Gestió del patrimoni artístic [100557]
Blanch Bofill, Maria Teresa
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Art Heritage Management
Títol variant: Gestión del patrimonio artístico
Data: 2021-22
Resum: Assignatura pensada per donar coneixements i eines a l'alumnat vers la gestió del patrimoni cultural en general i l'artístic en particular. Objectius formatius de l'assignatura: 1. Categoritzar i conèixer les funcions que desenvolupen cadascun dels professionals que intervenen en la gestió del patrimoni artístic. 2. Facilitar elements que portin a la reflexió sobre els models de gestió del patrimoni artístic en el context social actual. 3. Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l'activitat professional, dins l'àmbit de la gestió del patrimoni artístic: comissaris, tècnics, gestors i mediadors. 4. Introduir nocions bàsiques de publicitat i comunicació. Resultats d'aprenentatge 1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia 2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. 3. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic. 4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. 5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural. 6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística 7. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic. 8. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa 9. Comentar oralmentuna imatge artística utilitzant la terminologia adequada 1 9. Comentar oralmentuna imatge artística utilitzant la terminologia adequada 10. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic. 11. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic 12. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions 13. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art. 14. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar 15. Dissenyar un programa museogràfic. 16. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural 17. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic. 18. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores. 19. Exposar els conceptes propis de la història de l'art. 20. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística 21. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants. 22. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia. 23. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic 24. Redactar informes d 'expertització artística. 25. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic. 26. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit. 27. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).
Resum: Subject designed to give knowledge and tools to students towards the management of cultural heritage in general and artistic in particular. Learning objectives of the subject: 1. Categorize and know the functions developed by each of the professionals involved in the management of artistic heritage. 2. Facilitate elements that lead to reflection on models of management of artistic heritage in the current social context. 3. Posing ways to solve possible problems that may arise in the development of professional activity, within the scope of the management of artistic heritage: curators, technicians, managers and mediators. 4. Introduce basic notions of advertising and communication. Learning outcomes 1. Analyze basic concepts of museology and museography 2. Analyze the creators of an artistic phenomenon in a specific cultural context. 3. Analyze current or past debates on management, conservation, restoration and documentation systems of artistic heritage. 4. Analyze the receptors of an artistic phenomenon in a specific cultural context. 5. Analyze artistic ideas about an artistic phenomenon in a specific cultural context. 6. Apply iconographic knowledge to the reading of the artistic image 7. Apply the international, state and regional legal provisions and principles related to the management of artistic heritage. 8. Search, select and manage information autonomously both in structured sources (databases, 1 8. Search, select and manage information autonomously both in structured sources (databases, bibliographies, specialized journals) and in information distributed on the network 9. Comment orally an artistic image using the appropriate terminology 10. Contrast the different legal frameworks applicable to a practical case of management, documentation and conservation of artistic heritage. 11. Apply iconographic knowledge to the reading of the artistic image 12. Apply the international, state and regional legal provisions and principles related to the management of artistic heritage. 13. Search, select and manage information autonomously both in structured sources (databases, bibliographies, specialized journals) and in information distributed on the network 14. Comment orally an artistic image using the appropriate terminology 15. Contrast the different legal frameworks applicable to a practical case of management, documentation and conservation of artistic heritage. 16. Coordinate work teams, developing conflict resolution and decision making skills 17. Design and implement education programs in different areas of art history. 18. Design temporary and permanent exhibition programs including the programming of pedagogical activities for school and family audiences 19. Design a museographic program. 20. Design, produce, disseminate and commercialize a cultural producto. 