Estiu 2020

Deixa un comentari

Quedem? Com hi anem?

Com que el curs s’acaba, volem fer alguna activitat junts.

Escoltem primer tres persones que queden en algun lloc d’aquest mapa.

I nosaltres, quan quedem? on anem? què fem?

Per donar instruccions, podem fer servir el present o l’imperatiu.

Aquí teniu instruccions per veure com funciona l’imperatiu… i passar un bon estiu!

Aquest és el nostre dossier de classe: Quedar i anar a llocs.

Com a tasca final, envieu un missatge de veu:

  • proposeu un lloc on anar
  • expliqueu perquè és bona idea anar allà
  • digueu com s’hi va
2 comentaris

Et vull dir una cosa

carta informal 4

carta informal 2carta informal 3

 

 

Deixa un comentari

Quina gana!

En aquesta unitat aprenem a parlar dels aliments amb una mica de detall. Atenció! Amb la unitat 6 del Bàsic 2.

  • com els comprem en català
  • si ens agraden o no
  • com podem preparar una bona recepta

Aquí us deixo una recepta d’una estudiant gallega, el pop a la gallega!

Pop a la gallega

  1. Fem bullir l’aigua amb una ceba sencera pelada i, el més important, SENSE SAL!
  2. Abans de posar-lo a coure, hem d’enganyar el pop! És a dir, entrar-lo i treure’l tres cops seguits de l’olla amb aigua bullint.
  3. El deixem coure aprox. uns 35-40 minuts. Passat aquest temps tastem el pop per comprovar la seva textura. Jo el prefereixo una mica dur!
  4. Quan està al nostre gust, el retirem de l’olla i fiquem la taula de fusta dins l’olla.
  5. Retirem la taula i deixem el pop sobre la taula.
  6. Ara podem posar a coure les patates amb una mica de sal i dins la mateixa aigua. Les patates agafaran un color molt bo!
  7. Tallem el pop amb unes tisores. Els talls ni molt gruixuts ni molt prims.
  8. Amanim el pop i les patates amb l’oli i el pebre vermell, i també posem una mica de sal al pop.

Ja podem començar a menjar!Pop a la gallega final

Si us interessa la cuina de molts llocs del món, podeu mirar el programa Karakia. Hi presenten gastronomia molt variada!

Aquest és el dossier de classe i aquest (Quina gana!) és el dossier complementari de suport. Aquí teniu les solucions de l’exercici 3.

Aquí teniu una recepta tradicional de bacallà, molt bona!                                                         Des del punt de vista de la gramàtica, és útil per observar-hi els pronoms. Aquí teniu la transcripció del text.

Aquesta  és una explicació global dels pronoms. I aquí teniu uns exercicis molt clars per identificar correctament els pronoms febles. Atenció! El dossier és de nivell més alt que el nostre curs. Només els exercicis més bàsics són correctes per a nosaltres.

3 comentaris

No estic gaire bé. Què puc fer?

A la classe d’avui parlem de la nostra salut.

Resultat d'imatges de " salut malaltia "què et passa"

Com estàs normalment de salut? I avui, com et trobes? Aquest és el nostre dossier: Estats d’ànim i de salut

Per revisar els pronoms de complement directe tenim aquest quadre.

Deixa un comentari

Com estàs?

Com et trobes?                                                                                                                                           En aquesta unitat parlem dels nostres estats d’ànim.

Parlem dels nostres estats d’ànim!

Estats d'ànim Veus2 p.70Imatge del curs Veus 2, pàg. 70, Mas i Vilagrasa, PAM 2007.

I com et trobes? Què li passa?

Aquí i aquí hi tenim les parts del cos humà.

                                         Treball a partir del curs Parla.cat, Bàsic 2 Unitat 4 i Bàsic 3 Unitat 3

Per a la propera classe, inventa’t un personatge que té un problema de relacions amb la parella, amics o companys de feina. Escriu el missatge al consultori personal. Cadascú intentarà solucionar un problema. Per donar consells fem servir el condicional.

Aquí teniu el dossier per a aquesta unitat.

Deixa un comentari

Busco feina i en trobo!

Oficis, professions, feines…

Aquesta setmana aprenem a parlar de les feines i de les condicions laborals amb la unitat 3 del Bàsic 2 i la unitat 6 del Bàsic 3 (Parla.cat).

També intentem saber buscar feina!

