Google Scholar: citas,
La contribució d'Alexandre Planella (ca. 1830-1900) a la història de la restauració i el col·leccionisme catalans del vuit-cents
Quílez i Corella, Francesc (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

Título variante: The contribution of Alexandre Planella (circa 1830-1900) to the Catalan restoration and collection history of the 19th century
Título variante: La contribución de Alexandre Planella (ca. 1830 - 1900) a la historia de la restauración y el coleccionismo catalanes del ochocientos
Fecha: 2015
Resumen: Al llarg del segle XIX, la ciutat de Barcelona va veure l'aparició d'una gran quantitat de professionals amb un perfil heterodox i polièdric. En aquest sentit, Alexandre Planella i Roura, membre d'una prolífica nissaga d'artistes, esdevingué un dels models més representatius de l'activitat patrimonial vuitcentista. Lluny d'adoptar el model de l'especialista, Planella desplegà la seva activitat en un sentit multidireccional. Després d'uns quants anys d'aprenentatge artístic a l'escola de Llotja, principal centre formatiu barceloní, va mantenir la tradició familiar obrint una botiga de material artístic. Ara bé, va ser el treball de restaurador, com una disciplina emergent, amb intervencions en béns patrimonials importants, l'ocupació que més el va ajudar a adquirir reputació social. Simultàniament, la curiositat el dugué a practicar el conreu d'un col·leccionisme eclèctic que, amb el pas dels anys, es dirigí cap a l'aplec d'obra gràfica: estampes i dibuixos.
Resumen: Throughout the nineteenth century, the city of Barcelona saw the emergence of a large number of multi-faceted and heterodox professionals. In this sense, Alexandre Planella i Roura, member of a prolific lineage of artists, became one of the most representative models of 19th-century estate art collecting. Far from adopting the specialist model, Planella carried out his activity in a multidirectional way. After some years studying art at the Llotja School of Fine Arts, the principal centre of learning in Barcelona in that period, he continued his family's tradition and opened an art supply shop. His work as a restorer, an emerging discipline at that time, and the opportunity to intervene in important estates, contributed significantly to consolidating his social reputation. Planella Roura's curiosity also led him to collect eclectic pieces of art, which, over time, resulted in a collection of graphic works comprising prints and drawings.
Resumen: A lo largo del siglo XIX, la ciudad de Barcelona vio la aparición de una gran cantidad de profesionales con un perfil heterodoxo y poliédrico. En este sentido, Alexandre Planella i Roura, miembro de una prolífica estirpe de artistas, fue uno de los modelos más representativos de la actividad patrimonial ochocentista. Lejos de adoptar el modelo del especialista, Planella desplegó su actividad en un sentido multidireccional. Tras unos cuantos años de aprendizaje artístico en la Escola de Llotja, principal centro formativo barcelonés, mantuvo la tradición familiar abriendo una tienda de material artístico. Ahora bien, fue el trabajo de restaurador, como una disciplina emergente, con intervenciones en bienes patrimoniales importantes, la ocupación que más le ayudó a adquirir reputación social. Simultáneamente, la curiosidad le llevó a practicar el cultivo de un coleccionismo ecléctico que, con el paso de los años, se dirigió hacia la compilación de obra gráfica: estampas y dibujos.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Restauració ; Col·leccionisme de dibuix ; Col·leccionisme de gravats ; Pintura del segle xix ; Història de barcelona ; Comerç artístic ; Fortuny ; Patrimoni ; Batalla de tetuan ; Marques de col·leccionista ; Sant pere de terrassa ; Restoration ; Graphic art collecting ; Engraving collecting ; 19th-century paintings ; History of barcelona ; Artistic trade ; Estate ; Battle of tetuan ; Collector's marks ; Restauración ; Coleccionismo de dibujo ; Coleccionismo de grabados ; Pintura del siglo xix ; Historia de barcelona ; Comercio artístico ; Patrimonio ; Batalla de tetuán ; Marcas de coleccionista ; San pedro de terrassa
Publicado en: Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 107-125 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v13-quilez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/303051
DOI: 10.5565/rev/locus.242


20 p, 589.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Locus amoenus
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2015-12-23, última modificación el 2021-12-11



   Favorit i Compartir