Un dels elements clau del motor de cerca de Google és l’ordenació dels resultats a l’hora de mostrar-los a l’usuari. Evidentment, es tractaria que l’usuari trobés en els primers llocs les pàgines que més li interessen. Per tal d’aproximar-se a aquest objectiu, vers 1998 Larry Page i Sergey Brin, els fundadors de Google, van idear un algorisme —que s’executa unes quatre vegades a l’any— el qual puntua totes i cadascuna dels milers de milions de pàgines que formen la Web. Aquest algorisme, que s’anomena PageRank, es basa només en els enllaços que porten d’una pàgina a l’altra. El que calcula és la probabilitat que tindria cada pàgina de ser visualitzada suposant que els usuaris naveguessin constantment d’un lloc a l’altre tot clicant enllaços a l’atzar. Per tant, es pot dir que calcula una mena d’índex d’audiència de cada pàgina. En termes matemàtics, el que calcula és el vector propi dominant d’una matriu quadrada de dimensió tremendament gran (però amb molts elements nuls).
De tota manera, aquest procediment té les seves febleses. En particular, ja es veu venir que les pàgines més ben valorades rebran encara més enllaços i per tant incrementaran cada vegada més la seva puntuació, sense haver fet cap nou mèrit. D’altra banda, els creadors de webs han intentat enganyar Google tot creant altres pàgines web que apuntin cap a la que interessa promocionar. Degut a això, amb el temps Google ha anat suplementant l’algorisme amb altres elements que són mantinguts en secret. En qualsevol cas, el tema no està pas esgotat, especialment en relació amb les xarxes socials.
Imatge: Representació de FaceBook
