(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Additional title: |
The Master of the Llotja de Mar of Perpinyà (alias Master of Canapost; alias Master of Seu d'Urgell) |
Date: |
2004 |
Abstract: |
Enfront de les opinions que prefereixen mantenir dissociades les personalitats d'un Mestre de Canapost i un Mestre de la Seu d'Urgell, en aquest article es torna a advocar per la seva identitat, i es proposa el nom alternatiu de Mestre de la Llotja de Mar de Perpinyà. L'atribució al pintor d'un calvari conservat a l'església parroquial de Palau del Vidre, dóna encara més pes a la hipòtesi que situa la seva activitat a Perpinyà, la capital del nord de Catalunya, en els darrers decennis del segle xv. En l'article es planteja, doncs, una definició del catàleg del mestre i es matisa allò que fins ara s'ha dit sobre la seva connexió amb la pintura flamenca i amb la pintura francesa del segle xv. La identitat del mestre continua essent desconeguda, però en la tercera secció de l'article es discuteix la possibilitat -ja apuntada per F. Quílez- que es tracti de Rafael Tamarro (i no Zamarro), pintor i canonge de Sant Joan de Perpinyà. Així mateix, es reflexiona novament sobre els itineraris formatius que portaren alguns pintors hispànics a viatjar cap al nord -als Països Baixos o a la Provença- i sobre la migració d'artistes nòrdics cap a Catalunya. En aquesta segona línia, s'aporten dades inèdites sobre l'estada barcelonina de Nicolas Froment II, fill del cèlebre pintor homònim, i es confirma l'orígen picard d'aquests artistes. En un apèndix es presenta, finalment, una reconstrucció hipotètica de la col·locació original de les sarges a les portes de l'orgue (desaparegut) de la catedral de la Seu d'Urgell. |
Abstract: |
Contrary to some opinions which prefer to keep the Master of Canapost and the Master of La Seu d'Urgell as separate personalities, this article proposes returning to a single identity, and suggests an alternative name: Master of Llotja of Perpinyà (Perpignan). The attribution of a Calvary preserved in the parish church of Palau del Vidre (Rosselló/Roussillon) to the painter, reinforces the theory which places his activity in Perpinyà, capital town of Northern Catalonia, in the last decades of the XVth Century. A definition of the Master's catalogue is discussed, and what has been said about his connection with the Flemish and French painting is being qualified. The Master's identity is still unknown, but in the third section of the article the possibility -already pointed out by F. Quilez- of suggesting Rafael Tamarro (not Zamarro), painter and canon in Sant Joan of Perpinyà, is discussed. In the same way, the formative paths which brought some Hispanic painters to travel to the North -the Low Countries or Provence- and the migration of Northern European artists to Catalonia is being considered. In this second outline, new data about the barcelonese stay of Nicolas Froment II, son of the well-known painter with the same name, are provided, and, most important, the origin from Picardy for these painters is confirmed with new documentary evidence. Finally, in an appendix, is presented an hypothetical reconstruction of the original placement of the twelf canvases on the doors of the organ -now missing- of the Cathedral of La Seu d'Urgell. |
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Language: |
Català |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
Mestre de la Llotja de Mar de Perpinyà ;
Mestre de Canapost ;
Mestre de la Seu d'Urgell ;
Catalunya ;
Pintura ;
Segle xv ;
Master of the Llotja de Mar of Perpinyà ;
Master of Canapost ;
Master of Seu d'Urgell ;
Catalonia ;
Painting ;
Xvth Century |
Published in: |
Locus amoenus, N. 7 (2004) , p. 137-169, ISSN 2014-8798 |