Sobre el llibre

El llibre que aquí es presenta neix de la convicció que el debat pot ésser considerat una eina transformadora que mereix  per apostar per ell, invertir temps i recursos del sistema educatiu públic i, en concret, de les universitats públiques. El debat reglat fomenta el pensament crític o de qualitat perquè obliga a estructurar-lo en un exercici d'empatia i respecte a les opinions i raons de l'altre i amb la reflexió constant sobre la nostra pròpia forma de pensar. Les diferents competicions, més enllà de guanyar o perdre, suposen fòrums de trobada en els quals compartir experiències i realitats d'allò més diverses que ens enriqueixen personalment i intel·lectual a aquells que hi participem.


En aquesta línia, l'aposta de la Universidad de Murcia i el seu Club de debat va ser pionera en l'organització d'un torneig en el panorama estatal que va suposar un abans i un després en les relacions entre institucions, entre clubs de debat i entre persones. En aquest cas va permetre el contacte amb un projecte molt més jove, però igualment compromès amb aquest esperit, que és el "Grup d'Argumentació i Debat" de la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona (GAD-UAB). Així, des de la trobada de tots dos grups de debat en la tercera edició del Torneo de Debate BP de la Universidad de Murcia (UMAR), es van anar refermant els llaços personals i institucionals fins a crear una dinàmica de col·laboració i compartició del coneixement que es plasmà en les formacions magistrals, la celebració de lligues i l'organització de jornades orientades a l'aprenentatge de l'argumentació i debat per als alumnes de primer curs del Grau en Dret, i a la promoció de trobades de formació interuniversitària, entre moltes altres activitats.

 

La convicció que, tot i les distàncies geogràfiques i les dificultats de transport, junts som millors ha generat aquesta excel·lent sinergia de treball. I això ens ha permès, no només aprendre els uns dels altres, si no també aprendre junts. Hem volgut fer palès el fruit d'aquest esforç col·lectiu creant aquest manual enfocat a l'exposició, la comprensió i l'ensenyament d'un dels models de debat capdavanters a casa nostra i dirigit a un públic divers, com ara debatents novells, formadors, professors i alumnes d'ensenyament secundari o persones que vulguin tenir un primer contacte amb el debat de competició i amb l'argumentació.


L'objectiu és que qui el llegeixi trobi un text còmode i senzill que tracti els punts bàsics i més importants de l'argumentació i el debat; els rols del debat parlamentari, com s'adjudica i jutja el debat parlamentari, com es preparen els quinze minuts de previs, com també la pròpia base argumentadora. Es busca que qui el llegeixi sigui capaç de generar amb certa autonomia una estructura lògica i connectada per crear un argument i raonar ordenadament i s'aproximi a allò que es trobarà en un debat parlamentari britànic qualsevol persona que desitgi competir i formar part del món de debat. Així mateix, la vinculació dels nostres grups de debat amb els projectes d'innovació i excel·lència docent de les nostres respectives Facultats de Dret ens ha portat a incloure les nostres experiències en debat jurídic aportant un plus per a alumnes de dret o aquells interessats en introduir-se en l'argumentació jurídica. I això ha estat possible dins del marc del Reconeixement a la qualitat docent Vicens Vives 2016 atorgat a la Dra. Maria Jesús Espuny Tomàs.

 

 

Maig 2019 · UAB · Biblioteca de Ciències Socials