| Additional title: |
Metáforas paternas y la dinámica ciudad-pueblo en la era nehruviana y la emergencia en relación con Naya Daur and Sholay |
| Date: |
2025 |
| Abstract: |
The familial metaphors of the father, the mother, or the brother have been in use in Indian political rhetoric and discourse since independence serving both to forge an organic bond between the political establishment and the citizenry and to establish a continuity of political heritage and legitimacy. In the Nehruvian years, it served to level categorical differences in the Indian National Congress by appropriating the spirit of the Mahatma in order to grant legitimacy to Nehruvian policy and ideology, and in the Indira years, the appropriation of the paternal spirit meant to legitimize her rule amidst a thronging opposition. The city and the village as ideological signifiers also served to drive home this project of political consolidation negating basic differences such as the Nehru-Gandhi debate on the rural-urban roadmap of the nation. Where the city emerged as the Nehruvian public project- gone wrong in the Indira years because of the hostility of political Opposition in the cities, the village began to be projected as sites of welfare intervention thereby also serving to amend the failure of the paternal policy towards India's villages. Amidst these circumstances, the popular Hindi film serves to critique any such appropriative method thereby using the same political-familial signifiers to downplay their conservative assimilation. It therefore serves as a tool of ambivalence-granting legitimacy to the political project of figurative assimilation in the 'totality' of the plot while denying such a legitimacy in the non-essential/ excessive/ surplus dimensions of the cinematic plot, thereby exposing the play of signifiers so characteristic of pre-liberalization regimes irrespective of the nature and/or degree of their authoritarian character. Using the commonplace Derridean projections, the spirit of the father will be shown to trace its own spectre haunting the political narratives of the age. This will be the crux of our analysis of two films-one from the Nehruvian years (Naya Daur, 1954) and another from the Emergency years (Sholay, 1975). |
| Abstract: |
Las metáforas familiares del padre, la madre o el hermano se han utilizado en la retórica y el discurso político indio desde la independencia, sirviendo tanto para forjar un vínculo orgánico entre la estructura política y la ciudadanía como para establecer una continuidad de la herencia política y la legitimidad. En los años nehruvianos, sirvió para suavizar las diferencias categóricas en el Congreso Nacional Indio al apropiarse del espíritu del Mahatma con el fin de otorgar legitimidad a la política y la ideología nehruvianas, y en los años de Indira, la apropiación del espíritu paternal significó legitimar su gobierno en medio de una oposición masiva. La ciudad y el pueblo, como significantes ideológicos, también sirvieron para recalcar este proyecto de consolidación política, negando diferencias básicas como el debate Nehru-Gandhi sobre la hoja de ruta rural-urbana de la nación. Si la ciudad surgió como un proyecto público nehruviano, algo que fracasó en los años de Indira por la hostilidad de la oposición política en las ciudades, los pueblos fueron proyectados como espacio de intervención asistencial, lo que también servía para corregir el fracaso de la política paternalista hacia los pueblos de la India. En estas circunstancias, la popular película hindi sirve para criticar cualquier método de apropiación, utilizando así los mismos significantes político-familiares para restar importancia a su asimilación conservadora. Por lo tanto, sirve como una herramienta de ambivalencia, otorgando legitimidad al proyecto político de asimilación figurativa en la "totalidad" de la trama mientras niega tal legitimidad en las dimensiones no esenciales/excesivas/excedentes de la trama cinematográfica, exponiendo así el juego de significantes tan característicos de los regímenes anteriores a la liberalización, independientemente de la naturaleza y/o el grado de su carácter autoritario. Utilizando las habituales proyecciones derrideanas, se mostrará que el espíritu del padre traza su propio espectro que acecha las narrativas políticas de la época. Este será el enfoque de nuestro análisis de dos películas, una de ellas de los años nehruvianos (Naya Daur, 1954) y otra de los años de la Emergencia (Sholay, 1975). |
| Rights: |
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| Language: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Subject: |
Spirit ;
Specter ;
Gandhi ;
Nehru ;
Indira ;
Ambivalence ;
Hindi Cinema ;
Espíritu ;
Espectro ;
Ambivalencia ;
Cine hindi |
| Published in: |
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 12 Núm. 2 (2025) , p. 81-99 (Articles) , ISSN 2339-8523 |