Web of Science: 1 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations,
The impact of new European policies on the regulation of Spanish public service media : a decisive influence?
Llorens Maluquer, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona)
Saldaña, Mercedes Muñoz (Universidad de Navarra)

Additional title: El impacto de las nuevas políticas europeas en la regulación de los medios públicos españoles : ¿una influencia decisiva?
Date: 2023
Description: 15 pàg.
Abstract: This study analyses the extent to which European legislation and, in particular, the latest regulatory initiatives for audiovisual media and for digital markets and services affect the regulation of public service media (PSM) in Spain. A three-fold analysis is performed using a document review methodology. Firstly, the influence of European competition policies on the origin, development and adaptation of PSM to the digital market is studied. Secondly, the transposition into Spanish law of the 2018 Audiovisual Media Services Directive (EU, 2018) is evaluated. Third and lastly, the impact of the draft European Acts referring to digital platforms on PSM in Spain and the European Union (European Commission, 2020a; 2020b) is analysed, as is that of the European Media Freedom Act (European Commission, 2022). The concept of Europeanisation (Harcourt, 2002) is taken as the basis for the assessment of such impact. The conclusions show that while the European regulatory umbrella is a necessary and influential framework, it is insufficient when it comes to understanding the regulatory and political development of PSM in Spain. The path dependence and circumstances of each country are crucial to understanding the why and how of specific regulation. There is European convergence on economic and competition policy protection issues, but not on political and cultural issues, such as the definition of PSM governance or structure, where the European Union's influence is much weaker.
Abstract: Esta investigación analiza en qué medida la legislación europea, y especialmente las últimas iniciativas de regulación audiovisual y de los mercados y servicios digitales, afectan a la regulación de los Public Service Media (en adelante, PSM) en España. Se realiza un triple análisis con una metodología de revisión documental. En primer lugar, se estudia la influencia de las políticas europeas de la competencia en el origen, desarrollo y adaptación de los PSM al mercado digital. En segundo lugar, se evalúa la transposición a la legislación española de la Directiva de Servicios de Medios Audiovisuales de 2018 (UE, 2018). Y, por último, se analiza el impacto de los borradores de las normas europeas referidas a las plataformas digitales en los PSM en España y en la Unión Europea (Comisión Europea, 2020a; 2020b) y la Media Freedom Act(Comisión Europea, 2022). Se realiza una valoración de dicha influencia a partir del concepto de Europeización (Harcourt, 2002). Las conclusiones muestran cómo el paraguas normativo europeo es un marco necesario e influyente, pero insuficiente para entender el desarrollo regulatorio y político de los operadores públicos en España. Las circunstancias de cada país y el path dependence son fundamentales para entender el porqué y el cómo de la regulación. Mientras que en cuestiones económicas y de protección de la política de la competencia existe una convergencia europea, no ocurre lo mismo en cuestiones políticas y culturales como la definición de la gobernanza o de la estructura de los PSM, aspectos sobre los cuales la influencia de la UE es mucho menor.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès i castellà
Document: Article ; recerca
Subject: Audiovisual Media Services Directive ; European Media Freedom Act ; European Media Policy ; Europeanisation ; Public Service Media ; Medios de Comunicación de Servicio Público ; Directiva de Servicios de Comunicación Audiovisual ; Europeización ; Políticas de Comunicación Europeas ; Ley Europea de Libertad de los Medios de Comunicación
Published in: Communication & Society, Vol. 36 Núm. 1 (2023) , p. 1-15, ISSN 2386-7876

DOI: 10.15581/003.36.1.1-15


15 p, 216.7 KB

Español
15 p, 225.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2024-01-30, last modified 2024-05-04



   Favorit i Compartir