Avaluació del clima motivacional, satisfacció, percepció d'habilitat i actituds de fairplay en futbolistes alevins i infantils i en llurs entrenadors
Boixadós Anglès, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Cruz Feliu, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)

Título variante: Evaluación del clima motivacional, satisfacción, percepción de habilidad y actitudes de fairplay en futbolistas alevines e infantiles y en sus entrenadores
Fecha: 2000
Resumen: L'objectiu principal d'aquest treball és descriure les valoracions dels jugadors i dels entrenadors sobre la percepció del clima motivacional i les actituds de fairplay. També s'avalua el grau de satisfacció dels jugadors en els entrenaments de futbol, així com les puntuacions sobre els criteris de percepció d'habilitat dels jugadors. Alhora, es comparen aquestes valoracions en funció de la categoria a què pertanyen tant els jugadors com els entrenadors. El grup mostral estava format per un total de 176 jugadors, 104 alevins (de 9 a 12 anys) i 72 infantils (de 13 a 14 anys). També van participar en l'estudi 10 entrenadors d'equips alevins i 6 entrenadors d'equips Infantils. Les diferències més rellevants s'han donat en les variables duresa i diversió. En la primera, els que han tingut una actitud més favorable han estat els jugadors infantils i en la segona han estat els alevins. També s'han trobat diferències significatives entre les variables percepció clima motivacional d'implicació en la tasca, amb puntuacions més altes els jugadors Alevins, en la variable victòria amb puntuacions més altes els Infantils, i, en darrer lloc, en la variable percepció d'habilitat basada en criteris normatius, on els jugadors infantils han estat els que han tret puntuacions significativament més altes. En els entrenadors no s'observen diferències en funció de la categoria en què entrenen en cap de les variables analitzades.
Resumen: El objetivo principal de este trabajo es describir las valoraciones de los jugadores y entrenadores sobre la percepción del clima motivacional y las actitudes de fairplay. También se evalúa el grado de satisfacción de los jugadores en los entrenamientos de fútbol, así como las puntuaciones sobre los criterios de percepción de habilidad de los jugadores. Al mismo tiempo, se comparan estas valoraciones en función de la categoría a la que pertenecen tanto los jugadores como los entrenadores. El grupo muestra estaba formado por un total de 176 jugadores; 104 alevines (de 9 a 12 años) y 72 infantiles (13 a 14 años). También participaron en el estudio 10 entrenadores de equipos alevines y 6 entrenadores de equipos infantiles. Las diferencias más destacables se han dado en las variables dureza y diversión. En la primera, los que han tenido una actitud más favorable han sido los jugadores infantiles y en la segunda han sido los alevines. También se han encontrado diferencias significativas entre las variables percepción del clima motivacional de implicación en la labor, con puntuaciones más altas en los jugadores alevines; en la variable victoria con puntuaciones más altas en los infantiles, y por último, en la variable percepción de habilidad basada en criterios normativos, donde los jugadores infantiles han sido los que han obtenido las puntuaciones significativamente más altas. En los entrenadores no se observan diferencias en función de la categoría a la que entrenan en ninguna de las variables analizadas.
Resumen: The main aim of this work is to describe the vatuation of players and trainers concerning the perceived motivational climate and the attitudes of fairplay. We also evaluate the level of satisfaction of the players in the football training sessions, as well as the scores on the criteria of perceived ability in the players. At the same time, we compare the valuation with respect to the level to which both the players and the trainers belong. The specimen group was composed by 176 players, 104 juniors (9-12 years) and 72 infants (13-14 years). Also took part in the study 10 trainers of junior teams and 6 of infant teams. The most noticeable differences were seen in toughness and diversion. ln the first, those who had a more favourable attitude were the infants and in the second, the juniors. We also found significant differences between "perceived motivational clima te of implication in the task", with hlgher scores in the junior players in the variable "victory" with higher scores in the infants and finally in the variable "perceived ability" based on normative criteria, where the infant players were the ones who obtained significantly higher scores. Among the trainers no differences were seen with regards to their levels (categories) of training, in any of the variables analysed.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català i castellà
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Futbolistes joves ; Entrenadors ; Clima motivacional ; Actituds de fairplay ; Futbolistas jóvenes ; Entrenadores ; Actitudes de fairplay
Publicado en: Apunts. Educació física i esports, Núm. 62 (2000) , p. 6-13, ISSN 0214-8757

Adreça alternativa: https://www.revista-apunts.com/hemeroteca?article=391


8 p, 3.9 MB

Castellà
8 p, 3.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2017-12-14, última modificación el 2022-10-05



   Favorit i Compartir