Formas de la aparición. La carta fílmica como enigma
Català Domènech, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Forms of appearance. The filmic letter as an enigma
Additional title: Formes de l'apparition. La lettre filmique comme énigme
Date: 2019
Abstract: La complejidad fenomenológica de las formas epistolares se incrementa al trasladarse al ámbito de la cinematografía y convertirse en el particular género de la carta fílmica. El desplazamiento del eje del significado hacia lo visual establece la posibilidad de detectar nuevos fenómenos comunicativos que tienen su origen en la correspondencia escrita pero también en las tarjetas postales y las cartas visuales, y que guardan similitudes con algunas modalidades renovadas del documental como el film-ensayo. El artículo pretende poner de manifiesto las particularidades de la modalidad fílmica epistolar como dispositivo creador de subjetividades y formas expresivas relativas al pensamiento, a través de un proceder ensayístico por el que se descubre un territorio conceptual a medida que se va construyendo.
Abstract: The phenomenological complexity of the epistolary form increases when moving to the field of cinematography to become the genre of the filmic letter. The displacement of the axis of meaning towards the visual establishes the possibility of detecting new communicative phenomena that have their origin in written correspondence but also in postcards and visual letters, bearing similarities with some renewed modalities of the documentary such as the essay film. The article aims to highlight the particularities of the epistolary film modality as a device for creating subjectivities and expressive forms related to thinking, by means of an essayistic procedure through which a conceptual territory is discovered as it is being built.
Abstract: La complexité phénoménologique des formes épistolaires augmente lorsque l'on passe au domaine de la cinématographie et devient le genre particulier de la lettre filmique. Le déplacement de l'axe du sens vers le visuel ouvre la possibilité de détecter de nouveaux phénomènes de communication qui trouvent leur origine dans la correspondance écrite, mais aussi dans les cartes postales et les lettres visuelles, et qui présentent des similitudes avec certaines modalités renouvelées du documentaire telles que le film-essai. Cet article vise à mettre en évidence les particularités de la modalité du film épistolaire en tant que dispositif créatif de subjectivités et de formes expressives liées à la pensée, à travers une procédure essayistique permettant de découvrir un territoire conceptuel au cours de sa construction.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Film-carta ; Visualidades ; Film-ensayo ; Atmósferas ; Espacios transicionales ; Espacios envolventes ; L ; Letter-film ; Visualities ; Essay film ; Atmospheres ; Transitional spaces ; Enveloping spaces ; Film-lettre ; Visualités ; Film-essai ; Atmosphères ; Espaces transitionnels ; Espaces enveloppants
Published in: Área abierta, Vol. 19 Núm. 3 (2019) , p. 267-286, ISSN 1578-8393

Adreça alternativa: https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/61942


20 p, 1.7 MB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-06-10, last modified 2023-10-01



   Favorit i Compartir