Innovació en la recerca i en la docència en comunicació (7)

[Resums de les IV Jornades de Recerca en Comunicació dels Països Catalans, 17 de desembre de 2012]

Servei públic i participació: un estudi comparat (CSO 2009-09367)
Presentat per: Ignasi Bergillos i Rosa Franquet (UAB)

Universitat Autònoma de Barcelona
Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi (GRISS UAB)
Dates: 2010-2012
Investigadora principal: Rosa Franquet

Encuentros digitales RTVEENCROSMEDIA (Entorn cross media: transformacions organitzatives i productives dels grups radiotelevisius) és un projecte finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación.

S’ha fet un estudi comparat de l’oferta d’espais de participació online en mitjans públics de radiodifusió de cinc països europeus: France Télévisions (França), ARD (Alemanya), RAI (Itàlia), CRTVE (Espanya) i BBC (Regne Unit).

El context està marcat per dues revolucions en curs: les xarxes i la participació. Els mitjans han desenvolupat una sèrie d’estratègies d’invitació per involucrar la seva audiència. Aquestes eines permeten:

  • Fomentar el debat: fòrums, xats, enllaços a blocs, comentaris, trobades digitals
  • Socialització: social bookmarking, enllaços a xarxes socials
  • Contribució: enviament de contingut
  • Avaluació: etiquetatge, enquesta, avaluació de continguts

Algunes conclusions:

– El 80,1% dels elements detectats envien l’usuari a un espai diferent d’on es troba la notícia

– Invitació a la participació: el 99% de les pàgines informatives inclouen algun element que convidi: això significa que els mitjans tenen clar que ho han de fer

– Tendències comunes en l’ús i l’oferta d’eines per debatre, opinar, compartir o enviar contingut

– Diferències en relació amb els elements utilitzats per difondre els continguts i la inclusió d’enllaços a les xarxes socials

– No s’ha trobat cap enllaç a xats i només un fòrum. Els comentaris els estan substituint com a eines de comunicació?

– La participació és un recurs perifèric i complementari: els serveis públics de radiodifusió poques vegades inclouen les contribucions del públic a les notícies diàries.

– Hi ha preocupació per la “qualitat”?

——————————————————————————

En voleu saber més?

Rosa Franquet, María Isabel Villa Montoya. “Interpretació i análisis de contingut cross media: el cas de Televisió de Catalunya”, Anàlisi, quaderns de comunicació i cultura, Monogràfic: Audiovisual 2.0 (febrer 2012)

Rosa Franquet, Maria Isabel Villa, Ignacio Bergillos. “Audience participation in online news websites: a comparative analysis”, Observatorio (OBS*) Journal, vol. 5, no. 3 (2011), p. 223-242

Rosa Franquet, Xavier Ribes, Milena Zoppedu. “La adecuación de la estructura organizativa a las exigencias de una producción cross-media: el caso de la televisión pública italiana” [PDF], Cuadernos de información, no. 31 (dic. 2012), p. 21-38

Deixa un comentari