Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Territorial cross-border cooperation in higher education : a case study of the eastern Pyrenean border
Giband, David (Université de Perpignan)
Mary, Kevin (Université de Perpignan)

Additional title: Cooperació territorial transfronterera en l’educació superior : l’estudi de cas de la frontera oriental dels Pirineus
Additional title: Coopération territoriale transfrontalière dans l’enseignement supérieur : le cas d’étude de la frontière orientale des Pyrénées
Additional title: Cooperación territorial transfronteriza en la educación superior : el estudio de caso del sector este de la frontera pirenaica
Date: 2018
Abstract: This article debates on the changing geographies of higher education and research crossborder cooperation by providing a critical analysis of academic cross-border cooperation in the European Union. We examine the role of higher education and research institutions within the multi-scalar and multi-actor context of cross-border cooperation in the European Union with a specific insight on the Pyrenean border. In this regard, the Catalan cross-border space on the eastern Pyrenean border constitutes an interesting case study. Considering both its dissymmetry and rhetoric of a culturally unified space, it reveals tensions and complexities in the making of an academic cross-border collaboration built on a rhetoric discourse of territorial proximity recently shaken up by national and regional injunctions.
Abstract: Aquest article debat sobre les geografies canviants de les cooperacions transfrontereres d’educació i investigació superior i proporciona una anàlisi crítica sobre les cooperacions transfrontereres universitàries implantades per la Unió Europea. Basant-nos en la frontera pirinenca, analitzem el paper d’aquesta cooperació tot tenint en compte les seves múltiples escales i la diversitat d’actors que hi participen. En aquest sentit, l’Espai Català Transfronterer, en el sector oriental de la frontera pirinenca, constitueix un interessant estudi de cas. Aquí, mentre que s’ha desenvolupat un discurs emfatitzant l’existència d’una unitat cultural, la realitat és que aquest espai continua marcat per les asimetries presents a banda i banda de la frontera. Aquest estudi de cas revela, per tant, les tensions i complexitats en l’establiment d’una col·laboració transfronterera en l’àmbit acadèmic, construïda sobre la base d’una retòrica de proximitat territorial, però sacsejada recentment pels requeriments nacionals i regionals.
Abstract: Este artículo debate sobre las geografías cambiantes de las cooperaciones transfronterizas en educación e investigación superior y proporciona un análisis crítico sobre las cooperaciones transfronterizas universitarias implantadas por la Unión Europea. Basándonos en la frontera pirenaica, analizamos el papel de esta cooperación teniendo en cuenta sus múltiples escalas y la diversidad de actores que participan. En este sentido, el Espacio Catalán Transfronterizo, en el sector oriental de la frontera pirenaica, constituye un interesante estudio de caso. Aquí, mientras se ha desarrollado un discurso enfatizando la existencia de una unidad cultural, la realidad es que dicho espacio continúa marcado por las disimetrías existentes en un lado y otro de la frontera. Este estudio de caso revela, por lo tanto, las tensiones y complejidades en el establecimiento de una colaboración transfronteriza en el ámbito académico, construida sobre una retórica de proximidad territorial, pero sacudida recientemente por los requerimientos nacionales y regionales.
Abstract: Cet article examine les changements de la géographie de l’enseignement supérieur et de la recherche en matière de coopérations transfrontalières et propose une analyse critique des coopérations universitaires transfrontalières mises en place par l’Union européenne. Nous analysons le rôle de cette coopération transfrontalière à différentes échelles et en tenant compte des multiples acteurs qui y participent, en s’appuyant plus spécifiquement sur le cas de la frontière pyrénéenne. L’espace transfrontalier catalan, en particulier, apparaît ici comme un cas d’étude intéressant, notamment car un certain nombre de contradictions s’y déploient. Alors que se développe un discours mettant en avant la proximité culturelle, cet espace reste en effet marqué par ses dissymétries de part et d’autre de la frontière. Ce cas d’étude révèle ainsi les tensions et complexités propres aux coopérations transfrontalières universitaires, tiraillées par des logiques nationales et régionales multiples et parfois contradictoires.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Cross-border cooperation ; Higher education ; Research ; Eurocampus ; Pyrenees ; Polítiques transfrontereres ; Ensenyament superior ; Investigació científica ; Pirineus ; Políticas transfronterizas ; Enseñanza superior ; Investigación científica ; Pirineos ; Politiques transfrontalières ; Enseignement supérieur ; Recherche ; Pyrénées
Published in: Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 64 Núm. 3 (setembre-desembre 2018) , p. 587-601 (Articles) , ISSN 2014-4512

Adreça original: https://dag.revista.uab.es/article/view/v64-n3-giband-mary
DOI: 10.5565/rev/dag.516


15 p, 2.1 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Research articles

 Record created 2018-10-18, last modified 2019-03-18



   Favorit i Compartir