Societat de la Informació [102142]
Rambla, Francesc Xavier 1966-
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria

Título variante: Information Society
Título variante: Sociedad de la Información
Fecha: 2021-22
Resumen: Les tecnologies de la informació no han estat inventades per una ment aïllada sinó per diversos nuclis d'enginyers, matemàtics, informàtics i altres especialistes que treballaven sobre criptografia, censos de població i gestió empresarial. Més endavant s'han desenvolupat fins a generar els ordinadors personals, internet, els llocs web, i finalment els web 2. 0 A la vegada que es concebien aquestes eines, s'esdevenia un seguit de transformacions socials que n'han esperonat l'ús i n'han inspirat altres desenvolupaments. L'estructura econòmica ha passat de basar-se en la indústria a basar-se en els serveis. La geografia dels estats nacionals, amb les seves xarxes de ciutats i de transports centralitzades entorn de la capital, on es van formar les primeres grans empreses, ha estat substituïda per una geografia de nodes (p. ex. , ciutats globals, centres tecnològics), fluxos (p. ex. , trànsit aeri i terrestre), escales globals de decisió (p. ex. , creixement del capital financer, multiplicació dels organismes internacionals, desplaçament de les sobiranies nacionals per diverses formes d'autoritat) i noves matrius territorials (p. ex. , moviments socials, migracions i religions transnacionals). Les infotecnologies han contribuït a tots aquests processos, i n'han experimentat les conseqüències, fins al punt que el seu potencial és indestriable d'aquests canvis socials. L'assignatura és una introducció a la sociologia i a les ciències socials que intenta donar eines conceptuals per comprendre la relació entre l'empresa i la tecnologia en aquest context. Per això es concentra en els conceptes de globalització, economia del coneixement, mercat laboral, organització i desigualtats socials (entre classes, entre gèneres, i entre majories i minories ètniques). S'hi fan servir aquestes eines intel·lectuals per (aprendre a) interpretar diversos discursos oficials, polítics i professionals sobre tot plegat, entre altres, el European Framework for Quality Management, els sistemes regionals de recerca i d'innovació, el pensament sobre les "smart cities", la OCDE Skills Strategy, la 2020 Strategy de la Unió Europea, els Millennium Development Goals o el Human Development Development Program de les Nacions Unides.
Resumen: Information technologies were not invented by an isolated mind but by several nuclei of engineers, mathematicians, software developers and other specialists who worked on cryptography, population censuses and management. Later on, these technologies have evolved into personal computers, internet, web sites and finally Web 2. 0 At the same time as these tools were designed, other transformations incentivated their use and inspired further developments. The economic structure no longer was based on industry but on services. The geography of nation states changed into a geography of nodes, fluxes, scales and new territorial matrixes. Nation states had created networks of cities and transportation that were centralised around a capital city. This geography has not disappeared but new phenomena have complicated the pattern, namely: nodes (e. g. global cities, technological hubs), fluxes (e. g. air and land traffic), global scales of decision-making (e. g. growth of financial capital, multiplication of international organisations, displacement of national sovereignity by several forms of authority) and new territorial matrixes (e. g. social movements, migrations and transnational religions). Information technologies have contributed to all these processes, and have experimented the consequences so much so that their very potential inevitably intermingles with these social changes. This course is an introduction to sociology and social sciences that delivers conceptual instruments to understand the interface between business and technology in this context. For this reason, the course focuses on globalisation, the knowledge economy, the labour market, organisation and social inequalities (between classes, between genders, between ethnic majorities and minorities). These conceptual instruments help to (learn how to) interptet an array of official, political and professional discourses such as the European Framework for Quality Management, regional systems of research and innovation, ideas about smart cities, the OCDE Skills Strategy, the European Union 2020 Strategy, the Sustainable Development Goals or the United Nations Human Development Development Program. 1.
Resumen: Las tecnologías de la información no han sido inventadas por una mente aislada sino por varios núcleos de ingenieros, matemáticos, informáticos y otros especialistas que trabajaban sobre criptografía, censos de población y gestión empresarial. Más adelante se han desarrollado hasta generar los ordenadores personales, Internet, los sitios web, y finalmente las web 2. 0 A la vez que se concebían estas herramientas, ocurría una serie de transformaciones sociales que han espoleado su uso y han inspirado otros desarrollos. La estructura económica ha pasado de basarse en la industria a basarse en los servicios. La geografía de los estados nacionales, con sus redes de ciudades y de transportes centralizadas en torno a la capital, donde se formaron las primeras grandes empresas, ha sido sustituida por una geografía de nodos (p. ej. , ciudades globales, centros tecnológicos) , flujos (p. ej. , tráfico aéreo y terrestre), escaleras globales de decisión (p. ej. , crecimiento del capital financiero, multiplicación de los organismos internacionales, desplazamiento de las soberanías nacionales por diversas formas de autoridad) y nuevas matrices territoriales (p. ej. , movimientos sociales, migraciones y religiones transnacionales). Las infotecnologías han contribuido a todos estos procesos, y han experimentado sus consecuencias, hasta el punto de que su potencial es inseparable de estos cambios sociales. La asignatura es una introducción a la sociología ya las ciencias sociales que intenta facilitar herramientas conceptuales para comprender la relación entre la empresa y la tecnología en este contexto. Para ello se concentra en los conceptos de globalización, economía del conocimiento, mercado laboral, organización y desigualdades sociales (entre clases, entre géneros, y entre mayorías y minorías étnicas). Se usan estas herramientas intelectuales para (aprender a) interpretar varios discursos oficiales, políticos y profesionales sobre todo, entre otros, el European Framework for Quality Management, los sistemas regionales de investigación y de innovación, el pensamiento sobre las "smart cities", la OECD Skills Strategy, la 2020 Strategy de la Unión Europea, los Millennium Development Goals o el Human Development Development Program de las Naciones Unidas. 1.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Grau en Empresa i Tecnologia [2501232] ; Grau en Gestió Aeronàutica [2501233]
Plan de estudios: Pla d' Estudis de Gestió Aeronàutica [829] ; Pla d' Estudis de Comptabilitat i Finances [947] ; Pla d' Estudis d'Empresa i Tecnologia [948]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 109.1 KB

Anglès
5 p, 105.3 KB

Castellà
5 p, 109.0 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2021-07-09, última modificación el 2024-01-27



   Favorit i Compartir