Google Scholar: citas,
Per què no venim del mono? Una proposta per a la contribució al desenvolupament del pensament crític i creatiu a les aules de batxillerat
Comalada Puigdevall, Natàlia (Institut Sa Palomera)

Título variante: Why don't we come from monkeys? A proposal to foster critical and creative thinking in high school classrooms
Título variante: ¿Por qué no venimos del mono? Una propuesta para la contribución al desarrollo del pensamiento crítico y creativo en las aulas de bachillerato
Fecha: 2025
Resumen: En el marc de la matèria de Reptes de Biologia i Geologia, l'alumnat de primer curs de batxillerat ha estat treballant en un projecte per entendre i estudiar la filogènia humana i com s'ha dut a terme el procés d'evolució al llarg del temps. El treball s'ha basat en la lectura i anàlisis de notícies enganyoses o "fake news" per tal de desmuntar alguns mites i creences errònies al voltant del procés d'evolució de la nostra espècie, en contraposició a les principals argumentacions científiques i teories acceptades actualment i a partir de la revisió de diferents articles i publicacions científiques provinents de fonts fiables. En fase final, i com a activitat de transferència dels coneixements adquirits, l'alumnat ha presentat, per grups de treball, diferents comunicacions orals en el marc d'un congrés científic en paleontologia dut a terme a l'aula de ciències. I ha participat a la jornada de divulgació científica a Girona, Ciència en Equip, presentant-hi els resultats del seu projecte de recerca.
Resumen: As part of the subject Challenges in Biology and Geology, first-year high school students have been working on a project to understand and study human phylogeny and the process of evolution over time. The project was based on reading and analysing misleading news or "fake news" to debunk myths and misconceptions about the evolution of our species. This was contrasted with the main scientific arguments and currently accepted theories by reviewing various articles and scientific publications from reliable sources. In the final phase, and as a knowledge transfer activity, students presented different oral communications in working groups during a scientific palaeontology congress held in the science classroom. They also participated in the science dissemination event Ciència en Equip in Girona, where they presented the results of their research project.
Resumen: En el marco de la materia de Retos de Biología y Geología, el alumnado de primer curso de bachillerato ha estado trabajando en un proyecto para entender y estudiar la filogenia humana y cómo se ha llevado a cabo el proceso de evolución a lo largo del tiempo. El trabajo se ha basado en la lectura y análisis de noticias engañosas o "fake news" para desmontar algunos mitos y creencias erróneas en torno al proceso de evolución de nuestra especie. En contraposición a las principales argumentaciones científicas y teorías actualmente aceptadas, a partir de la revisión de diferentes artículos y publicaciones científicas provenientes de fuentes fiables. En fase final, y como actividad de transferencia de los conocimientos adquiridos, el alumnado ha presentado, por grupos de trabajo, diferentes comunicaciones orales en el marco de un Congreso científico en paleontología llevado a cabo en el aula de ciencias. Y ha participado en la jornada de divulgación científica en Girona, Ciencia en Equipo, presentando los resultados de su proyecto de investigación.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Evolució humana ; Filogènia ; Homínids ; Indagació ; Treball amb fonts primàries ; Argumentació científica ; Il·lustració científica ; Evolución humana ; Filogenia ; Homínidos ; Indagación ; Trabajo con las fuentes primarias ; Argumentación científica ; Ilustración científica ; Human evolution ; Phylogeny ; Hominids ; Inquiry ; Working with primary sources ; Scientific argumentation ; Scientific ilustration
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 34-42 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n49-comalada
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/n49-comalada
DOI: 10.5565/rev/ciencies.521


9 p, 1.1 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2025-02-11, última modificación el 2025-06-10



   Favorit i Compartir