L'experimentació en educació infantil [102004]
Espinet Blanch, Maria
Balsach Solé, Maria
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Experimentation in Early Childhood Education
Título variante: La experimentación en educación infantil
Fecha: 2023-24
Resumen: Contextualització i finalitat global: L'experimentació a l'educació infantil és una assignatura optativa que s'ofereix a 4t curs del Grau d'Educació Infantil. En aquesta fase l'estudiant ja ha realitzat totes les assignatures de didàctica de les diferents àrees del currículum on es treballa l'experimentació en diferents àmbits culturals com la plàstica, la música, la matemàtica, o les ciències. Amb aquesta assignatura es pretén aprofundir de manera sistemàtica en el procés d'experimentació a l'educació infantil en contextos d'educació STEAM. Es fa un èmfasi especial en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives d'experimentació que afavoreixin el desenvolupament dels infants, que acullin la diversitat cultural i de gènere i que promoguin el desenvolupament de valors i actituds de respecte i cura pel medi ambient inspirats en els Objectius de Desenolupament Sostenible (ODS). Es vol promoure una dinàmica a les classes que afavoreixin el treball en petit grup per facilitar la participació de tot tipus d'alumnat i la construcció d'un clima no competitiu que fomenti la responsabilitat col·lectiva. Objectius formatius: 1. Reflexionar sobre la veu dels experts desde posicionaments diversos en relació a l'experimentació en educació infantil. 2. Conèixer els fonaments de l'experimentació científica, tècnica, matemàtica, i artística i el seu paper en 1 2. Conèixer els fonaments de l'experimentació científica, tècnica, matemàtica, i artística i el seu paper en el desenvolupament del coneixement del món natural i social. 3. Identificar diferents àmbits d'experimentació (Ex: els éssers vius, els materials i els moviments) i la seva relació interdisciplinar amb altres àmbits socials i culturals com són la narrativa, la plàstica, la música, la psicomotricitat, l'alimentació o les matemàtiques. 4. Realitzar experimentacions de manera vivencial y directa amb diferents materials i contextos provinents de la vida quotidiana tenint en compte els valors de respecte i cura del medi ambient inspirats pels ODS. 5. Conèixer i analitzar situacions d'aprenentatge que promoguin l'experimentació a l'etapa d'educació infantil en contextos d'educació STEAM. 6. Dissenyar i posar en pràctica situacions d'aprenentatge d'experimentació per docents d'educació infantil en contextos STEAM que els prepari per fer propostes d'experimentació a l'etapa d'educació infantil.
Resumen: Contextualization and global aim Experimentation in Early Chilldhood Education is an elective subject offered within the fourth year of the Early Childhood Education Graduate Degree. At this point students have already taken the subjects whose content deals with the didactics of music, science, mathematics, social sciences and art. The global aim of this subject is to deepen systematically in the process of experimentation in early years education (0-6) engaged in STEAM educational contexts. There is a specific focus on students' competence in designing, implementating and evaluating educational proposals fostering experimentation within early years classrooms. These educational proposals aim at promoting children development, acknowledging cultural diversity, and fostering the development of caring values and attitudes towards the environment inspired by SDG. Th classroom dynamics will promote small group work to integrate students' diversity, and will construct a non-competitive classroom climate to facilitate collective responsability. Objectives: 1. To reflect on expert voices and perspectives in relation to young children experimentation. 2. To know the background of scientific, mathematical, tecnological and artístic experimentation and to 1 2. To know the background of scientific, mathematical, tecnological and artístic experimentation and to recognize thri value in the development of children's knowledge on the natural and social phenomena. 3. To identify the different dimensions of experimentation (living beings, materials and movement) and their relationship with other curricular areas such as narrative, artwork, music, psychomotricity, nutrition and mathematics. 4. To gain first hand experience in experimenting with different objects and contexts from everyday life taking into account the values of caring for the environment inspsired by SDG. 5. To know and analyze educational proposals on experimentation in early years education within STEAM educational contexts. 6. Todesign, implement and evaluate STEAM teaching sequences that prepare future teachers to promote experimentation in early years education.
Resumen: Contextualización y finalidad global: La experimentación en la educación infantil es una asignatura optativa que se ofrece en 4º curso del grado de Educación Infantil. En esta fase el estudiante ya ha realizado todas las asignaturas de didáctica de las diferentes áreas del currículum donde se trabaja la experimentación en diferentes ámbitos culturales como la plástica, la música, la matemática o las ciencias. Con esta asignatura se pretende profundizar de manera sistemática en el proceso de experimentación en contextos STEAM en la escuela infantil. Se hace énfasis especial en el conocimiento, análisis y diseño de situaciones educativas de experimentación que favorezcan el desarrollo de los niños y niñas, que acojan la diversidad cultural y de género, y que promuevan el desarrollo de valores y actitudes de respeto y cuidado del medio ambiente inspirados por los ODS. La dinámica de las clases pretende favorecer el trabajo en pequeño grupo para facilitar la participación de todo tipo de alumnado, y construir un clima no competitivo que fomente la responsabiolidad colectiva. Objetivos formativos: 1. Reflexionar sobre las voces de diferentes expertos en relación a la experimentación en educación infantil 2. Conocer los fundamentos de la experimentación científica, matemàtica, tècnica i artística y su papel en el 1 2. Conocer los fundamentos de la experimentación científica, matemàtica, tècnica i artística y su papel en el desarrollo del conocimiento del mundo natural y social. 3. Identificar los diferentes ámbitos de experimentación (Ej. : los seres vivos, los materiales, la luz y las sombras, el movimiento) y su relación interdisciplinar con otros ámbitos sociales y culturales como son la narrativa, la plástica, la música, la psicomotricidad, la alimentación o lasmatemáticas. 4. Adquirir experiencia directa en la experimentación con diferentes objectos, ambitos y contextos de la vida cotidiana teniendo en cuenta los valores del respeto y cuidado del medio ambiente inspirados por los ODS. 5. Conocer y analizar situaciones de aprendizaje que promuevan la experimentación en la escuela infantil en contextos de educación STEAM. 6. Diseñar y poner en práctica talleres de experimentación para docentes de educación infantil que los prepare para proponer situaciones de experimentación en contextos de educación STEAM en el aula de educación infantil.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Educació Infantil [2500797]
Plan de estudios: Grau en Educació Infantil [847]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 116.4 KB

Anglès
7 p, 116.1 KB

Castellà
7 p, 117.0 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2023-07-07, última modificación el 2023-09-16



   Favorit i Compartir