Google Scholar: citations
Granados through the rolls : the presence of Enrique Granados in the Spanish pianola market
Roquer González, Jordi 1974- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Monasterio, Ángel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ródenas, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)

Date: 2019
Abstract: This article examines the presence of Enrique Granados's music in the Spanish pianola market, both for metronomic and reproducing rolls. The analyzed material comes from several digitization and cataloging projects carried out by the Musicology Department Research Group at the Universitat Autònoma de Barcelona. These projects include the study of the main Spanish collections, such as the National Library of Spain (2016), the Music Museum of Barcelona (2014), the National Library of Catalunya (2012) and several private collections, which started in 2017 and are still in progress at the moment. The quantitative analysis on the volume of works by Granados published by the main companies in the sector, allows us to learn about the presence of the Catalan composer in a music market, now practically forgotten, that had a massive impact during the beginning of the twentieth century. On the other hand, by comparing these data from the catalogs with the results of our research on institutional and private collections, we can venture some aspects about the relationship between supply and demand in this particular context. What we present is, therefore, a first approach to the Iberian market of the pianola focusing on the figure of one of its central composers.
Abstract: Este artículo examina la presencia de la música de Enrique Granados en el mercado español de pianola, incluyendo tanto rollos metronómicos como grabaciones para piano reproductor. El material analizado proviene de varios proyectos de digitalización y catalogación llevados a cabo por el Grupo de Investigación del Departamento de Musicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. Estos proyectos incluyen el estudio de las principales colecciones españolas, como la Biblioteca Nacional de España (2016), el Museo de la Música de Barcelona (2014), la Biblioteca Nacional de Cataluña (2012) y varias colecciones privadas, que comenzaron a ser estudiadas en 2017. El análisis cuantitativo sobre el volumen de obras de Granados publicado por las principales empresas del sector, nos permite conocer la presencia del compositor catalán en un mercado musical, ahora prácticamente olvidado, que tuvo un impacto masivo a principios del siglo XX. Por otro lado, al comparar estos datos de los catálogos con los resultados de nuestra investigación sobre colecciones institucionales y privadas, podemos aventurar algunos aspectos sobre la relación entre la oferta y la demanda en este contexto particular. Lo que presentamos es, por lo tanto, un primer acercamiento al mercado ibérico de la pianola centrado en la figura de uno de sus compositores fundamentales.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Granados ; Pianola ; Rollos de pianola ; Rollos de pianola reproductores ; Enrique Granados ; Player piano ; Pianola rolls ; Reproducing piano rolls
Published in: Diagonal (Riverside, Calif.), Vol. 4 Núm. 1 (2019) , p. 44-58, ISSN 2470-4199

DOI: 10.5070/D84145641


15 p, 903.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2021-02-21, last modified 2024-01-31



   Favorit i Compartir