(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
| Título variante: |
We do science, we become scientists : a research project in early childhood education about what plants need to live |
| Título variante: |
Hagamos ciencia, hagamos de científicos y científicas : una investigación en infantil sobre qué necesitan las plantas para vivir |
| Fecha: |
2025 |
| Resumen: |
Aquest article presenta una proposta didàctica per a treballar les plantes i les seves necessitats a l'etapa d'educació infantil, mitjançant una situació d'aprenentatge que busca involucrar els infants en les pràctiques científiques. El projecte, s'ha desenvolupat amb alumnat de tots els cursos d'infantil de l'Escola Lola Anglada. La proposta convida als infants a fer de científics i científiques a través d'un procés que inclou la formulació d'hipòtesis, l'observació, l'experimentació i la comunicació dels resultats. A partir de la pregunta "què necessita una planta per viure?", es plantegen investigacions sobre variables com l'aigua, la llum, l'aire i la qualitat del sòl. El treball fomenta l'adquisició de coneixements i pràctiques científiques, el desenvolupament de la identitat STEM i la comprensió de la naturalesa de la ciència des de les primeres edats. |
| Resumen: |
This article presents a teaching proposal for exploring plants and their needs in early childhood education through a teaching and learning sequence based on scientific practice. The project, carried out at Escola Lola Anglada, was implemented with all preschool students. The proposal invites children to act as scientists through a process that includes formulating hypotheses, observing, experimenting, and communicating results. Based on the question "What does a plant need to live?", the children conduct investigations into variables such as water, light, air, and soil quality. The work fosters the acquisition of scientific knowledge, the development of STEM identity, and an understanding of the nature of science from an early age. |
| Resumen: |
Este artículo presenta una propuesta didáctica para trabajar las plantas y sus necesidades en la etapa de educación infantil, mediante una situación de aprendizaje que busca involucrar a los niños en las prácticas científicas. El proyecto, se ha desarrollado con alumnado de todos los cursos de infantil de la Escola Lola Anglada. La propuesta invita a los niños a hacer de científicos y científicas a través de un proceso que incluye la formulación de hipótesis, la observación, la experimentación y la comunicación de los resultados. A partir de la pregunta "¿qué necesita una planta para vivir?", se plantean investigaciones sobre variables como el agua, la luz, el aire y la calidad del suelo. El trabajo fomenta la adquisición de conocimientos y prácticas científicas, el desarrollo de la identidad STEM y la comprensión de la naturaleza de la ciencia desde sus primeras edades. |
| Nota: |
Aquest article s'ha desenvolupat amb el recolzament del grup de recerca SGR ACELEC ref.2021 SGR 00647 (Generalitat de Catalunya). |
| Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Lengua: |
Català |
| Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Materia: |
Educació infantil ;
Ciència escolar ;
Plantes ;
Pràctica científica ;
Educación infantil ;
Ciencia escolar ;
Plantas ;
Práctica científica ;
Early Childhood Education ;
Science Education ;
Plants ;
Scientific practices |
| Publicado en: |
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 2-14 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712 |