el MeĢrit a la Dansa Tradicional Catalana de lāObra del Ballet Popular. ColĀ·laborava amb tothom, acceptava, sempre de bon grat, participar en projectes joves i era receptiu als nous llenguatges i les noves tecnologies. Va participar en programes televisius, clips de video-dansa, sessions dāimprovisacioĢ en dansa i en muĢsica. La seva implicacioĢ personal i la seva exigeĢncia professional eren les mateixes, tant si es tractava dāuna coreografia de nova creacioĢ amb muĢsica original i muĢsics en directe, com si es tractava dāensenyar a ballar El Tio Fresco en una escola dāun barri de RubiĢ.
Treballava sense parar. Tothom el reclamava, fos per una coreografia o per un curs, per unes classes, per un projecte pedagoĢgic... i ell, difiĢcilment deia que no.
Textos extrets del llibre La dansa a lāescola. El mestratge de Joan Serra, de Joan Figueres, editorial Rosa Sensat