Apocalyptic cinema as an earnest thought of death : Kierkegaard and Melancholia
Mas Soler, Roger
Sàez i Tajafuerce, Begonya, dir.
Winkel Holm, Isak, dir.
Llevadot, Laura, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia

Publicació: [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017.
Descripció: 1 recurs en línia (308 pàgines)
Resum: L'objectiu d'aquesta tesi doctoral és argumentar en favor de la potencialitat d'algunes pel·lícules apocalíptiques per ser una ocasió especial per pensar seriosament en la pròpia mort en els termes descrits per Søren Kierkegaard al discurs "Al costat d'una tomba" (1845). Per assolir aquest objectiu, primer examinaré els pensaments sobre la mort en l'obra de Kierkegaard, en la qual l'autor danès critica l'aproximació externa a la mort i subratlla la seva inexplicabilitat i el seu irreductible aspecte subjectiu. En aquesta secció em centraré específicament en el que s'afirma en el discurs esmentat. En segon lloc, defensaré el cinema com un mitjà privilegiat per transmetre l'imaginari apocalíptic. En tercer lloc, examinaré l'àmbit de les pel·lícules apocalíptiques per definir un tipus de cinema-que anomenaré cinema apocalíptic de mostratge ["montrage apocalyptic cinema"]-que, a tenor de les idees de Kierkegaard sobre la mort a "Al costat d'una tomba", serà considerat una ocasió especial per pensar seriosament en la pròpia mort. En relació a això, argumentaré que, per les seves característiques-que giren al voltant de l'ambigüitat essencial de la nostra existència-, aquestes pel·lícules apocalíptiques tenen la capacitat de permetre'ns confrontar subjectivament i apropiar-nos del pensament de la pròpia mort. I finalment, analitzaré Melancholia (Lars von Trier, 2011) com un exemple paradigmàtic d'aquest tipus de cinema apocalíptic de mostratge.
Resum: The aim of this dissertation is to argue the potentiality of some apocalyptic movies to be a special occasion to think earnestly about one's own death in the terms explained by Søren Kierkegaard in the discourse "At a Graveside" (1845). In order accomplish this, I will first examine Kierkegaard's thoughts on death in his corpus, in which he criticises the external understanding of death and underlines its inexplicability and its irreducible subjective aspect. In this section I will focus specifically on what is stated in the aforesaid discourse. Second, I will defend cinema itself as a privileged medium to convey the apocalyptic imaginary. Third, I will examine the field of apocalyptic movies in order to define a type of cinema-which will be called montrage apocalyptic cinema-that, in the light of Kierkegaard's thoughts on death in "At a Graveside", will be considered as a special occasion to think earnestly about one's own death. In this regard, I will argue that, for their features-which revolve around the essential ambiguity of our existence-, these apocalyptic films have the capacity to allow us to subjectively confront and appropriate the thought of one's own death. And finally, I will analyse Lars von Trier's Melancholia (2011) as a paradigmatic example of this type of montrage apocalyptic cinema.
Nota: Departament responsable de la tesi: Departament de Filosofia.
Nota: Premi Extraordinari de Doctorat concedit pels programes de doctorat de la UAB per curs acadèmic 2016-2017
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2017.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Matèria: Mort ; Filosofia ; Mort en el cinema ; Kierkegaard, Søren, Crítica i interpretació 1813-1855
ISBN: 9788449073502

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/456026


309 p, 1.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2018-02-21, darrera modificació el 2022-11-15



   Favorit i Compartir