Resumen: |
El curs es divideix en dues parts que es corresponen als dos docents. En la part del curs impartida per Anna Quintanas, es proposa una reflexió sobre la justícia a partir d'un "pensament de frontera" que sigui capaç de situar-nos entre l'aquí i l'allà, entre el present i el futur, entre el que és possible pensar i que simplement es pot albirar. La frontera, tradicionalment, ha estat associada al límit que tanca i exclou, a la seguretat immunitària i a la violència, però la frontera també pot representar el lloc de trobada i la possibilitat d'intercanvi i de contaminació creadora. Per intentar pensar la justícia des del risc de l'impensat i la temptativa, ens servirem d'un tema i d'una autora que precisament trenquen fronteres en el sentit tradicional: els fluxos migratoris en la globalització, per una banda, i el pensament inclassificable i desconcertant de Simone Weil, per l'altra. En la part del curs impartida per Daniel Gamper, es tractarà de la diversitat social, sigui ètnica, ideològica o religiosa és un repte pels Estats-nació contemporanis. Creats i consolidats a partir d'una narració històrica que emfasitza l'homogeneïtat, no disposen d'arranjaments institucionals que facilitin la gestió de la diversitat. Es planteja doncs el problema de garantir els drets de ciutadania a tothom malgrat l'heterogeneïtat social. Hi ha fronteres internes de ciutadania? Es reconeixen les llibertats individuals a tots els ciutadans d'igual manera? Ens centrarem, en concret, en la diversitat ideològica i religiosa, sense però perdre de vista el vincle que sovint hi ha entre aquesta forma de diversitat i la desigualtat social. El fil conductor que adoptarem per entendre el problema de la diversitat ésel concepte de tolerància tant des d'un punt de vista històric com sistemàtic. |