Innovació en la recerca i en la docència en comunicació (4)

[Resums de les IV Jornades de Recerca en Comunicació dels Països Catalans, 17 de desembre de 2012]

Comunicación online de los destinos turísticos. Desarrollo de un instrumento de evaluación integrada de la eficacia: sitios web, dispositivos móviles y web social (CODETUR) (CSO 2011-22691)
Presentat per: Josep Fernández Cavia (UPF)

Universitat Pompeu Fabra i 4 universitats més
Communication, Advertising & Society Research Group – UPF
Dates: gener 2012-desembre 2014
Coordinador: Josep Fernández Cavia

Cala TurquetaCODETUR és un projecte finançat pel Ministerio de Economía y Competitividad, en el qual participen 11 investigadors de 5 universitats espanyoles: UPF, Universidad Pablo de Olavide (Sevilla), Universidad de Vigo, Universitat Oberta de Catalunya i Universidad de Sevilla.

El seu objectiu és analitzar, comparar i proposar millores en la comunicació dels portals web, xarxes socials i dispositius mòbils de les destinacions turístiques.

  1. Enquesta a responsables de comunicació
  2. Anàlisi d’aplicacions mòbils
  3. Anàlisi de llocs web oficials

Els resultats es difondran per canals professionals, per exemple la revista Hosteltur, en la qual ja s’ha publicat un primer informe (novembre 2012).

1. Enquesta a responsables de comunicació
De les 41 destinacions turístiques que van respondre l’enquesta, només 22 tenien pla de màrqueting.
Els responsables de comunicació tenen poca formació en publicitat i relacions públiques; tenen més aviat estudis de turisme.
Els seus llocs de treball tenen una denominació poc estandaritzada. Això fa que hi ha una dispersió d’enfocaments, responsabilitats i estructures organitzatives.

2. Anàlisi d’aplicacions mòbils
Poca valoració de les aplicacions per a dispositius mòbils. Hi ha pocs continguts específics, que es limiten a reproduir continguts de la pàgina web (és a dir, aporten un baix valor afegit). També hi ha poca interactivitat.

3. Anàlisi de llocs web oficials
S’estudien 12 temes dels llocs web. De cadascun hi ha una sèrie d’indicadors específics. La combinació de tots ells dóna un resultat global (un índex de qualitat web). Això permet comparar resultats entre destinacions.

Destinacions triades

  • Ciutats capitals de província
  • Províncies
  • 17 comunitats autònomes
  • A la prova pilot: destinacions internacionals, per poder comparar

L’estudi permet identificar punts forts i punts febles de cada portal web. Permet identificar bones i males pràctiques.

Per a més informació consulteu la pàgina web del projecte, Marcas turísticas.

——————————————————————————————-

Imatge: Cala Turqueta, Menorca. Autor: J. Braun. Font: Wikimedia Commons

Deixa un comentari