Museologia [100055]
Blanch Bofill, Maria Teresa
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Museum Studies
Títol variant: Museología
Data: 2019-20
Resum: Assignatura pensada per donar a conèixer als alumnes el discurs teòric sobre la museologia i reflexionar sobre les metodologies que s'apliquen avui en dia i el paper dels museus avui en el context del benestar de la societat. Objectius formatius de l'assignatura: 1) Conèixer el discurs teòric sobre la museologia, les metodologies que s'utilitzen actualment i facilitar instruments que portin a la reflexió sobre temes de recerca, conservació, difusió i comunicació de la museologia 2) Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l'activitat professional del museòleg. 3) Introduir nocions bàsiques sobre museus i salut, accessibilitat comunicativa i mediació en els museus. Resultats d'aprenentatge Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. 1 Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa Comentar oralment una imatge artística utilitzant la terminologia adequada Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic. Dissenyar un programa museogràfic. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores. Exposar els conceptes propis de la història de l'art. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic Reconstruir el panorama artístic del món contemporani. 2 Redactar informes d 'expertització artística. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).
Resum: Asignatura pensada para dar a conocer a los alumnos el discurso teórico sobre la museología y reflexionar sobre las metodologías que se aplican hoy en día y el papel de los museos hoy en el contexto del bienestar de la sociedad. Objetivos formativos de la asignatura: 1) Conocer el discurso teórico sobre la museología, las metodologías que se utilizan actualmente y facilitar instrumentos que lleven a la reflexión sobre temas de investigación, conservación, difusión y comunicación de la museología 2) Plantear vías de solución a posibles problemas que pueden surgir en el desarrollo de la actividad profesional del museólogo. 3) Introducir nociones básicas sobre museos y salud, accesibilidad comunicativa y mediación en los museos. Resultados de aprendizaje Analizar conceptos básicos de museología y museografía Analizar el marco legal de los derechos de autoría en cinematografía. Analizar los creadores de un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. Analizar los debates actuales o pasados sobre gestión, conservación, restauración y sistemas de documentación del patrimonio artístico. 1 Analizar los receptores de un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. Analizar las ideas artísticas sobre un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. Aplicar los conocimientos iconográficos a la lectura de la imagen artística Aplicar los conocimientos sobre ideas estéticas y teoría del arte al análisis de la imagen cinematográfica. Aplicar las disposiciones y los principios jurídicos internacionales, estatales y autonómicos relativos a la gestióndel patrimonio artístico. Buscar, seleccionar y gestionar información de manera autónoma tanto en fuentes estructuradas (bases de datos, bibliografías, revistas especializadas) como en información distribuida en la red Comentar oralmente una imagen artística utilizando la terminología adecuada Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables a un caso práctico de gestión, documentación y conservación del patrimonio artístico. Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables al patrimonio artístico Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables al patrimonio artístico. Coordinar equipos de trabajo, desarrollando habilidades de resolución de conflictos y toma de decisiones Diseñar y aplicar programas de educación en los diferentes ámbitos de la historia del arte. Diseñar programas de exposiciones temporales y permanentes incluyendo la programación de actividades de carácter pedagógico para público escolar y familiar Diseñar programas museográficos o de gestión del patrimonio artístico. Diseñar un programa museográfico. Diseñar, producir, difundir y comercializar un producto cultural Distinguir las técnicas y el proceso de elaboración del objeto artístico de la vanguardia y de las últimas tendencias artísticas. Elaborar fichas de catálogo e inventario del patrimonio arquitectónico o artístico. Estimular la creatividad y fomentar ideas innovadoras. Exponer los conceptos propios de la historia del arte. Identificar las ideas principales y las secundarias y expresarlas con corrección lingüística Identificar las imágenes artísticas situándolas en sucontexto cultural. Participar en debates sobre hechos históricos respetando las opiniones de otros participantes. Planificar y aplicar proyectos y programas museográficos, utilizando los conocimientos adquiridos sobre museología. Preparar una propuesta de exposición a partir de un material proporcionado. Producir un proyecto de gestión y conservación del patrimonio artístico Reconstruir el panorama artístico del mundo contemporáneo. Redactar informes de expertización artística. Redactar memorias de restauración del patrimonio arquitectónico y artístico. 2 Redactar memorias de restauración del patrimonio arquitectónico y artístico. Relacionar las creaciones artísticas de diferentes épocas con otros fenómenos culturales. Saber exponer con eficacia los conocimientos, oralmente y por escrito. Trabajar en equipo, respetando las opiniones ajenas y diseñando estrategias de colaboración. Utilizar los conocimientos adquiridos en la elaboración de fichas, memorias y dictámenes relacionados con la conservación, la documentación y la difusión del patrimonio artístico (catalogación e inventario, memorias de restauración, expertización artística).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Història de l'art [2500239] ; Humanitats [2502758]
Pla d'estudis: Grau en Humanitats [1139] ; Grau en Història de l'Art [807]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
9 p, 118.9 KB

Anglès
9 p, 117.9 KB

Castellà
9 p, 118.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2019-07-12, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir