Scheduled service versus personal transportation : the role of distance
Bilotkach, Volodymyr (University of California-Irvine. Department of Economics)
Fageda, Xavier, 1975- (Universitat de Barcelona. Departament de Política Econòmica)
Flores-Fillol, Ricard (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia)
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Publicación: |
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2008 |
Descripción: |
45 p. |
Resumen: |
This paper analyzes both theoretically and empirically the relationship between distance and frequency of scheduled transportation services. We study the interaction between a monopoly firm providing high-speed scheduled service and personal trans- portation (i. e. , car). Most interestingly, the carrier chooses to increase frequency of service on longer routes when competing with personal transportation because provid- ing a higher frequency (at extra cost) it can also charge higher fares that can boost its profits. However, when driving is not a relevant option, frequency of service de- creases for longer flights consistently with prior studies. An empirical application of our analysis to the European airline industry con?rms the predictions of our theoretical model. |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: |
Anglès |
Colección: |
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP). Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) |
Colección: |
XREAP ; 2008-13 |
Documento: |
Working paper |
Materia: |
Short-haul routes ;
Long-haul routes ;
Flight frequency ;
Distance ;
Economia del transport ;
Transport aeri |
El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación >
Working papers
Registro creado el 2009-07-15, última modificación el 2024-05-26