Narratives Digitals i Nous Formats [42448]
Vidal Castell, David
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació

Título variante: Digital Narratives and New Formats
Título variante: Narrativas Digitales y Nuevos Formatos
Fecha: 2021-22
Resumen: El periodisme, una moderna activitat industrial vinculada al desenvolupament tecnològic i a la capacitat humana de la paraula, travessa un moment de transformació especialment rellevant, directament relacionat amb les últimes evolucions d'aquests dos àmbits que el caracteritzen: una formidable revolució digital que ha transformat els suports del periodisme i de la comunicació, així com el consum i la producció, d'una banda, i una innegable crisi lingüística i discursiva que repercuteix en la credibilitat de les paraules. Com ha apuntat recentment Ignacio Ramonet, l'ecosistema mediàtic ha volat pels aires a causa de l'impacte de la revolució digital i del desenvolupament de les xarxes socials (Ramonet, 2011, p. 11). Aquesta crisi no és només econòmica o tecnològica, sinó sistèmica, i no és per tant de cicle o d'evolució, sinó de funcionament estructural del propi periodisme. Aquesta crisi sistèmica i l'aparició dels nous suports digitals, cada cop més rellevants quant a consum informatiu, han repercutit en els formats i en els gèneres del periodisme. Nous models de consum i nous públics generen noves necessitats comunicatives que fan progressar els sempre inestables gèneres del discurs mediàtic en busca de l'èxit retòric. D'altra banda, com a contrapartida onerosa d'aquest enriquiment comunicatiu, trobem que la presència de reportatges, cròniques i anàlisi, els gèneres propis del periodisme de qualitat, s'està veient amenaçada perquè encareixen i alenteixen les rutines de producció i es troben sovint molt allunyats de les característiques del nou paradigma de la informació on-line: la instantaneïtat, la interactivitat, l'emocionalitat, l'icònico-visual ila superficialitat hipertextual. L'objectiu del 1 la instantaneïtat, la interactivitat, l'emocionalitat, l'icònico-visual ila superficialitat hipertextual. L'objectiu del mòdul és identificar les lògiques productives en l'adaptació dels gèneres periodístics als nous entorns de treball, i ser competents en la producció (i en la proposta) d'aquestes noves formes informatives empeltades de recursos expressius multimedia.
Resumen: Journalism, a modern industrial activity linked to technological development and the human capacity of the word, is going through a particularly relevant moment of transformation, directly related to the latest developments in these two areas that characterize it: a formidable digital revolution that has transformed media of journalism and communication, as well as consumption and production, on the one hand, and an undeniable linguistic and discursive crisis that affects the credibility of words. As Ignacio Ramonet recently pointed out, the media ecosystem has flown through the air due to the impact of the digital revolution and the development of social networks (Ramonet, 2011, p. 11). This crisis is not only economic or technological, but systemic, and is therefore not a cycle or evolution, but the structural functioning of journalism itself. This systemic crisis and the emergence of new digital media, increasingly relevant in terms of information consumption, have had an impact on the formats and genres of journalism. New consumption models and new audiences generate new communication needs that make progress the always unstable genres of media discourse in search of rhetorical success. On the other hand, as an expensive counterpart of this communicative enrichment, we find that the presence of reports, chronicles and analysis, the genres of quality journalism, is being threatened because production routines become more expensive and slow and are often far from the characteristics of the new on-line information paradigm: instantaneity, interactivity, emotionality, the iconic-visual and hypertextual superficiality. The objective of the module isto identify the productive logics in the adaptation of the journalistic 1 superficiality. The objective of the module isto identify the productive logics in the adaptation of the journalistic genres to the new work environments, and to be competent in the production (and in the proposal) of these new informative forms grafted with multimedia expressive resources.
Resumen: El periodismo, una moderna actividad industrial vinculada al desarrollo tecnológico ya la capacidad humana de la palabra, atraviesa un momento de transformación especialmente relevante, directamente relacionado con las últimas evoluciones de estos dos ámbitos que lo caracterizan: una formidable revolución digital que ha transformado los soportes del periodismo y de la comunicación, así como el consumo y la producción, por un lado, y una innegable crisis lingüística y discursiva que repercute en la credibilidad de las palabras. Como ha apuntado recientemente Ignacio Ramonet, el ecosistema mediático ha volado por los aires debido al impacto de la revolución digital y del desarrollo de las redes sociales (Ramonet, 2011, p. 11). Esta crisis no es sólo económica o tecnológica, sino sistémica, y no es por tanto de ciclo o de evolución, sino de funcionamiento estructural del propio periodismo. Esta crisis sistémica y la aparición de los nuevos soportes digitales, cada vez más relevantes en cuanto a consumo informativo, han repercutido en los formatos y en los géneros del periodismo. Nuevos modelos de consumo y nuevos públicos generan nuevas necesidades comunicativas que hacen progresar los siempre inestables géneros del discurso mediático en busca del éxito retórico. Por otra parte, como contrapartida onerosa de este enriquecimiento comunicativo, encontramos que la presencia de reportajes, crónicas y análisis, los géneros propios del periodismo de calidad, se está viendo amenazada porque encarecen y ralentizan las rutinas de producción y se encuentran menudo muy alejados de las características del nuevo paradigma de la información on-line: la instantaneidad, la interactividad, la 1 características del nuevo paradigma de la información on-line: la instantaneidad, la interactividad, la emocionalidad, el icónico-visual yla superficialidad hipertextual. El objetivo del módulo esidentificar las lógicas productivas en la adaptación de los géneros periodísticos a los nuevos entornos de trabajo, y ser competentes en la producción (y en la propuesta) de estas nuevas formas informativas injertadas de recursos expresivos multimedia.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Mitjans, Comunicació i Cultura [4313227]
Plan de estudios: Màster Universitari en Mitjans, Comunicació i Cultura [1117]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 110.5 KB

Anglès
6 p, 109.1 KB

Castellà
6 p, 110.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2021-07-16, última modificación el 2023-01-21



   Favorit i Compartir