| Título variante: |
#STOPMacrowindfarm? A proposal to contribute to the development of critical and creative thinkingwithin the framework of a STEAM project |
| Título variante: |
#STOPMacroparque? Una propuesta para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico y creativo en el marco de un proyecto STEAM |
| Fecha: |
2025 |
| Resumen: |
En el marc del projecte STEAM de centre, STEAMenergètics, s'ha dissenyat i implementat una experiència didàctica amb l'objectiu de fomentar el pensament crític i creatiu entre l'alumnat mitjançant l'anàlisi d'una controvèrsia sociocientífica. L'activitat, s'ha implementat en quatre grups de 3r d'ESO de l'institut Sa Palomera de Blanes, i ha girat al voltant del debat sobre la implantació d'un macroparc eòlic marí a l'Alt Empordà i els seus possibles impactes. Ha combinat la lectura crítica d'articles científics i de divulgació, la preparació estructurada d'arguments i contraarguments, i la realització del debat, en què l'alumnat ha assumit diferents rols a partir de la controvèrsia treballada. Aquest enfocament ha permès desenvolupar estratègies argumentatives que afavoreixen la reflexió sobre els impactes socials, econòmics i ambientals derivats de la implementació de fonts d'energia renovables. Vinculat al treball vers la interpretació del paisatge i l'anàlisi dels impactes que aquestes infraestructures poden generar sobre aquest. Els resultats obtinguts de les diferents enquestes suggereixen que aquesta metodologia potencia la motivació de l'alumnat i la seva implicació en el procés d'aprenentatge. |
| Resumen: |
Within the framework of the STEAM project center, STEAMenergètics, a didactic experience has been designed and implemented with the aim of promoting critical and creative thinking among students through the analysis of a socio-scientific controversy. The activity has been implemented in four groups of 3rd year of ESO of the Sa Palomera school in Blanes and has revolved around the debate on the implementation of an offshore wind farm in Alt Empordà and its possible impacts. It has combined the critical reading of scientific and popular articles, the structured preparation of arguments and counterarguments, and the conduct of the debate, in which students have assumed different roles based on the controversy worked on. This approach has allowed the development of argumentative strategies that favor reflect on the social, economic and environmental impacts derived from the implementation of renewable energy sources. Linked to the work towards the interpretation of the landscape and the analysis of the impacts that these infrastructures can generate on it. The results obtained from the different surveys suggest that this methodology enhances the motivation of students and their involvement in the learning process. |
| Resumen: |
En el marco del proyecto STEAM de centro, STEAMenergéticos, se ha diseñado e implementado una experiencia didáctica con el objetivo de fomentar el pensamiento crítico y creativo entre el alumnado mediante el análisis de una controversia sociocientífica. La actividad, se ha implementado en cuatro grupos de 3º de ESO del instituto Sa Palomera de Blanes, y ha girado en torno al debate sobre la implantación de un macroparque eólico marino en el Alt Empordà y sus posibles. Ha combinado la lectura crítica de artículos científicos y de divulgación, la preparación estructurada de argumentos y contraargumentos, y la realización del debate, en el que el alumnado ha asumido distintos roles a partir de la controversia trabajada. Este enfoque ha permitido desarrollar estrategias argumentativas que favorezcan la reflexión sobre los impactos sociales, económicos y ambientales derivados de la implementación de fuentes de energía renovables. Vinculado al trabajo hacia la interpretación del paisaje y el análisis de los impactos que estas infraestructuras pueden generar sobre éste. Los resultados obtenidos de las distintas encuestas sugieren que esta metodología potencia la motivación del alumnado y su implicación en el proceso de aprendizaje. implicación en el proceso de aprendizaje. |
| Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Lengua: |
Català |
| Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Materia: |
Controvèrsies socio-científiques ;
STEAM ;
Pensament crític i creatiu ;
Debat científic ;
Energia eòlica ;
Impacte ambiental ;
Controversias sociocientíficas ;
Pensamiento crítico y creativo ;
Debate científico ;
Energía eòlica ;
Impacto ambiental ;
Socio-scientific controversies ;
Critical and creative thinking ;
Scientific debate ;
Wind energy ;
Enviromental impact |
| Publicado en: |
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 40-48 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712 |