Google Scholar: citations,
La participación escolar y asociativa del alumnado de secundaria como elemento de reproducción de la desigualdad de oportunidad educativa
Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Palou Fons, Arnau (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Additional title: Associative Participation of Secondary School Students as an Element of Reproduction of Inequality of Educational Opportunity
Date: 2024
Description: 16 pàg.
Abstract: El artículo pretende introducir en el debate sobre la desigualdad de oportunidad educativa la influencia de actividades relacionadas con la participación del alumnado de secundaria en es-tructuras de participación de los centros y en estructuras de participación de asociaciones culturales y juveniles. A partir de una muestra longitudinal de 2056 estudiantes de 4º de ESO de la ciudad de Barcelona, se ha analizado la estructura social de estas actividades y la relación con variables académicas como el rendimiento y la transición a la educación postobligatoria. El principal resultado es que existe una desigualdad en el acceso a entidades asociativas fuera de la escuela y que los beneficios de participar en estas asociaciones son sustancialmente mayores para los jóvenes de familias con un alto capital cultural.
Abstract: This paper aims to introduce into the debate on inequality of educational opportunity the in-fluence of activities related to the participation of secondary school students in the participa-tion structures of schools and in the participation structures of cultural and youth associations. Based on a longitudinal sample of 2056 students in the 10th grade in the city of Barcelona, we analysed the social structure of non-curricular activities and the relationship with academic variables such as performance and transition to post-compulsory education. The main result is that there is inequality in access to associative entities outside school and that the benefits of participating in these associations are substantially higher for young people from families with high cultural capital.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Desigualdad social ; Rendimiento académico ; Itinerario educativo ; Participación escolar ; Participación asociativa ; Social inequality ; Academic attainment ; Educational pathway ; School participation ; Associative participation
Published in: Revista de Sociología de la Educación, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. 124-139, ISSN 2605-1923

DOI: 10.7203/RASE.17.1.28086


16 p, 339.6 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2024-02-06, last modified 2024-02-29



   Favorit i Compartir