Google Scholar: citas
Pero Meogo : Desde a métrica e a música á percepción métrica
Rossell, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)

Título variante: Pero Meogo : Desde la métrica y la música a la percepción métrica
Publicación: Barcelona : Universitat de Barcelona, 2022
Descripción: 17 pàg.
Resumen: Desde a métrica dos textos líricos medievais e dos procesos de intertex-tualidade, seguindo os postulados de Jorn Gruber (1983), é posible formular a re-construción musical dalgunhas cantigas das que non se conservou a música. Trá-tase dunha comparación métrica entre o repertorio lírico galego, neste caso a obra poética de Pero Meogo, e o repertorio galego devocional (CSM), así como o occi-tano, o francés antigo e o latín medieval. As coincidencias métricas permítennos argumentar tanto posibles contrafacta como reconstrucións musicais destes reper-torios sen música, sempre apoiados en análises intertextuais. Este estudio for-múlase como hipótese partindo dunha «percepción métrica» por parte do receptor a un nivel semellante da «percepción melódica» por parte do público medieval.
Resumen: Des de la mètrica dels textos lírics medievals i dels processos d'intertex-tualitat, seguint els postulats de Jorn Gruber (1983), és possible formular la re-construcció musical d'algunes cantigues de les quals no s'ha conservat la música. Es tracta d'una comparació mètrica entre el repertori líric gallec, en aquest cas l'obra poètica de Pero Meogo, i el repertori gallec devocional (CSM), així com l'oc-cità, el francès antic i el llatí medieval. Les coincidències mètriques ens permeten argumentar tant possibles contrafacta com reconstruccions musicals d'aquests re-pertoris sense música, sempre amb el suport d'anàlisis intertextuals. Aquest es-tudi es formula com a hipòtesi partint d'una «percepció mètrica» per part del receptor a una escala semblant a la «percepció melòdica» per part del públic medieval.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Gallec
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Lírica galego-portuguesa ; Música medieval ; Imitación ; Contrafacción ; Reconstrución musical ; Lírica gallegoportuguesa ; Imitació ; Contrafacció ; Reconstrucció musical
Publicado en: Abriu, Núm. 11 (2022) , p. 239-256, ISSN 2014-8534

DOI: 10.1344/abriu2022.11.10


18 p, 202.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2023-02-01, última modificación el 2023-07-12



   Favorit i Compartir