Google Scholar: citas
La corrupció local durant la dictadura de Primo de Rivera i la resposta del Parlament de Catalunya : el cas de l'Hospitalet de Llobregat
Vallès Muñío, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)

Título variante: La Corrupción local durante la dictadura de Primo de Rivera y la respuesta del Parlamento de Cataluña : el caso de l'Hospitalet de Llobregat
Título variante: Local corruption during Primo de Rivera dictatorship and the answer of the Parliament of Catalonia : the case of l'Hospitalet de Llobregat
Fecha: 2019
Resumen: L'entramat juridicopolític de la dictadura de Primo de Rivera va permetre conductes suposadament corruptes dins l'Administració local. A la fi de la dictadura i l'adveniment de la República, alguns ajuntaments de Catalunya van iniciar procediments administratius de depuració de responsabilitats contra els funcionaris corruptes del règim anterior i, en molts casos, van acordar la seva separació del càrrec. Però el Tribunal Suprem va establir una doctrina per la qual s'havien de restituir els càrrecs separats i l'ajuntament i els regidors que havien votat a favor de la separació del funcionari esdevenien responsables solidaris dels sous deixats de percebre pel funcionari. Contra aquesta situació, el Parlament de Catalunya va promulgar la Llei de 9 de març de 1934, que atorgà validesa i fermesa als acords de separació de funcionaris, però sense establir la justificació que permetés diferenciar les separacions de funcionaris degudament justificades de les que no ho eren. Per això, el Tribunal de Garanties Constitucionals va acordar la inconstitucionalitat de la norma catalana, només amb efectes en dos casos de funcionaris separats. De fet, tot i els seus errors, la Llei de 9 de març de 1934 es pot entendre com la primera llei transicional de Catalunya.
Resumen: El entramado jurídico-político de la dictadura de Primo de Rivera permitió conductas supuestamente corruptas dentro de la Administración local. Al final de la dictadura y el advenimiento de la República, algunos ayuntamientos de Cataluña iniciaron procedimientos administrativos de depuración de responsabilidades contra los funcionarios corruptos del régimen anterior y, en muchos casos, acordaron su separación del cargo. Pero el Tribunal Supremo estableció una doctrina por la que se tenían que restituir los cargos separados y el ayuntamiento y los regidores que votaron a favor de la separación del funcionario eran responsables solidarios de los salarios dejados de percibir por el funcionario. Contra esta situación, el Parlamento de Cataluña promulgó la Ley de 9 de marzo de 1934, que otorgó validez y firmeza a los acuerdos de separación de funcionarios, pero sin establecer la justificación que permitiese diferenciar las separaciones de funcionarios debidamente justificadas de las que no lo eran. Por dicha razón, el Tribunal de Garantías Constitucionales acordó la inconstitucionalidad de la norma catalana, solo con efectos en dos casos de funcionarios separados. De hecho, a pesar de sus errores, la Ley de 9 de marzo de 1934 se puede entender como la primera ley transicional de Cataluña.
Resumen: The legal-political framework of Primo de Rivera's dictatorship permitted supposedly corrupt behaviours in local administrations. At the end of the dictatorship and with the advent of the Republic, some municipalities in Catalonia initiated administrative procedures to purge corrupt officials of the previous regime, which in many cases included concluding agreements to remove them from office. But the Supreme Court ruled to restore them to their positions and the city councils and the councillors who had voted in favour of their removal were held responsible for paying their unpaid salaries. Faced with this situation, the Parliament of Catalonia enacted the Law of 9 March 1934, which declared the agreements to remove the officials sound and valid, but did not explain how to distinguish between justified and unjustified removals of officials from office. This is why the Court of Constitutional Guarantees found the Catalan law to be unconstitutional, for only two cases of removed officials. In fact, despite its mistakes, the Law of 9 March 1934 can be understood as the first transitional law of Catalonia.
Ayudas: Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 2017/SGR-818
Ministerio de Economía y Competitividad HAR2017-86545-P
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Dictadura de Primo de Rivera ; Corrupció local ; Separació de funcionaris ; Justícia transicional ; Hospitalet de Llobregat ; Corrupción local ; Separación de funcionarios ; Justicia transicional ; Corruption locale ; Révocations de fonctionnaires ; Justice transitionnelle ; Dictatorship ; Local corruption ; Remove of officials ; Transitional justice
Publicado en: Revista de Dret Històric Català, Núm. 18 (2019) , p. 179-202, ISSN 2014-0010

DOI: 10.2436/20.3004.01.124


24 p, 152.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Artes y humanidades > Centre d'Estudis sobre dictadures i democràcies (CEDID-UAB)
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2021-06-18, última modificación el 2023-02-10



   Favorit i Compartir