Las aulas (de traducción) y las letras
López Guix, Juan Gabriel

Additional title: Literary translation matters
Date: 2012
Abstract: La utilización de textos literarios y de textos que ofrecen una diversidad de posibilidades estilísticas y formales constituye un excelente recurso en el desarrollo de las capacidades del traductor. Por un lado, sirven para intensificar su lectura y agudizar sus capacidades exegéticas. Por otro, en la medida en que lo obligan a analizar el modo en que están construidos los textos y los recursos formales que utilizan, le permiten perfeccionar sus capacidades expresivas. El artículo ofrece ejemplos de preguntas que el traductor, en su lectura, puede plantear al texto y de rasgos formales que debe aprender a reconocer como relevantes. Asimismo presenta breves fragmentos de un grupo de textos pertenecientes a diversos formatos textuales con un mínimo comentario de sus problemas.
Abstract: The use of 'literary' and other sorts of texts with a variety of formal and stylistic possibilities is an excellent resource in order to develop the skills of future translators. On the one hand, they contribute to intensify the reading skills and to sharpen the exegetical abilities of the students. On the other, to the extent that these texts make it necessary to analyze how they are constructed and which formal resources are used in them, they are a useful tool for perfecting expressive skills. The article provides examples of questions that the translator, in his/her reading, can ask the text, as well as formal features that must be recognized as relevant. It also presents brief excerpts from a group of texts with various textual formats, along with brief observations about the problems that they pose to the translator.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Traducción ; Traducción literaria ; Estilo ; Rasgos formales ; Translation ; Literary translation ; Style ; Formal features
Published in: Teoría de la educación, Vol. 13, Num. 1 (2012) , p. 111-149, ISSN 2386-5660

Adreça original: https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/8792


20 p, 849.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-02-01, last modified 2022-09-27



   Favorit i Compartir