Didàctica de la intercomprensió en llengües romàniques
Le Besnerais, Martine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Martin, Éric

Fecha: 2006
Resumen: La didàctica de les LE ha sigut objecte de diferents corrents teòrics i metodològics amb la finalitat de millora de la pràctica docent. Amb la globalització i multiplicació de les situacions de comunicació plurilingüe, s’ha enfocat cap a orientacions més pragmàtiques, funcionals i allunyades de conceptes dogmàtics. L'objectiu de la investigació del programa Lingua que vem portar a terme amb 7 universitats europees va ser dotar la pedagogia d’'eines i recursos on line que possibilitin un entrenament eficient a la comunicació plurilingüe. La seva base teòrica és la competència que té tot locutor per entendre llengues pròximes a la seva, sempre que disposa del context comunicatiu adient: una immersió en el món lingüístic i cultural “estranger” i l’assessorament en nous hàbits de comunicació plurilingüe. La plataforma que permet aquest nou aprenentatge (www. galanet. eu) esta sent utilitzada a tot el món romanofón des de la fí del 2004, amb un éxit sorprenent. Els aprenents participan a forums plurilingües programats en etapes diferenciades que culminan un dossier de premsa, a chats plurilingües associats a recursos didàctics de suport a la intercomprensió i recursos lingüístics descriptius i constrastius dels sistemas. Els resultats obtinguts pels centres que participan conjuntament cada semestre a la formació han permès evidenciar la pertinència d’una metodologia que fomenta estrategies cognitives pròpies de tot aprenentatge, i. e. , assimilació/dissimilació, anticipació/deducción/comprobació, comparació/generalització. Aquests conceptes s’aplican empíricament però no es plantejan mai com una pedagogia: l’aprenentatge dels idiomes és una competència molt avans de ser uns continguts. La metodología és extrapolable a altres families de llengües, com les germàniques o eslaves i constitueix un fer de lance per a l’ensenyament/aprenentatge dels idiomes en general, sovint abordat en termes de continguts i no en termes de competències cognitives.
Derechos: Tots els drets reservats
Lengua: Català.
Documento: conferenceObject ; recerca
Publicado en: Jornada de Campus d’Innovació Docent, 3a : 2006



5 p, 72.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Contribuciones a jornadas y congresos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB
Contribuciones a jornadas y congresos > Ponencias y comunicaciones

 Registro creado el 2011-01-27, última modificación el 2019-02-09



   Favorit i Compartir