L’índex H de les revistes espanyoles, segons Google Scholar Metrics
Marxàvem de vacances a finals de juliol just quan s’anunciava la publicació de l’estudi Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2010-2014), del Grupo de Investigación EC3. Es tracta d’una nova edició d’aquest informe, on es pot trobar l’impacte de les revistes científiques espanyoles a partir del recompte de citacions que ofereix Google Scholar Metrics, l’eina bibliomèrica de Google Acadèmic.
Ayllón Millán, J.M.; et al. Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2010-2014). Granada: EC3, 2015. (EC3 Reports; 13). [https://hdl.handle.net/10481/36998]
L’estudi presenta rànquings per camps científics i disciplines de les revistes que figuren a Google Scholar Metrics. S’ordenen segons el seu índex h5, indicador bibliomètric adoptat i adaptat per Google*. L’índex h5 és l’índex h dels articles publicats en els darrers 5 anys complets.
*L’índex h5 és una adaptació del l’índex h, un indicador que es va proposar en el seu moment com a índex per quantificar la productivitat científica i l’impacte dels articles d’un investigador. Amb el temps, s’ha extrapolat a altres elements, com les revistes i fins i tot els països. De debò podem saber l’índex h d’un país? La gent de Scimago diu que sí…
Els dos criteris utilitzats per Google Scholar Metrics per incloure revistes en el seu llistat són: 1) que la revista compti amb 100 treballs publicats en el període 2010-2014 i 2) haver rebut com a mínim una citació.
EC3 explica que les cerques bibliogràfiques es van efectuar entre el 8 i el 10 de juliol de 2015. Es van identificar 1.071 revistes, de les quals 562 són de ciències socials, 249 d’art i humanitats, 141 de ciències de la salut i 119 de ciències naturals i enginyeries.
Les revistes de comunicació
A continuació reproduïm el quadre de les 33 revistes de comunicació 2010-2014 incloses a Google Scholar Metrics, tal com apareix a l’informe d’EC3. Junt amb l’índex h de cada títol, es proporciona també la mediana h, que és el número mitjà de citacions per als articles que formen el seu índex h i que serveix per “desempatar” quan dues o més revistes tenen el mateix índex h.
| Rànquing | Revista | Índex h | Mediana h |
| 1 | Comunicar | 22 | 41 |
| 2 | El profesional de la información | 21 | 28 |
| 3 | Revista latina de comunicación social | 13 | 23 |
| 4 | Comunicación y sociedad | 12 | 18 |
| 5 | Telos. Cuadernos de comunicación e innovación | 11 | 17 |
| 6 | Estudios sobre el mensaje periodístico | 11 | 13 |
| 7 | Revista Icono 14 | 8 | 13 |
| 8 | CIC. Cuadernos de información y comunicación | 8 | 11 |
| 9 | Zer. Revista de estudios de comunicación | 8 | 9 |
| 10 | Viva academia | 6 | 11 |
| 11 | Historia y comunicación social | 6 | 7 |
| 12 | Anàlisi. Quaderns de comunicació i cultura | 6 | 6 |
| 12 | Pensar la publicidad | 6 | 6 |
| 14 | adComunica | 5 | 7 |
| 14 | Ámbitos. Revista internacional de comunicación | 5 | 7 |
| 16 | Revista de comunicación de la SEECI | 5 | 6 |
| 16 | Trípodos.com | 5 | 6 |
| 18 | Fonseca. Journal of communication | 5 | 5 |
| 19 | Index.comunicación | 4 | 11 |
| 20 | Área abierta | 4 | 8 |
| 21 | Revista internacional de relaciones públicas | 4 | 7 |
| 22 | Comunicación y hombre | 4 | 6 |
| 22 | Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica | 4 | 6 |
| 24 | Comunicación. Revista internacional de comunicación audiovisual… | 4 | 5 |
| 25 | Anuario electrónico de estudios en comunicación social | 3 | 12 |
| 26 | Comunicación y pedagogía | 3 | 6 |
| 27 | L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos | 3 | 4 |
| 28 | Archivos de la Filmoteca | 2 | 2 |
| 28 | Derecom | 2 | 2 |
| 28 | Eu-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos | 2 | 2 |
| 28 | Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía | 2 | 2 |
| 28 | Secuencias. Revista de historia del cine | 2 | 2 |
| 33 | Making of. Cuadernos de cine y educación | 1 | 2 |
En voleu saber més?
Anunci de la publicació de l’estudi (17 juliol 2015)
El Blog de l’Observatori de la Recerca de l’IEC també es va fer ressò de l’estudi, i el va comentar (22 juliol 2015)




















