Scopus: 16 citations, Google Scholar: citations
The geopolitics of research in teaching and learning in the university in Latin America
Guzmán-Valenzuela, Carolina (Universidad de Chile)

Date: 2017
Description: 15 pàg.
Abstract: Over recent decades, research and scholarship on teaching and learning in higher education have focused on (i) how to promote student learning in tertiary education through good teaching practices and (ii) on teaching and learning as an area of study of its own. However, there is a meta-component that needs to come into play: (iii) the geopolitics (de Sousa Santos 2014; Connell 2007) in which teaching and learning processes take place. In this paper, I take up this last aspect and offer a perspective on teaching and learning as geographically located in particular countries, focusing especially on the South and especially on Latin America. A search was conducted of papers on teaching and learning that were included in the Web of Science database, and produced by authors in Latin-American universities, between 2000 and 2015. The findings show that the scholarly research on teaching and learning in mainstream journals is dynamic and growing in the region. However, it also shows that most of the academic productivity in the area draws on theories produced in the North and lacks a geopolitical perspective. These findings help to illuminate the challenges faced by researchers on teaching and learning in Latin America, and prompt reflection as to how to make more visible the knowledge produced in the South.
Abstract: En las últimas décadas, la investigación y el conocimiento acerca de la enseñanza y el aprendizaje en educación superior se han centrado en: i) cómo promover el aprendizaje de los estudiantes en educación terciaria mediante buenas prácticas de enseñanza y ii) la enseñanza y el aprendizaje como área de estudio propia. Sin embargo, hay un meta-componente que debe ser considerado: (iii) la dimensión geopolítica (de Sousa Santos 2014; Connell 2007) de los procesos de enseñanza y aprendizaje. En este trabajo se aborda este último aspecto y se ofrece una perspectiva de la enseñanza y el aprendizaje geográficamente situada en países particulares, con foco en el Sur y, particularmente en América Latina. Para ello, se realizó una búsqueda de artículos sobre enseñanza y aprendizaje incluidos en la base de datos Web of Science escritos por autores de universidades latinoamericanas entre 2000 y 2015. Los resultados muestran que la investigación académica sobre la enseñanza y el aprendizaje en revistas de corriente principal es dinámica y está creciendo en la región latinoamericana. Sin embargo, también muestra que la mayor parte de la productividad académica en el área se basa en teorías producidas en el Norte y no incluye una dimensión geopolítica. Estos hallazgos ayudan a iluminar los desafíos que enfrenta la investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje en América Latina así como invita a reflexionar sobre cómo hacer más visible el conocimiento producido en el Sur.
Note: Altres ajuts: Work on this chapter was supported by the Chilean National Funding Agency CONICYT and the research grant Fondecyt Regular 1170374. Funding from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project BF0003 is also gratefully acknowledged.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Geopolitics ; Higher education ; Latin America ; Research on teaching and learning
Published in: SOTL in the South, Vol. 1 Núm. 1 (September 2017) , p. 4-18, ISSN 2523-1154

DOI: 10.36615/sotls.v1i1.10


15 p, 608.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2025-04-27, last modified 2025-05-16



   Favorit i Compartir