Què ha de tenir un graduat universitari per trobar feina? Pensa-ho una mica. Després, escolta la Carme Dachs i llegeix aquesta entrada d’un blog:

GRADUAT BUSCA FEINA

De què fan aquestes persones? Selecciona quatre feines i fes-ne una descripció oral o escrita: què fan, on treballen, quins horaris tenen, quant guanyen, les condicions laborals en general. Envia les descripcions com un comentari a aquesta entrada del blog. A partir de les descripcions, a classe intentarem endevinar de quina feina es tracta.

Aquest és el nostre dossier per parlar de la feina.

Fas la feina? O la fas malament? Gramàtica.

I aquestes són les notes sobre la millor feina d’estiu per a nosaltres.

1 comentari

Com és? El millor regal per a tu.

Avui parlem de fer regals, descrivim i comparem diversos articles.

Volem saber quin és el millor regal per a tu.

Aquest és el dossier de suport. I aquest és el dossier de classe: regals i direccions

Bona sort!

Aquí tenim el dossier sobre les activitats d’avui: Quedem i pensem objectes.

 

Deixa un comentari

Sant Jordi, dia de la rosa i del llibre. Quedem?

Sant Jordi és el dia dels enamorats a Catalunya… i també el dia de la lectura.

La vostra tasca per al dia de Sant Jordi és trobar un llibre que us interessi, fotografiar-lo o comprar-lo i comentar a classe quin llibre és i per què us interessa. Aquí us recomanen el millor llibre per a vosaltres… en català!

El Servei de Llengües trobareu llibres per a vosaltres. Són el nostre regal de Sant Jordi!

 

 

 

LA LLEGENDA de SANT JORDI, alternativa o tradicional.

 

Hi havia una vegada, en un petit poble, un rei, una reina i una princesa. A prop d´aquest poble vivia un drac dins una cova d´una muntanya. El drac era negre, gros i lleig. Cada dia el drac es menjava una persona del poble. Era terrible! Totes les persones del poble estaven espantades. No hi havia ningú prou valent per matar el drac.
Un dia, el drac volia menjar-se la princesa. El drac va agafar la princesa i la va portar a dins la seva cova. El rei i la reina estaven molt tristos. Però, aquest mateix dia, va arribar al poble un bon cavaller. Era un home valent i muntava un cavall blanc. Era Sant Jordi. Quan sant Jordi va escoltar els plors del rei i de la reina, va dir: “JO mataré el drac!”
El bon cavaller Sant Jordi va anar amb el seu cavall blanc fins a la cova. Després va entrar a dins i amb la seva llança va matar el drac.
La sang del drac va caure al terra de la cova. Va néixer un roser de la sang del drac. Va sortir una rosa vermella d´aquell roser. Sant Jordi va regalar la rosa vermella en senyal del seu amor a la bella princesa.

Què fareu vosaltres per Sant Jordi? A classe parlarem de festes i d’organitzar activitats amb aquest dossier: Festes i… volem quedar!

SantJordi 2018: aquí teniu una presentació de llibres que es publiquen aquest Sant Jordi.

Deixa un comentari

I tu, què feies? Te’n recordes?

Com ha canviat la vostra vida abans de venir i ara que sou a l’Autònoma? Han canviat moltes coses de les vostres activitats de cada dia? De la vida a la universitat? De la vostra alimentació? Què fèieu abans? Hi ha moltes diferències? Aquest és el nostre dossier per parlar dels hàbits passats.

Envieu-me si us plau un àudio comparant aquests dos moments de la vostra vida. Serà una bona conclusió de les vostres activitats sobre la relació entre el passat i el present.

Si pensem en el món en general, quins són els fets més importants?

Fests bàsics 2000-2010Segons la Viquipèdia en anglès, aquests són els fets més importants al món entre l’any 2000 i el 2010.

  • Els atacs de l’11 de setembre de l’any 2001 a Nova York.
  • L’entrada de l’euro com a moneda única de la Unió Europea, l’1 de gener de l’any 2002.
  • La guerra contra el règim de Saddam Hussein a l’Iraq, que va començar el 2003.
  • El terratrèmol que va provocar un tsunami a l’Oceà Índic, el 26 de desembre de 2004.
  • Els Jocs Olímpics de Pequín, l’agost de 2008.
  • La crisi financera i la crisi econòmica global, que va començar el 2008 i va arribar al seu pitjor moment a Catalunya entre gener i març de 2013.
  • A més, Nelson Mandela va morir el 2013.

I vosaltres? Què fèieu aquells dies? Us en recordeu? Avui en parlarem i acabem així els dos temes sobre la relació entre el passat i el present.

Aquesta és una síntesi de la gramàtica sobre el present i els passats.

Deixa un comentari