Graph-based problem explorer : a software tool to support algorithm design learning while solving the salesperson problem
Hernandez-Sabaté, Aura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació)
Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Sánchez Pujadas, Francisco Javier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació)
Fecha: |
2020 |
Resumen: |
In this article, we present a sequence of activities in the form of a project in order to promote learning on design and analysis of algorithms. The project is based on the resolution of a real problem, the salesperson problem, and it is theoretically grounded on the fundamentals of mathematical modelling. In order to support the students' work, a multimedia tool, called Graph-based Problem Explorer (GbPExplorer), has been designed and refined to promote the development of computer literacy in engineering and science university students. This tool incorporates several modules to allow coding different algorithmic techniques solving the salesman problem. Based on an educational design research along five years, we observe that working with GbPExplorer during the project provides students with the possibility of representing the situation to be studied in the form of graphs and analyze them from a computational point of view. |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Lengua: |
Anglès |
Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Materia: |
STEM education ;
Project-based learning ;
Coding ;
Software tool |
Publicado en: |
Mathematics, Vol. 8, núm. 9 (2020) , p. e1595, ISSN 2227-7390 |
DOI: 10.3390/math8091595
El registro aparece en las colecciones:
Artículos >
Artículos de investigaciónArtículos >
Artículos publicados
Registro creado el 2020-11-03, última modificación el 2024-01-09