Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Aprender desde la experiencia histórica. Representaciones del profesorado sobre el uso de la historia oral como estrategia didáctica
Meneses Varas, Belén. (Universitat Autònoma de Barcelona)
González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: To Learn from the Historical Experience : Teachers' Representations about the Use of Oral History as a Didactic Strategy
Date: 2019
Abstract: El artículo aborda la experiencia histórica (EH) como un aspecto fundamental en la construcción del conocimiento histórico escolar. El objetivo del estudio es definir el significado de EH desde la didáctica de las ciencias sociales, reconocer su relación con la formación del pensamiento histórico y las formas de desarrollarla en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Para ello se indaga en las representaciones del profesorado sobre el concepto de EH a partir de las reflexiones sobre sus prácticas de aula al utilizar la historia oral. Es una investigación cualitativa de tipo interpretativa, basada en un estudio de casos, que utiliza métodos mixtos para el análisis de los datos obtenidos de 33 cuestionarios y 8 entrevistas en profundidad. Las representaciones del profesorado revelaron que la EH se asocia a tres dimensiones: vivencial, cognitiva y aplicada. En los procesos de enseñanza y aprendizaje las tres dimensiones deben actuar de manera dinámica e interrelacionadas para considerarse como EH. Es posible vincularla al pensamiento histórico como un aspecto indispensable para el desarrollo de sus competencias y para propiciar el protagonismo histórico del estudiante en la construcción de su conocimiento histórico. Las formas de desarrollar la EH en los procesos de enseñanza y aprendizaje son mediante el uso de recursos de tipo testimonial, la interpretación histórica y mediante metodologías activas orientadas a la participación ciudadana.
Abstract: This article discusses the results of a qualitative research of the historical experience (HE) as a fundamental aspect of the student's construction of the historical knowledge. The goals of this study were: to define the meaning of the HE from the perspective of the didactic of social sciences, recognize its relationship with the development of the historical thinking and learn how to develop it in the processes of teaching and learning. These goals were explored through the teachers' representations of the concept of HE from their reflexions of their practice in the classroom when they used the oral history. This study used a qualitative interpretive approach, based in study of case, with a mixed methodology. The data of thirty-three respondents to questionnaires and eight in depth interviews were analyzed. The results indicated that the teachers' representations of the HE were associated to three dimensions: experiential, cognitive and applied. It was found that in the processes of the teaching and learning these three dimensions have to function in a dynamic and inter-related way to be considered as HE. It is important to note that the HE can be linked to the historical thinking as an essential aspect for the development of the competencies and the facilitation of the student's personal agency in the constructions of the his/her historical knowledge. The ways to develop the HE in the processes of teaching and learning are through the use of the following resources, the use of testimonial, historical interpretation and active methodologies oriented to the civic participation.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Didáctica ; Historia oral ; Pensamiento histórico ; Experiencia histórica ; Oral history
Published in: El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 257-286, ISSN 1989-9289

DOI: 10.14516/fdp.2019.010.001.009


30 p, 719.6 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-06-03, last modified 2020-09-18



   Favorit i Compartir