Web of Science: 0 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations
La promoció artística del bisbe de Malta, Tomàs Gargallo († 1614) : autoritat, política i devoció
Canalda Llobet, Sílvia (Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art)

Additional title: La promoción artística del obispo de Malta, Tomás Gargallo († 1614) : autoridad, política y devoción
Additional title: The artistic promotion of the Bishop of Malta, Tomás Gargallo († 1614) : authority, politics and devotion
Date: 2021
Abstract: El objectivo de este artículo es analizar el patronazgo artístico del obispo de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capilla de Nuestra Señora de Montserrat en la iglesia homónima de Roma, representativa de la Corona de Aragón. Para ello es necesario reconstruir por primera vez su trayectoria biográfica y política, casando fuentes primarias y secundarias de diversos países (Malta, Italia y Cataluña), con un aporte significativo de datos inéditos. La particularidad del obispado de Malta, sufragáneo de Palermo y sujeto, por consiguiente, a la monarquía hispánica, explica el itinerario y los conflictos políticos de Gargallo, quien fue responsable de la difusión de la devoción a Nuestra Señora de Montserrat en aquellos confines estratégicos del Mediterráneo. Se propone también una interpretación inédita de los frescos de la capilla romana, en cuya concepción se contempla la participación, a parte de Tommasso Gargallo, del auditor Francisco Peña.
Abstract: L'objectiu de l'article és analitzar el patronatge artístic del bisbe de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capella de la Mare de Déu de Montserrat a l'església representativa de la Corona d'Aragó a Roma. Per això, esdevé necessari reconstruir, per primera vegada, la biografia i la trajectòria del personatge per mitjà de fonts primàries i secundàries de diversos països (Malta, Itàlia i Catalunya). La particularitat del bisbat de Malta, sufragani de la seu de Palerm i subjecte, per tant, a la monarquia hispànica, explica l'itinerari i les tensions polítiques de Gargallo, responsable directe, d'altra banda, de la difusió del culte de la Mare de Déu de Montserrat en aquest punt estratègic de la Mediterrània. Es proposa també una nova interpretació dels frescos de la capella romana, en l'exegesi de la qual hi pogueren intervenir Francisco Peña i Tommaso Gargallo.
Abstract: With the Chapel of Our Lady of Montserrat in the homonymous church in Rome as the epicenter, this paper analyzes the artistic patronage of the Bishop of Malta: Tommaso Gargallo (1578-1614). It is necessary to reconstruct his biographical and political trajectory, combining for the first time primary and secondary sources from various countries (Malta, Italy, and Catalonia), with a significant contribution of unpublished data. The particularity of the bishopric of Malta, suffragan of Palermo and therefore subject to the Hispanic Monarchy, explains the itinerary and the conflicts of Gargallo, who was responsible for the diffusion of the devotion to Our Lady of Montserrat in those confines of the Mediterranean. An unpublished interpretation of the frescoes in the Roman chapel is also proposed, in whose conception the participation of Francisco Peña, auditor of the Rota, and the own Bishop.
Grants: Ministerio de Ciencia e Innovación PGC2018-093424-B-100093424
Note: Ministerio de Ciencia, Universitat de Barcelona, Real Academia de España en Roma
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Patronazgo episcopal ; Iconografía religiosa ; Malta moderna, nuestra señora de montserrat ; Contrarreforma ; Barroco en roma ; Patronatge episcopal ; Iconografia religiosa ; Malta moderna ; Mare de déu de montserrat ; Contrareforma ; Barroc a roma ; Bishops ; Religious iconography ; Malta in the early modern time ; Our lady of montserrat ; Counter reformation ; Roman baroque
Published in: Manuscrits : revista d'història moderna, Vol. 41 (2020) , p. 45-68 (Dosier) , ISSN 2014-6000

Adreça original: https://revistes.uab.cat/manuscrits/article/view/v41-canalda
DOI: 10.5565/rev/manuscrits.271


24 p, 7.9 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Manuscrits
Articles > Research articles

 Record created 2021-06-03, last modified 2021-09-18



   Favorit i Compartir