Psychological motivation in online role-playing games : a study of Spanish 'World of Warcraft' players
Fuster, Héctor (Universitat Ramon Llull)
Oberst, Ursula E. (Universitat Ramon Llull)
Griffiths, Mark (Nottingham Trent University)
Sánchez Carbonell, Xavier (Universitat Ramon Llull)
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona)
Talarn Caparrós, Antoni (Universitat de Barcelona)

Título variante: Motivación psicológica en los juegos de rol online : un estudio de jugadores españoles del 'World of Warcraft'
Fecha: 2012
Resumen: The popularity of playing videogames has increased considera- bly during the last few decades, and has become one of the most popular leisure activities worldwide. Some of the most popular game types are the Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPGs). How- ever, there has also been increased suspicion and social alarm that these games may possess an addictive potential, similar to other behavioural addictions, and that the user may develop maladaptive behaviours with respect to these games. The purpose of the present study was to assess the psychological motivations of playing World of Warcraft (WoW) and to relate them to socio-demographic variables and gaming styles. A questionnaire for assessing these motivations was developed and applied online to a collective of games. The final sample comprised 253 Spanish WoW players (all young males). Factor analysis of the questionnaire scores showed the presence of four motivations for gaming: socialisation, exploration, achievement, and dissociation. Results indicated that socialisation was one of the main motivational factors and that the gamers preferred the Player-versus-Player environment. Both of these aspects appear to be factors that may prevent potentially negative outcomes by inhibiting solitary play.
Resumen: La popularidad de los videojuegos ha aumentado considerablemente en los últimos años, convirtiéndose en uno de los mayores productos de ocio siendo los Juegos de Rol Online (MMORPGs) uno de los mayores exponentes; sin embargo, también ha aumentado la sospecha y alarma social de que puedan poseer cierto potencial adictivo enmarcado en el contexto de las adicciones conductuales o que los usuarios puedan desarrollar conductas desadaptativas entorno a esta tecnología. El objetivo del presente estudio evalúa las motivaciones psicológicas para jugar al al World of Warcraft (WoW) y las relaciona con variables sociodemográficas y estilos de juego. Se aplicó un cuestionario para evaluar diferentes motivaciones online a un colectivo de jugadores de WoW. A partir de una muestra final de 253 jugadores españoles (hombres jóvenes) el análisis factorial mostró la presencia de cuatro motivos de juego: socialización, exploración, logro y disociación. Además, los jugadores españoles, preferían el entorno Jugador contra Jugador, un aspecto que parece prevenir las potenciales consecuencias negativas al impedir el juego solitario. Los resultados indican que una de las motivaciones más importantes es la socialización y el estilo de Jugador contra Jugador, lo cual indica en gran parte el uso de este juego se hace de forma psicológicamente adaptativo.
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Lengua: Anglès.
Documento: article ; recerca ; publishedVersion
Materia: World of Warcraft ; Massively multiplayer online role playing games (MMORPGs) ; Videogames ; Addiction ; Instrumental study ; Motivación ; Adicción ; Estudio instrumental
Publicado en: Anales de psicología, Vol. 28, Núm. 1 (2012) , p. 274-280, ISSN 1695-2294

Adreça alternativa: http://revistas.um.es/analesps/article/view/140752


7 p, 348.3 KB

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 Registro creado el 2015-02-05, última modificación el 2019-09-27



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