Tradicions Literàries [43021]
Amores, Montserrat
Serés Guillén, Guillermo
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Literary Traditions
Títol variant: Tradiciones Literarias
Data: 2019-20
Resum: Al llarg de les sessions s'analitzarà l'evolució dels diferents tipus i orígens dels relats curts i faules, des dels apòlegs i els exem Calila e Dimna, Iibro de los gatos . . ), "bocados de oro", avisos, anècdotes històriques (reals o apòcrifes), de tradició esópica, procedents dels ejemplarios i sermonaris (dominics i franciscans), paràboles bíbliques, les cultes (dístics de Catón, facecias, o adagis de Erasme); els "acudits", les florestas, els bestiaris, etc. , i com s'influeixen recíprocament. El conte literari durant el segle XVI i XVII viu una esplendor similar al de tota la literatura espanyola; el gènere s'obre a diferents manifestacion didàctica s'utilitzarà també el conte per ensenyar modals als nous cortesans, seguint aquesta màxima de «endolcir la medicin El conde Lucanor, de don Juan Manuel. Apareixen, així, obres com Avisos yi guia de forasteros que vénen a la cort, d'Antonio Liñán, o altres, com Pero Mexía, Luis de Pinedo, Juan de Mal Lara, Melchor de Santa Cruz de Dueñas, Lucas Gracián Dantis 1 L'estudi se centrarà majoritàriament en tres col·leccions: El conde Lucanor, de don Juan Manuel, El buen aviso y portacuentos, de Juan de Timoneda y las Novelas ejemplares de Cervantes. Així mateix, durant la segona part del curs es porta a terme una anàlisi del conte modern des de la literatura il·lustrada i neoclà un panorama de l'evolució del gènere i les diferents tendències i estils conreats durant el període acotat, vinculant els textos e amb especial atenció als grans mestres del conte vuitcentista, de manera que l'estudiant s'exerciti en l'anàlisi i comentari del g les principals vies de difusió del conte modern.
Resum: A lo largo de las sesiones se analizará la evolución de los distintos tipos y orígenes de los relatos cortos y fábulas, desde los apólogos y los ejemplos, folclóricos y populares (orales o tradicionales), de tradición oriental (Calila e Dimna, Libro de los gatos. . ), bocados de oro, avisos, anécdotas históricas (reales o apócrifas), de tradición esópica, procedentes de los ejemplarios y sermonarios (dominicos y franciscanos), parábolas bíblicas, las cultas (dísticos de Catón, facecias, o adagios de Erasmo); los "chistes", las florestas, los bestiarios, etc. , y cómo se influyen recíprocamente. El cuento literario durante el siglo XVI y XVII vive un esplendor similar al de toda la literatura española; el género se abre a distintas manifestaciones que van desde cuentos cortos como los de Juan de Timoneda, muy parecidos a los chistes actuales, a las novelas cortas de María de Zayas. La narrativa didáctica utilizará también el cuento para enseñar modales a los nuevos cortesanos, siguiendo esa máxima de «endulzar la medicina» que habían aprendido en El conde Lucanor, de don Juan Manuel. Aparecen, así, obras como Avisos y guía de forasteros que vienen a la corte, de Antonio Liñán, u otros, como Pero Mexía, Luis de Pinedo, Juan de Mal Lara, Melchor de Santa Cruz de Dueñas, Lucas Gracián Dantisco, Luis de Zapata Chaves, Miguel de Luna, Agustín de Rojas Villandrando, Sebastián Mey, Antonio Liñán y Verdugo, Lope de Vega, Jerónimo de Alcalá. El estudio se centrará mayoritariamente en tres colecciones: El conde Lucanor, de don Juan Manuel, El buen aviso y portacuentos, de Juan Timoneda, y las Novelas ejemplares, de Cervantes. 1 Asimismo, durante la segunda parte del curso se lleva a cabo un análisis del cuento moderno desde la literatura ilustrada y neoclásica hasta el Modernismo y los albores de la literatura contemporánea, en relación con otros géneros narrativos como la novela y la novela corta. Ofrecerá un panorama de la evolución del género y las diferentes tendencias y estilos cultivados durante el periodo acotado, vinculando los textos estudiados con su contexto histórico, artístico e ideológico. Durante las clases se realizará el comentario crítico de una antología de relatos breves del periodo con especial atención a los grandes maestros del cuento decimonónico, de manera que el estudiante se ejercite en el análisis y comentario del género estudiado, se familiarice con la utilización de las técnicas y métodos de la crítica textual aplicada a los textos del periodo y pueda discernir entre las principales vías de difusión del cuento moderno.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera [4313767]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera [1176]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 113.7 KB

Anglès
8 p, 115.0 KB

Castellà
7 p, 114.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2019-09-09, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir