Competencias Digitales Docentes y metodologías activas en la Educación Superior : El caso de la Universidad Central del Ecuador
Noroña Vaca, Gloria Patricia
Navío Gámez, Antonio, dir.

Data: 2021
Resum: Competències Digitals Docents i metodologies actives en l'Educació Superior: El cas de la Universitat Central de l'Equador La universitat de l'tercer mil·lenni s'ha de caracteritzar per la investigació i projecció social; transformant les pràctiques tradicionals i inflexibles i aconseguint canvis significatius en noves-vos escenaris educatius que permetin fer de l'Planeta una real veïnatge universal pertinent i in-exclusiva. Les Competències Digitals optimitzades a les aules suposen una veritable transformació-ció de l'paradigma educatiu. Mestres ben preparats a usar intel·ligentment els seus Com-cies Digitals, prepararà estudiants competents per enfrontar aquest món incert, engloba-litzat i sense fronteres És així que, l'objectiu d'aquest estudi analitza el nivell de competències digi-tals que posseeixen els docents i com l'apliquen en la seva metodologia. L'estudi s'efectua a la facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Central, modalitat presencial. El enfoca-que metodològic de la investigació és de tipus mixt, descriptiu, permetent anar des de la gene-ralitat, fins a la particularitat, de les unitats mostrals (casos). Es busca conceptualitzar so-bre la realitat del seu context per identificar les necessitats de formació docent. La variable independent és competències digitals docents i la variable dependent metodologies activi-vas. Es va prendre una mostra de 460 estudiants i 30 docents als que es va aplicar un qüestionari estructurat de 30 preguntes que van ser processades amb el programa estadístic SPSS. Inclou 30 entrevistes a coordinadors i directius sobre els factors que influeixen en l'objecte d'estu-va donar, les quals van ser analitzades amb el programa Atlas tu. L'anàlisi qualitativa, estadístic i inferencial evidència que els docents tenen nivells inferiors d'apropiació en les Són competència-cies Digitals que marquen els diferents estàndards i Marcos avaluatius de la UNESCO (2016), el que evidencia que l'ús que els docents fan d'elles és més instrumental que pe-dagógico situant-se en un nivell bàsic. Per tant, es comprova que els docents de la ca-rrera de Ciències de l'Educació de la UCE no tenen les competències digitals necessàries per recolzar la seva metodologia, la qual cosa mereix dissenyar plans flexibles i graduals de formació, per millorar les seves competències digitals i la seva metodologia amb el suport de les eines TIC, amb l'afany de, optimitzar els seus processos d'ensenyament aprenentatge que comporti a motivar els estu-diants a desenvolupar habilitats cognitives per enfrontar els canvis socials, econòmics, tecnològics i polítics des d'una postura més creativa i transformadora.
Resum: Competencias Digitales Docentes y metodologías activas en la Educación Superior: El caso de la Universidad Central del Ecuador. La universidad del tercer milenio debe caracterizarse por la investigación y proyección social; transformando las prácticas tradicionales e inflexibles y logrando cambios significativos en nue-vos escenarios educativos que permitan hacer del Planeta una real aldea global pertinente e in-clusiva. Las Competencias Digitales optimizadas en las aulas suponen una verdadera transfor-mación del paradigma educativo. Maestros bien preparados en usar inteligentemente sus Com-petencias Digitales, preparará estudiantes competentes para enfrentar este mundo incierto, globa-lizado y sin fronteras Es así que, el objetivo de este estudio analiza el nivel de competencias digi-tales que poseen los docentes y como lo aplican en su metodología. El estudio se efectúa en la facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Central, modalidad presencial. El enfo-que metodológico de la investigación es de tipo mixto, descriptivo, permitiendo ir desde la gene-ralidad, hasta la particularidad, de las unidades muestrales (casos). Se busca conceptualizar so-bre la realidad de su contexto para identificar las necesidades de formación docente. La variable independiente es competencias digitales docentes y la variable dependiente metodologías acti-vas. Se tomó una muestra de 460 estudiantes y 30 docentes a quienes se aplicó un cuestionario estructurado de 30 preguntas que fueron procesadas con el programa estadístico SPSS. Incluye 30 entrevistas a coordinadores y directivos sobre los factores que influyen en el objeto de estu-dio, las cuales fueron analizadas con el programa Atlas ti. El análisis cualitativo, estadístico e inferencial evidencia que los docentes tienen niveles inferiores de apropiación en las Competen-cias Digitales que marcan los diferentes estándares y Marcos evaluativos de la UNESCO (2016), lo que evidencia que el uso que los docentes hacen de ellas es más instrumental que pe-dagógico ubicándose en un nivel básico. Por lo tanto, se comprueba que los docentes de la ca-rrera de Ciencias de la Educación de la UCE no tienen las competencias digitales necesarias para apoyar su metodología, lo cual amerita diseñar planes flexibles y graduales de formación, para mejorar sus competencias digitales y su metodología con el apoyo de las herramientas TIC, con el afán de, optimizar sus procesos de enseñanza aprendizaje que conlleve a motivar a los estu-diantes a desarrollar habilidades cognitivas para enfrentar los cambios sociales, económicos, tecnológicos y políticos desde una postura más creativa y transformadora.
Resum: Digital Teaching Skills and active methodologies in Higher Education: The case of the Central University of Ecuador. The third millennium university must be characterized by the research and social projection; transforming traditional and inflexible practices and achieving relevant changes in new educational settings which allow to transform the planet into a real global hamlet outstanding and inclusive. Optimized Digital Competencies represent in the classroom a true transformation of the educational paradigm. Teachers academically well instructed to use their Digital Competences smartly, will prepare competent students to face this uncertain, globalized and borderless world. Therefore, the objective of this research analyzes the level of digital competences that teachers own and how they apply them in their methodology. The study is performed in the Faculty of Education Sciences at the Universidad Central, in person learning modality. The methodological approach of the research is of a mixed - descriptive type, that allows to go from the generality to the particularity of the sample units (cases). It seeks to conceptualize the reality of its context to identify teacher training needs. The independent variable is teaching digital proficiency and the dependent variable is active methodologies. A sample of 460 students and 33 teachers was taken to apply a structured questionnaire of 30 questions, which was processed with the SPSS statistical program. It includes 30 interviews to coordinators and managers about the factors which influence in the study object, which was analyzed with the Atlas Ti program. The qualitative, statistical and inferential analysis shows that teachers have lower levels of appropriation in the Digital Competences that mark the different standards and evaluative frameworks stablished by UNESCO (2016), which shows that the use teachers make of them is more instrumental than pedagogical. placing itself at a basic level. Therefore, it is verified that the teachers of the Education Sciences career of the UCE do not have the necessary digital skills to support their methodology, which warrants designing flexible and gradual training plans to improve their digital skills and methodology. with the support of ICT tools, with the aim of optimizing their teaching-learning processes that leads to motivating students to develop cognitive skills to face to face social, economic, technological and political changes from a more creative and transformative position.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Programa de Doctorat en Educació
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Competències digitals ; Competencias digitales ; Digital competences ; Metodologies actives ; Metodologías activas ; Active methodologies ; Tecnologies d'informació i comunicació ; Tecnologías de la información y comunicación ; Information and communication technologies ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/673333


314 p, 18.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2022-01-31, darrera modificació el 2022-11-20



   Favorit i Compartir