Web of Science: 0 citas, Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas,
A STAM Model Based on Spatiotemporal Airspace Sector Interdependencies to Minimize Tactical Flow Management Regulations
Martin, G. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes)
Calvet Liñan, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes)
Piera, Miquel Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes)

Fecha: 2023
Resumen: The lack of airspace capacity poses a significant challenge for a sustainable air transport system, particularly in scenarios of future growing demand. Air traffic management digitalization opens pathways for innovative and efficient solutions to tackle existing inefficiencies arising from spatially fragmented airspace. While research has focused on digitalized ATM services to improve airspace capacity, synergies among adjacent sectors to utilize latent capacity remain unexplored. Using a sector network model, in this study, we analyze spatiotemporal sector interdependencies, quantify time-stamp topological interdependencies, and evaluate capacity enhancement possibilities for sectors unable to meet dynamic demand. The occupancy count dynamic evolution and poor correlation among the over-loaded sectors with the occupancy count of its adjacent sectors provide opportunities for a short-term ATM mechanism, ensuring sector-level capacity invulnerability and enhancing airspace capacity at the network level. A computational experiment using real data from the European airspace is carried out to illustrate and validate this innovative solution.
Ayudas: Agencia Estatal de Investigación PID2020-116377RB-C22
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Airspace capacity ; Demand-capacity balance ; Early handover ; Sector occupancy ; STAM ; Sustainable air transport
Publicado en: Aerospace, Vol. 10, Issue 10 (October 2023) , art. 847, ISSN 2226-4310

DOI: 10.3390/aerospace10100847


20 p, 2.9 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2023-11-06, última modificación el 2024-03-23



   Favorit i Compartir