El espíritu, surco del Yo en san Agustín
Burlando, Giannina (Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Filosofía)

Additional title: The spirit, the groove of the self in St. Augustine
Additional title: O espírito, sulco do Eu em Santo Agostinho
Date: 2017
Abstract: En el universo griego antiguo de Aristóteles hay "un conjunto especial de sustancias materiales: el éter, el pneuma y el principio de la transparencia y la luz, todos ellos cálidos o brillantes, todos activos y no son sometidos al cambio cualitativo, cuya función consiste enactuar como vehículos e intermediarios a través de los cuales lo inmaterial comunica con todas las demás cosas materiales y actúa sobre ellas. De ese modo, el motor inmóvil actúa sobre la totalidad de las cosas mediante el hecho de poner en movimiento los cielos compuestos de éter, y el alma actúa sobre el cuerpo y comunica con él por medio del pneuma. Armstrong notó que esta idea tiene una gran importancia histórica: procede del pensamiento presocrático y constituye la fuente inmediata de la doctrina estoica del pneuma, que es una de las fuentes esenciales de donde provienen las ideas del fuego o de la luz como el principio material formativo y activo que encontramos luego en Plotino y que por su influencia persistirá en la filosofía medieval. En esta ocasión nos interesa destacar cómo esta corriente generada en el mundo griego persiste en la filosofía de San Agustín, aunque con un giro de énfasis en el modo del yo interior y la subjetividad.
Abstract: In Aristotle's Greek ancient universe it is "a special set of material substances: the ether, the pneuma and the beginning of the transparency and the light, hot or brilliant all of them, all assets and they are not submitted to the qualitative change, which functionconsists of acting as vehicles and intermediaries across which the immaterial thing relates with all other material things and acts on them. Thereby, the immobile engine acts on the totality of the things by means of the fact of putting in movement the skies consisted ofether, and the soul acts on the body and reports with it by means of the pneuma. " Armstrong noticed that this idea has a great historical importance: it comes from the preSocratic thought and constitutes the immediate source of the stoic doctrine of the pneuma, which is one of the essential sources wherefrom there come the ideas of the fire or of the light as the material formative and active principle that we find then in Plotinus, and that for his influence, it will persist in the medieval philosophy. In this occasion we are interested in emphasizing how this current generated in the Greek world will persist in San Augustine's philosophy, although with a difference of emphasis, namely, the way of the self and subjectivity.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Agustín ; Interior del hombre ; Espíritu ; Yo ; Augustine ; Inside of a man ; Spirit ; Self
Published in: Mirabilia, Núm. 25 (jun-dez 2017) , p. 77-93 (Articles) , ISSN 1676-5818

Adreça original: https://raco.cat/index.php/Mirabilia/article/view/330267


17 p, 485.0 KB

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