Alfabetització mediàtica

Una de les formes de lluitar contra les notícies falses és mitjançant l'alfabetització mediàtica, capacitant la població per analitzar i avaluar els mitjans de comunicació. 

La tasca és més necessària que mai perquè les xarxes socials són una font d'informació bàsica pels joves; la segona, després de la televisió, pels joves de 12 a 15 anys, segons un estudi. Un altre estudi, fet a partir d’una enquesta a 7.804 estudiants de totes les edats i estracts socials, deixa en evidència la manca de competència informacional. Així, per exemple, més del 80% dels estudiants d’11 a 14 anys ignoren què significa l’etiqueta “contingut patrocinat” i el confonen amb una notícia. 

La situació ha portat alguns països, com Itàlia,  a iniciar projectes que incorporen la lluita contra les notícies falses al currículum escolar.

En aquest apartat trobareu, entre altres coses,  guies per identificar les notícies falses i materials per treballar el tema amb els alumnes.

Podeu trobar definicions del terme "Alfabetització mediàtica" a Diccionari de criteris terminològics (Termcat), Diccionario digital de nuevas formas de lectura y escritura, International Encyclopedia of Communication (Accés restringit UAB), Center for Media Literacy  i NAMLE

 

Apartats

Campus d'excel·lència internacional U A B