Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas
Dante "improvvisato" fra XVIII e XIX secolo : prassi esecutive e influenze culturali in evoluzione
Simone, Andrea (Università "G. D'Annunzio" di Chieti-Pescara)

Título variante: Dante "improvisat" entre els segles XVIII i XIX : pràctiques executives i influències culturals en evolució
Título variante: Dante "improvised" between the XVIII and XIX centuries : evolving performance practices and cultural influences
Título variante: Dante "improvisado" entre los siglos XVIII y XIX secolo : prácticas ejecutivas y influencias culturales en evolución
Título variante: Dante « improvisé » entre le XVIIIe et le XIXe siècle : pratiques d'interprétation et influences culturelles en évolution
Fecha: 2022
Resumen: L'articolo esamina i profili artistici e le prassi esecutive di alcuni tra i maggiori esponenti sette e ottocenteschi della poesia estemporanea di derivazione arcadica per indagare il loro contributo alla plurisecolare trasmissione orale della maggiore opera dell'Alighieri. Infatti, la fortuna della Commedia tra XVIII e XIX secolo, oltre ai canali filologico-letterari più ufficiali, passa anche per ambienti culturali al confine fra oralità e scrittura abitati da un pubblico educato alla fruizione di contenuti "alti" grazie alla mediazione di esperti dell'espressione di getto e della combinazione tra parola cantata e recitata, mimica e accompagnamento musicale. L'intreccio tra l'espressività intrinseca del testo e la capacità comunicativa di questi abili dicitori dell'ottava rima rinnovò la diffusione dei soggetti danteschi più emblematici nel passaggio dall'antico regime alla modernità.
Resumen: L'article examina els perfils artístics i les pràctiques executives d'alguns dels màxims exponents de la poesia extemporània d'origen arcadic dels segles XVIII i XIX per investigar la seva contribució a la transmissió oral centenaria de la gran obra d'Alighieri. De fet, la fortuna de la Comèdia entre els segles XVIII i XIX, a més de les vies filològico-literàries més oficials, passa també per entorns culturals a la frontera entre l'oralitat i l'escriptura habitats per un públic educat a l'ús de l'"alt" continguts gràcies a la mediació d'experts de l'expressió del raig i de la combinació de la paraula cantada i recitada, la mímica i l'acompanyament musical. L'entrellaçament de l'expressivitat intrínseca del text i la capacitat comunicativa d'aquests hàbils oradors de l'ottava rima va renovar la difusió dels temes més emblemàtics de Dante en el pas de l'antic règim a la modernitat.
Resumen: The article examines the artistic profiles and performance practices of some of the leading 18th- and 19th-century exponents of Arcadian-derived extemporaneous poetry to investigate their contribution to the centuries-old oral transmission of Alighieri's major work. As known, the fortunes of the Comedy between the 18th and 19th centuries, in addition to the more official philological-literary channels, also passed through cultural environments on the border between orality and writing inhabited by a public educated in the enjoyment of "high" content thanks to the mediation of experts in jet expression and the combination of sung and recited word, mimicry and musical accompaniment. The intertwining of the intrinsic expressiveness of the text and the communicative ability of these skilled dictors of the ottava rima renewed the dissemination of Dante's most emblematic subjects in the transition from the ancien regime to modernity.
Resumen: El artículo examina los perfiles artísticos y las prácticas ejecutivas de algunos de los más grandes exponentes de la poesía extemporánea de origen arcádico de los siglos XVIII y XIX para investigar su contribución a la transmisión oral centenaria de la obra principal de Alighieri. De hecho, la fortuna de la Comedia entre los siglos XVIII y XIX, además de los cauces filológico-literarios más oficiales, también pasa por entornos culturales en la frontera entre la oralidad y la escritura habitados por un público educado en el uso de "altos" contenidos gracias a la mediación de expertos de la expresión del azabache y de la combinación de palabra cantada y recitada, mímica y acompañamiento musical. El entrelazamiento de la expresividad intrínseca del texto y la capacidad comunicativa de estos hábiles oradores de la ottava rima renovó la difusión de los temas más emblemáticos de Dante en la transición del régimen antiguo a la modernidad.
Resumen: L'article examine les profils artistiques et les pratiques exécutives de certains des plus grands représentants de la poésie improvisée d'origine arcadienne aux XVIIIe et XIXe siècles afin d'étudier leur contribution à la transmission orale séculaire de l'œuvre majeure d'Alighieri. En fait, la fortune de la Comédie entre les XVIIIe et XIXe siècles, outre les voies philologico-littéraires plus officielles, passe aussi par des milieux culturels à la frontière entre l'oralité et l'écriture habités par un public éduqué à l'usage du « haut ». contenu grâce à la médiation d'experts de l'expression du jet et de la combinaison de la parole chantée et récitée, du mimétisme et de l'accompagnement musical. L'entrelacement de l'expressivité intrinsèque du texte et de la capacité communicative de ces habiles orateurs de l'ottava rima a renouvelé la diffusion des sujets les plus emblématiques de Dante dans le passage de l'ancien régime à la modernité.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Italià
Documento: Article ; Versió publicada
Materia: Divina Commedia ; Extemporaneous poets ; Ancien Régime ; Risorgimento ; Poeti improvvisatori ; Divina Comèdia ; Poetes improvisadors ; Antic règim ; Renaixença ; Divina Comedia ; Poetas improvisadores ; Antiguo régimen ; Resurgimiento italiano
Publicado en: Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 41-50 (Monogràfic) , ISSN 2385-5355

Adreça original: https://revistes.uab.cat/dea/article/view/v9-simone
DOI: 10.5565/rev/dea.160


18 p, 147.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Dante e L'Arte

 Registro creado el 2022-12-23, última modificación el 2023-10-29



   Favorit i Compartir