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RTVE's transmedia strategy aimed at young audiences : the case of Playz (2017-2020)
Eguzkitza-Mestraitua, Gaizka (Universidad del País Vasco)
Casado del Río, Miguel Ángel (Universidad del País Vasco)
Guimerà Orts, Josep Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: La estrategia transmedia orientada al público joven en RTVE : el caso de Playz (2017-2020)
Date: 2023
Abstract: Generally speaking, audio-visual consumption is changing. More specifically, in recent years young people have increased their viewing of content through the Internet, which is often supplied through online platforms. This article focuses on one the Playz platform, which is one of the key strategies being used by Spanish public television (RTVE), as it aims to reconnect with the new generations through transmedia narratives. Based on studies undertaken by Costa Sánchez (2013) and Cascajosa-Virino (2018), a content analysis of the series broadcast on Playz between 2017 and 2020 has been carried out, taking into account the duration, year of release, and number of episodes or seasons for each of them. This study confirms a clear interest by this platform in generating products that are innovative from their very conception. In fact, a large number of transmedia strategies have been identified, such as episodes turned into films, a high degree of interactivity with the audience, original music videos, promotional events and more, which is in line with Playz's public service obligation to reach out to all types of audiences through all the platforms available to them.
Abstract: El consumo audiovisual está cambiando de manera general y, en concreto, la juventud ha incrementado durante los últimos años el visionado de contenidos a través de Internet, a menudo servidos a través de plataformas online. Este artículo se centra en una de esas, Playz, una pieza estratégica de la televisión pública española (RTVE), en su objetivo de reconectar con las nuevas generaciones a través de narrativas transmedia. Partiendo de los estudios acometidos por Costa Sánchez (2013) y por Cascajosa-Virino (2018), se ha realizado un análisis del contenido de las series de Playz entre 2017 y 2020, y se han tenido en cuenta desde la temática, hasta la duración, pasando por el número de capítulos o de temporadas de cada una de ellas. Este trabajo muestra el claro interés de esta plataforma por generar productos innovadores desde su misma concepción. De hecho, se han identificado un gran número de estrategias transmedia (capítulos convertidos en películas, alto grado de interactividad con la audiencia, vídeos musicales originales, actos promocionales…), que siguen la línea de la obligación de servicio público de Playz de acercarse a toda clase de público y desde todas las plataformas puestas a su alcance.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà i anglès
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Transmedia ; Television ; Public service ; Youth ; Platz ; RTVE ; Servicio público ; Jóvenes
Published in: Communication & Society, Vol. 36 Núm. 3 (2023) , p. 1-17, ISSN 2386-7876

Adreça alternativa: https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/43500
DOI: 10.15581/003.36.3.1-17


17 p, 237.8 KB

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