Expectatives i satisfacció en cirurgia degenerativa de columna lumbar / autor: Gemma Vilà Canet ; director de tesi: Enric Cáceres Palou ; tutor de tesi: Joan Carles Monllau Garcia.
Vilà Canet, Gemma, autor.
Cáceres Palou, Enrique, supervisor acadèmic.
Monllau García, Juan Carlos, supervisor acadèmic.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Cirurgia.

Publicación: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.
Descripción: 1 recurs en línia (118 pàgines)
Resumen: INTRODUCCIÓ I OBJECTIUS: Les expectatives i la satisfacció d'un pacient amb un procediment quirúrgic són mesures subjectives que cada vegada es tenen més en compte a l'hora de valorar la qualitat assistencial d'un determinat acte mèdic. L'objectiu d'aquesta tesi és analitzar com són les expectatives d 'un grup de pacients que s'intervé de cirurgia electiva de columna lumbar, si es poden veure influïdes per algun factor propi del pacient i si tenen relacio amb la satisfacció posterior a l'any de la intervenció. MATERIAL I MÈTODE: estudi prospectiu observacional incloent pacients que s'intervenen de condició degenerativa de columna lumbar a un o dos nivells. Preoperatòriament es determina: dolor lumbar, dolor radicular, test funció Oswestry, test de depressió de Zung, qüestionari expectatives i si es tracta d'una primera cirurgia o d'una reintervenció. A l'any del procediment s'administren els mateixos qüestionaris substituïnt el d'expectatives per tres preguntes sobre satisfacció. RESULTATS: s'inclouen 113 pacients,64 homes amb una edat mitjana de 56 anys. Vuitanta s'operen per primer cop. El 19,6% presenten simptomatologia depressiva. Tota la mostra té en general expectatives molt altes (mitjana de 33,89 punts d'un màxim de 40 que indicaria esperar milloria completa de tots els ítems proposats) que no tenen relació amb el fet d'estar deprimit (P 0,98) ni amb el fet de ser una reintervenció ( p 0,867). El 79,6% dels pacients estan satisfets amb el resultat de la intervenció, peró només el 60,1% han vist del tot complertes les seves expectatives. No s'ha trobat relació entre satisfacció i depressió (p 0,513) ni entre satisfacció i reintervenció (p 0,741). Els pacients deprimits parteixen de més dolor i més limitació funcional i acaben també amb valors pitjors de dolor i funció, peró el percentatge absolut de milloria i la satisfacció és similar a la dels no deprimits. CONCLUSIÓ: els pacients que s'han d'intervenir de cirurgia degenerativa de columna lumbar tenen expectatives molt altes de milloria. La satisfacció a l'any és alta en cirurgies sense instrumentar o instrumentant un o dos nivells. El fet de presentar simptomatologia depressiva o tractar-se d'una reintervenció no és un factor negatiu ni pel nivell d'expectatives ni per la satisfacció final en la nostra mostra d'estudi.
Resumen: INTRODUCTION: surgical expectations and satisfaction are a common way to measure the quality of the healthcare provided. The objective of the present study is to assess the surgical expectations that patients have for a lumbar degenerative condition and to check if these expectations can be influenced by some patient related factors or can condition the posterior satisfaction. MATERIAL AND METHODS: prospective observational study including patients listed to be operated on a lumbar degenerative condition, single or two levels surgery. Preoperatively we determined, lumbar pain, radicular pain, Oswestry Disability Index, Zung depression scale, expectations questionnaire and if it was a first surgery or a reoperation. The same data was collected one year after the procedure exept for the expectations questionnaire that was changed for a 3 satisfactions questions. RESULTS: 113 patients were enrolled, 64 male and average age of 56. Eighty were first time surgery. 19,6% had depressive symptoms. Level of preoperative expectations was high (Mean of 33,89 points out of 40 meaning the completely improvement of all items proposed). No significant relation was found between surgical expectations and depression (p 0,98) or reoperation ( p 0,867). 796% felt satisfied with the procedure, but only 60,1% had completelly fullfilled their expectations. No relationship was found between satisfaction and depression ( p 0,513) or reoperation ( p 0,741). Depressed patients have more pain and functional impairment preoperatively and one year posteoperatively compared to non depressed, but the differential percentage of improvement and level of satisfaction in similar in both groups. CONCLUSIONS: surgical expectations for a lumbar degenerative condition are very high. Satisfaction with a single or double level lumbar surgery with or without fusion is high. Depression or re-operation does not condition worse expectations or satisfaction.
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Cirurgia. 2019.
Derechos: L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: Creative Commons
Lengua: Català.
Documento: Tesis i dissertacions electròniques. ; doctoralThesis ; publishedVersion
Materia: Control de qüalitat. ; Pacients ; Satisfacció ; Columna vertebral.
ISBN: 9788449086120

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/666902


119 p, 1.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Tesis doctorales

 Registro creado el 2019-08-05, última modificación el 2019-10-07



   Favorit i Compartir