Fonaments de Química [102447]
Gelabert Peiri, Ricard
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria

Títol variant: Chemistry Fundamentals
Títol variant: Fundamentos de Química
Data: 2021-22
Resum: L'assignatura té per objectiu bàsic proporcionar a l'alumne una base conceptual dels fonaments de la química. L'assignatura està dividida en quatre parts diferenciades. En la primera part es repassen conceptes que haurien d'haver-se adquirit a batxillerat, tals com formulació i nomenclatura química, tipus de reaccions químiques més comunes, igualació de reaccions químiques i la realització de càlculs estequiomètrics. La segona part canvia la perspectiva, pren un enfocament més atomístic i estudia la descripció mecanoquàntica de l'àtom d'hidrogen i explica a partir d'ella l'estructura electrònica dels àtoms de molts electrons i finalment, la taula periòdica. La tercera part tracta les característiques diferencials dels diferents tipus d'enllaç químic, aborda l'estructura molecular i com es pot justificar l'existència de les interaccions intermoleculars i els efectes macroscòpics que aquestes tenen. Finalment, la quarta part aborda l'estat sòlid, explica l'estructura dels sòlids cristal·lins, amb un especial èmfasi en els sòlids iònics (però no només aquests). Es poden enumerar els següents objectius generals per l'assignatura. Un cop superada l'assignatura, l'alumne hauria de ser capaç de: realitzar càlculs estequiomètrics associats a reaccions i processos relativament complexos, així com anomenar i formular compostos inorgànics senzills. interpretar correctament el concepte d'orbital atòmic hidrogenoide, poder-los representar i reconèixer-los per la seva forma, i realitzar càlculs quantitatius senzills amb ells, determinant direccions i distàncies de màxima probabilitat. predir la configuració electrònica d'àtoms i ions, i discutir les propietats periòdiques dels elements 1 predir la configuració electrònica d'àtoms i ions, i discutir les propietats periòdiques dels elements químics a partir de la primera. distingir els diferents tipus d'enllaç i descriure'ls mitjançant les diferents teories disponibles. predir la geometria de molècules covalents així com establir l'existència i intensitat de possibles polaritats. predir el tipus i intensitat de les forces intermoleculars entre molècules discretes, i les conseqüències d'aquestes en propietats macroscòpiques de les substàncies. reconèixer les estructures cristal·lines més usuals i calcular-ne diferents propietats, com ara el nombre de coordinació dels diferents àtoms constituents, la seva densitat o en el cas dels cristalls iònics, l'energia reticular.
Resum: This subject aims at providing the student with a conceptual basis of the foundations of chemistry. The subject is made up of four different parts. In the first part a brief review of concepts that should have been mastered during high school, such as formulation and naming of inorganic compounds, common types of chemical reactions, chemical reaction balancing and how to perform stoichiometric calculations. The second part changes perspective and takes on an atomistic approach, and studies the quantum mechanical description of the hydrogen atom, and uses it to explain the electronic structure of many-electron atoms and in the end, the periodic table. The third part deals with the characteristics of the different chemical bond types, goes on to molecular structure and how this can be used to explain the appearance of intermolecular forces and the effect of these. Finally, the fourth part deals with solids, explains the structure of crystalline solids with special emphasis on ionic solids (but by no means only ionic solids!) The following are the general goals of this subject. After passing the subject the student ought to be able: to carry out stoichiometric calculations associated to relatively complex reactions and processes, as well as to name and formulate simple inorganic compounds. to correctly interpret the concept of hydrogenoid atomic orbital, to be able to draw representations of them and recognize their form, and to perform simple quantitative calculations with them, determining directions and distances of maximum probability. to predict the electron configuration of atoms and ions, and to discuss the periodic properties of chemical elements depending on it. to distinguish the different bond types and to describe them using the different theories available. to predict the grometry of covalent molecules as well as to determine the existence (and if so, intensity) 1 to predict the grometry of covalent molecules as well as to determine the existence (and if so, intensity) of possible polarities. to predict the kind and intensity of intermolecular forces between discrete molecules, and the consequences of these in terms of macroscopic properties of the substances. to identify the most usual crystalline structures and to compute their properties, such as coordination numbers of constituting atoms, density or, for ionic crystals, their lattice energy.
Resum: La asignatura tiene por objetivo básico proporcionar al alumno una base conceptual de los fundamentos de la química. La asignatura está dividida en cuatro partes diferenciadas. En la primera parte se repasan conceptos que deberían haberse adquirido en bachillerato, tales como la formulación y nomenclatura química, tipos de reacciones químicas más comunes, igualación de reacciones químicas y la realización de cálculos estequiométricos. La segunda parte cambia la perspectiva, toma un enfoque más atomístico y estudia la descripción mecanocuántica del átomo de hidrógeno, y explica a partir de ella la estructura electrónica de átomos de varios electrones y, finalmente, la tabla periódica. La tercera parte trata las características diferenciales de los diferentes tipos de enlace químico, aborda la estructura molecular y cómo se puede justificar la existencia de interacciones intermoleculares y los efectos macroscópicos que estas tienen. Finalmente la cuarta parte aborda el estado sólido, explica la estructura de los sólidos cristalinos, con un énfasis especial en los sólidos iónicos (pero no sólo éstos). Se pueden enumerar los siguientes objetivos generales de la asignatura. Una vez superada ésta, el alumno debería ser capaz de: realizar cálculos estequiométricos asociados a reacciones y procesos relativamente complejos, así como nombrar y formular compuestos inorgánicos sencillos. interpretar correctamente el concepto de orbital atómico hidrogenoide, representarlos y reconocerlos por su forma, y realizar cálculos cuantitativos sencillos con ellos, determinando direcciones y distancias de máxima probabilidad. predecir las configuraciones electrónicas de átomos e iones, y discutir las propiedades periódicas de 1 predecir las configuraciones electrónicas de átomos e iones, y discutir las propiedades periódicas de los elementos químicos a partir de la primera. distingir los diferentes tipos de enlace y describirlos mediante las diferentes teorías disponibles. predecir la geometría de moléculas covalentes así como establecer la existencia e intensidad de posibles polaridades. predecir el tipo e intensidad de las fuerzas intermoleculares entre moléculas discretas, y las consecuencias de éstas en propiedades macroscópicas de las substancias. reconocer las estructuras cristalinas más comunes y calcular para ellas diferentes propiedades, como por ejemplo los números de coordinación de los diferentes átomos constituyentes, su densidad o en el caso de cristales iónicos, su energía reticular.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Enginyeria Química [2500897]
Pla d'estudis: Grau en Enginyeria Química [1461] ; Grau en Enginyeria Química [951]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 108.7 KB

Anglès
5 p, 107.1 KB

Castellà
5 p, 107.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2021-07-09, darrera modificació el 2023-01-21



   Favorit i Compartir