Perception of need for help and use of mental health services in children and adolescents. Do they share the same predictors?
Ezpeleta, L. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona)
Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona)
Domènech, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Guillamón Cano, Noemí (Universitat Autònoma de Barcelona)

Título variante: Percepción de necesidad de ayuda y uso de servicios de salud mental en niños y adolescentes. ¿Comparten los mismos predictores?
Fecha: 2003
Resumen: The study identifies the variables that predict the perception of need for psychiatric help and the use of mental health services in children and adolescents from 7 to 17 years old attending psychiatric and pediatric outpatient consultation. The perception of problems and consultation depend on the degree of functional impairment, parents’ perception of the existence of problems, the age of the child, temperamental traits, parental rearing style and severe stressful life events. The variables that permit realization of the existence of problems but do not lead to consultation are primarily developmental difficulties. Families consult with professionals, despite not perceiving the existence of psychiatric problems, when children have difficulties in their behavioral style. The presence of psychopathology is not enough to explain the perception of the need for help by the subject or the fact of attending consultation. Resultant indicators may be useful for planning mental health services.
Resumen: El estudio identifica las variables que pueden predecir la percepción de necesidad de ayuda psicológica y el uso de los servicios de salud mental en jóvenes de 7 a 17 años que acudían a consultas ambulatorias psiquiátricas y pediátricas. La percepción de la existencia de problemas y la consulta por ellos depende de que los padres los perciban, de la incapacidad funcional que producen, la edad del niño, su temperamento, los acontecimientos estresantes que ha sufrido, y del estilo educativo de los padres. Las dificultades evolutivas se perciben como problemas pero no conducen a consulta. Las familias consultan con los profesionales, a pesar de que no perciban la existencia de problemas, cuando los niños presentan dificultades menores en su comportamiento. La presencia de psicopatología no es suficiente para explicar la percepción de la necesidad de ayuda o de acudir a consulta. Los indicadores hallados pueden ser útiles para planificar los servicios de salud mental.
Derechos: Tots els drets reservats.
Lengua: Anglès.
Documento: article ; recerca ; publishedVersion
Publicado en: Psychology in Spain, Vol. 7, núm. 1 (2003) , p. 19-28, ISSN 1137-9685

Adreça alternativa: http://www.psychologyinspain.com/content/full/2003/abstract.asp?id=7003


10 p, 67.1 KB

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 Registro creado el 2016-04-19, última modificación el 2019-02-03



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