Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
Disrupción y fracaso escolar. Un estudio en el contexto de la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña
Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Disruption and school failure. A study in the context of Secondary Compulsory Education in Catalonia
Date: 2019
Abstract: Este trabajo se centra en la relación entre conductas disruptivas y fracaso escolar. Se realiza un análisis descriptivo de los factores condicionantes, considerando percepciones del profesorado y alumnado. Metodológicamente es una investigación descriptiva-interpretativa ex-post-facto; la muestra es de 6. 453 alumnos/as de Educación Secundaria Obligatoria y 433 profesores/as; se aplican cuestionarios ad-hoc a alumnos y profesores y se realizan 54 entrevistas a profesionales de 39 centros de Cataluña. Los resultados indican que las conductas disruptivas se asumen como conflictos de baja intensidad; se acepta su influencia en relación con el fracaso académico, considerándolas como un factor más en el proceso de enseñanza-aprendizaje, que es necesario gestionar en el aula.
Abstract: This work focuses on the relationship between disruptive behavior and school failure. A descriptive analysis of the conditional factors, considering teachers' and students' perceptions is developed. Methodologically, it is an ex-post-facto descriptive interpretative research. The sample is composed by 6453 Compulsory Secondary Education students and 433 teachers; ad-hoc questionnaires are applied to teachers and students and 54 interviews to professionals from 39 centers of Catalonia. The results show that disruptive behaviors are assumed as low intensity conflicts, their relationship and influence with academic failure is accepted, considering it as an added factor in the teaching-learning process, which is necessary to manage in the classroom.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Fracaso escolar ; Disrupción ; Educación Secundaria Obligatoria ; Factores predisponentes ; School failure ; Disruption ; Compulsory Secondary Education ; Predisposing factors
Published in: Estudios sobre educación, Vol. 36 (2019) , p. 135-155, ISSN 1578-7001

Adreça alternativa: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/8374
DOI: 10.15581/004.36.135-155


22 p, 503.0 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-02-20, last modified 2019-07-21



   Favorit i Compartir