21. Prepare catalog cards and inventory of architectural or artistic heritage. 22. Encourage creativity and encourage innovative ideas. 23. To expose the proper concepts of the history of art. 24. Identify the main and secondary ideas and express them with linguistic correctness 25. Participate in debates on historical facts respecting the opinions of other participants. 26. Plan and apply museum projects and programs, using the knowledge acquired about museology. 27. Produce a project for management and conservation of artistic heritage 28. Write artistic expertization reports. 29. Write memories of restoration of architectural and artistic heritage. 30. Know how to effectively expose the knowledge, orally and in writing. 31. Use the knowledge acquired in the development of files, reports and opinions related to the conservation, documentation and dissemination of artistic heritage (cataloging and inventory, memories of restoration, artistic expertise).
Resum: Asignatura pensada para dar conocimientos y herramientas al alumnado hacia la gestión del patrimonio cultural en general y el artístico en particular. Objetivos formativos de la asignatura: 1. Categorizar y conocer las funciones que desarrollan cada uno de los profesionales que intervienen en la gestión del patrimonio artístico. 2. Facilitar elementos que lleven a la reflexión sobre los modelos de gestión del patrimonio artístico en el contexto social actual. 3. Plantear vías de solución a posibles problemas que pueden surgir en el desarrollo de la actividad profesional, dentro del ámbito de la gestión del patrimonio artístico: comisarios, técnicos, gestores y mediadores. 4. Introducir nociones básicas de publicidad y comunicación. Resultados de aprendizaje 1. Analizar conceptos básicos de museología y museografía 2. Analizar los creadores de un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. 3. Analizar los debates actuales o pasados sobre gestión, conservación, restauración y sistemas de documentación del patrimonio artístico. 4. Analizar los receptores de un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. 5. Analizar las ideas artísticas sobre un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. 6. Aplicar los conocimientos iconográficos a la lectura de la imagen artística 1 6. Aplicar los conocimientos iconográficos a la lectura de la imagen artística 7. Aplicar las disposiciones y los principios jurídicos internacionales, estatales y autonómicos relativos a la gestión del patrimonio artístico. 8. Buscar, seleccionar y gestionar información de manera autónoma tanto en fuentes estructuradas (bases de datos, bibliografías, revistas especializadas) como en información distribuida en la red 9. Comentar oralmente una imagen artística utilizando la terminología adecuada 10. Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables a un caso práctico de gestión, documentación y conservación del patrimonio artístico. 11. Aplicar los conocimientos iconográficos a la lectura de la imagen artística 12. Aplicar las disposiciones y los principios jurídicos internacionales, estatales y autonómicos relativos a la gestión del patrimonio artístico. 13. Buscar, seleccionar y gestionar información de manera autónoma tanto en fuentes estructuradas (bases de datos, bibliografías, revistas especializadas) como en información distribuida en la red 14. Comentar oralmente una imagen artística utilizando la terminología adecuada 15. Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables a un caso práctico de gestión, documentación y conservación del patrimonio artístico. 16. Coordinar equipos de trabajo, desarrollando habilidades de resolución de conflictos y toma de decisiones 17. Diseñar y aplicar programas de educación en los diferentes ámbitos de la historia del arte. 18. Diseñar programas de exposiciones temporales y permanentes incluyendo la programación de actividades de carácter pedagógico para público escolar y familiar 19. Diseñar un programa museográfico. 20. Diseñar, producir, difundir y comercializar un producto cultural 21. Elaborar fichas de catálogo e inventario del patrimonio arquitectónico o artístico. 22. Estimular la creatividad y fomentar ideas innovadoras. 23. Exponer los conceptos propios de la historia del arte. 24. Identificar las ideas principales y lassecundarias y expresarlas con corrección lingüística 25. Participar en debates sobre hechos históricos respetando las opiniones de otros participantes. 26. Planificar y aplicar proyectos y programas museográficos, utilizando los conocimientos adquiridos sobre museología. 27. Producir un proyecto de gestión y conservación del patrimonio artístico 28. Redactar informes de expertización artística. 29. Redactar memorias de restauración del patrimonio arquitectónico y artístico. 30. Saber exponer con eficacia los conocimientos, oralmente y por escrito. 31. Utilizar los conocimientos adquiridos en la elaboración de fichas, memorias y dictámenes relacionados con la conservación, la documentación y la difusión del patrimonio artístico (catalogación e inventario, memorias de restauración, expertización artística).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Història de l'art [2500239]
Pla d'estudis: Grau en Història de l'Art [807]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 117.3 KB

Anglès
6 p, 114.7 KB

Castellà
7 p, 116.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2021-07-09, darrera modificació el 2023-01-21



   Favorit i Compartir